معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت دستور العمل تشكيل و نظارت كميته‌هاي اخلاق در پزشكي و دستورالعمل تشکيل، سطح بندي و شرح وظايف کميته‌هاي اخلاق در پژوهش‌هاي زیست پزشکي را به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ متن اين دستور العمل به شرح زير است:

با توجه به توسعه کمّي و کيفي پژوهش‌هاي علوم پزشکي در جمهوري اسلامي ايران، ارتقاء هر چه بيشتر استانداردهاي اخلاقي و رعايت حقوق آزمودني‌ها و همچنين پيشگيري از سوء رفتار پژوهشي اهميت بسزايي دارد و منجر به جلب اعتماد مردم، مسئولين کشور و همچنين جامعه بين المللي به توليدات علمي کشور خواهد شد. براساس ماده 5 قانون تشکيل وزارت بهداشت مصوبه مجلس محترم شوراي اسلامي (1364/07/09)، نظارت بر پژوهش‌هاي علوم پزشکي از وظايف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي مي باشد.

در اين راستا دستورالعمل مربوط به تشکيل، سطح بندي و شرح وظايف کميته‌هاي اخلاق در پژوهش‌هاي زيست پزشکي در سه سطح ملي، دانشگاهي و سازماني که بازنگري شده و به توضيح وزير محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکي رسيده است جهت اجرا، ابلاغ مي گردد. انتظار مي رود دانشگاه‌ها و موسسات علمي و پژوهشي کشور با برنامه ريزي مناسب نسبت به اجراي اين دستورالعمل و بازنگري ساختار کميته‌هاي اخلاق در پژوهش و همچنين پياده سازي کدها و راهنماهاي اخلاق در پژوهش اقدامات لازم را مبذول دارند.
 
                                                                                           دكتر رضا ملك زاده
                                                                                      معاون تحقیقات و فن آوری
برچسب ها: زیست پزشکی ، اخلاق ، وبدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار