رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: برداشت بی‌رویه‌ی گیاهان خوراکی و دارویی پیش از زمان گل‌دهی بصورت غیر اصولی سبب تخریب منابع طبیعی و انقراض این گونه‌ها می‌شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، «میرجعفر رضوی» در جمع خبرنگاران افزود: هر سال با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع سهند و ارتفاعات این شهرستان برداشت بی‌رویه آنها توسط برخی افراد سودجو انجام می‌شود.

وی یادآور شد: اقدام این افراد سبب می‌شود گیاهان بدون طی مراحل تکامل و زایش از میان بروند و این امر آسیب جدی به وضعیت پوشش گیاهان در منطقه وارد می‌کند.

رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه ادامه داد: برخی افراد سودجو برای سرعت‌دهی و سهولت کار از ابزارهایی مانند کاردک برای بیرون آوردن کامل ریشه گیاهان استفاده می‌کنند که این عمل آنها اکوسیستم منطقه را با مشکل جدی روبرو می‌کند.

رضوی افزود: برداشت گیاهان خوراکی و دارویی از مراتع پیش از زمان رویش کامل و گل‌دهی ممنوع است و این اقدام سبب از میان رفتن پوشش گیاهی و منابع طبیعی منطقه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام این افراد به پوشش گیاهی مناطق مرتعی آسیب می‌رساند، گفت: بهترین زمان برداشت این نوع گیاهان، پس از گل‌دهی و نیمه‌ی دوم اردیبهشت‌ماه است.

رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه ادامه داد: بردن دام به مراتع و چرای زودهنگام دام و حیوانات باربر در آغاز رویش گیاهان دارویی و خوراکی نیز سبب تخریب و از میان رفتن این نوع گیاهان در مراتع و مناطق سرسبز این شهرستان می‌شود.

رضوی خاطرنشان کرد: بیشترین تراکم گیاهان خوش خوراک و دارویی در این شهرستان مربوط به روستاهای کرده ده، قراتلو، یای شهری و گل چوان بوده و ساکنان و بهره‌برداران این مناطق باید از منابع طبیعی روستاهای خود حفاظت کنند.

وی یادآور شد: با صدور اطلاعیه‌ای از سوی این اداره به ساکنان روستاهای شهرستان‌های هم‌جوار دامنه‌های سهند، نسبت به چرای زودرس و حضور دام‌های مازاد در مراتع هشدار داده شد که در صورت مشاهده با آنان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: تبریز ، گیاهان ، دارویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.