رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از مبانی اقتصاد مقاومتی این است که در صنعت و معدن برنامه‌های ما فاقد راهبرد است، انتظار دارم از ریاست محترم مجلس با یک کارگروهی بررسی شود، هرکجا آمارهایی که ما می‌دهیم به نفع مردم نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "رضا رحمانی" رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه علنی امروز درپی ارائه گزارش کار وزیر صنعت و معدن در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: مولفه این اقتصاد موضوع مهمی است و مجلس حتما هزینه‌های هنگفتی بر بیت‌المال دارد. انتظار نمایندگان این است که در جلساتی که برگزار می‌شود، در هرکدام از آن بتوانیم یکی از مشکلات را حل کنیم، زیرا به دنبال حل شدن این مشکلات دستاوردهایی نصیبمان می‌شود.  
 
وی تاکید کرد: بنده چند محور را مورد توجه قرار دادم و خداوند را شاکر و از رهبری تشکر می‌کنم که بهترین حامی تولید و صنعت کشور بوده و هستند. ایشان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و نامگذاری سال اخیر نیز یکی از فرصت‌های استثنایی بود که می‌شود در صنعت و تولید غوغایی به وجود آورد. 

 رییس کمیسیون صنایع ومعادن، افزود: بر مبنای این سیاست‌ها چند موضوع مطرح می‌شود و این مبانی  از چند چالش جدی رنج می‌برد. اولین مطلب این است رهبری فرمودند؛ حرکت شما براساس برنامه باشد. یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی این است. من متاسفم که در صنعت و معدن برنامه‌های ما فاقد راهبرد است، انتظار دارم از ریاست محترم مجلس در این جلسه یا در یک فرصتی با یک کارگروهی بررسی شود، هرکجا آمارهایی که ما می‌دهیم به نفع مردم نیست، من قبلا در تریبون عرض کردم که هیچ وقت دو خط موازی به همدیگر نمی‌رسند، اینکه ما بیاییم و وزرا و دولت زحمت بکشند و ما برنامه‌هایمان را بگوییم و گفت و شنود داشته باشیم، این‌ها چه فایده‌ای دارد. هدف ما باید این باشد که نتیجه بگیریم و مشکلی را حل کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد:ده سال پیش روزی که بنده توفیق خدمتگزاری پیدا کردم، وزارت صنایع همین جناب جهانگیری وزیر صنعت بودند که نامه‌ای را به کمیسیون صنایع فرستادم و در پیوست فرمودند استراتژی صنایع اصلاح باید شود. دولت بعدی که آمد اولین استراتژی را گفت که باید اصلاح شود، ۸ سال گذشت، روز تودیع و معارفه آقای غضنفری مبانی آن را پشت تریبون به ایشان گفتند، یعنی بازهم به اول خط بازگشتیم. صنعتی که استراتژی ندارد چگونه می‌تواند به اهدافش برسد. نتیجه‌اش این می‌شود که ظرفیت ایجاد صنعت و گاز و پتروشیمی که مزیت ملی صنعت ایران است، بیش از صدسال قدمت دارد. ما می‌توانستیم ۷ تومان هم خدمات و صنایع بدهیم.  
 
رحمانی تاکید کرد: ما بزرگ‌ترین واردکننده فولاد هستیم، مشکلات ما راه حل آنی و یک شبه ندارد و زنجیره‌ای از تصمیمات باید گرفته شود و در این راستا دولت باید استراتژی و راهبرد به مجلس ارائه دهد. در حال حاضر مازندران، اصفهان، کرمان و یزد بهشت معدن ماست و باید فولاد در این شهر‌ها اصلاح شود. در حال حاضر دولت شرح وظایفش را به مجلس نیاورده این‌‌ همان فرمایش رهبری است که فرمود؛ حرکت باید براساس برنامه باشد.  
 
وی افزود: باید از وابستگی نفت خلاص شد و اولین جایگزین آن معادن‌اند، اما ما با معادن چه رفتاری کردیم، دولت لایحه‌ای نداده و مجلس هم چیزی را در این راستا تصویب نکرده است. منابع معدنی ما محروم است، چرا باید منابع ما در مادرشهر‌ها و کلانشهر‌ها و اطراف تهران باشد؟ چرا نباید امتیازی به مناطق محروم ندهیم؟ سیاستگذاری‌ها باید اصلاح شود و منابع تخصیص داده شود.  
 
وی تاکید کرد: ما ۱۲۰ میلیارد تومان برای جایگزینی نفت هزینه کردیم. کشور ما جزو ۱۰ کشور بر‌تر معدنی دنیاست، ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد، در حالیکه فقط ۲۰ درصد روی این منابع سرمایه گذاری شده، ما درصدد هستیم ۵۵ میلیون تن فولاد تولید کنیم و باید دولت برنامه‌ای ارائه دهد و یک میلیون آن مربوط به صادرات باشد.  
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن گفت: این تنها سازمان معدنی است که تا حد نابودی پیش رفته، قرار بوده که بخش خصوصی و مردم نیز به کمک دولت بیایند، اما آنطور که باید محقق نشده است.  
 
رحمانی با بیان اینکه یکی از مبانی اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است گفت: واگذاری نکردن اقتصاد به بخش خصوصی و مردم آسیب‌هایی را به صنعت کشور وارد کرده است و برای گسترش معدن و زیرساخت‌های آن به بودجه نیاز داریم و بایددر این راستا برنامه ریزی و کار صورت بگیرد.  
 
رحمانی دانش را یکی دیگر از مبانی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما چقدر درباره دانش جلسه گذاشته‌ایم؟ تولیدی که نقدینگی نداشته باشد، صنعت نیمه تمام می‌ماند، نصف ظرفیت‌هایمان خالی است و بانک مرکزی باید سیاست گذاری‌های درستی را در این راستا داشته باشد.  
 
وی تاکید کرد: در این بخش دلالان نیز وجود دارند و ۳۰ درصد بازار پولی در اختیار بازار غیر مشتغل است. بانک ملی یک میلیارد سرمایه دارد، در حالیکه بانکهای کشورهای دیگر بالای ۴ تا ۵ میلیارد سرمایه دارند، بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تخصصی این وزارتخانه سرمایه زیادی ندارد، اگر رشد اقتصادی می‌خواهیم باید بیکاری جوانان فارغ التحصیل حل شود و این راه یک شبه نمی‌تواند به مقصد برسد و این سیاست‌ها باید اصلاح شود و شهرستان‌ها آباد شود.  
 
رحمانی تاکید کرد: در هدفمندی اعلام خطر می‌کنم، زیرا وزیر اقتصاد اخیرا گفتند؛ در تولید نقدینگی داده نمی‌شود، تولیدی که انرژی ارزانش از آن گرفته شود باید اصلاح شود. ما باید تکنولوژی نو را جایگزین تکنولوژی کهنه کنیم.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از تولیدکنندگان که در جبهه اقتصاد ایستاده‌اند تشکر می‌کنم و از دولت انتظار دارم برنامه دهد و بازرسین نظارت بر قیمت‌ها با مشکل گرانفروشی روبرو هستند، امیدوارم بودجه در کمیسیون اصلاح شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، ملی ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار