رییس مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهرداری تهران از اجرای پروژه برندینگ شهر تهران خبر داد و گفت: اجرای این امر تهران را در عرصه‌های بین‌المللی و جهانی مطرح خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بابک نگاه‌داری در نخستین نشست خبری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تشریح فعالیت های این مرکز در سال جاری با اشاره به مدیریت جهادی به عنوان رویکرد جدید اتخاذ شده در سال 93 به ایجاد تحول اساسی در سایه اجرایی شدن این رویکرد اشاره نمود و اظهار داشت: از 121 پروژه تعریف شده در سال 92، 60 پروژه تا پایان سال گذشته به اجرا رسیده و سایر پروژه‌ها در سال 93 عملی خواهد شد.
 
وی با عنوان تعریف 250 پروژه مطالعاتی در سال 93 رشد این پروژه‌ها نسبت به سال گذشته را 2.5 برابر دانست و افزود: تهیه 178 گزارش تخصصی در قالب دانش شهروندی که خود با رشد 2 برابری نسبت به سال گذشته توام بوده است از دیگر برنامه‌های سال جاری مرکز مطالعات شهرداری تهران است ضمن اینکه 71 نشست دانشگاهی با رشد 2 برابری نسبت به نشست‌های مرکز در سال 92 برگزار می گردد.
 
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه مطابق سیاست‌های اتخاذ شده نشستهای تخصصی و مدون در دانشگاه ها برگزار خواهد شد به برگزاری این نشست ها در دوره های قبل و در فرهنگ سراها اشاره نمود و اظهار داشت: این عمل سبب تعامل مساعدتر شهرداری با دانشگاه ها خواهد شد.

نگاهداری با یادآوری 37 ترجمه کتاب در خصوص توسعه و مطالعات و برنامه ریزی شهر به هدفگذاری های دقیق‌تر ایجاد شده نسبت به سال 92 و رویکردهای جهادی در افزایش 2 برابری انتشارات اشاره نمود و افزود: مرکز مطالعات شهرداری تهران در سال جاری به دنبال عملی نمودن چند رویکرد بوده که از ان جمله می توان به مباحث افزایش تعاملات هدفمند با دانشگاه ها، مراجع بین‌المللی و انجمن‌های علمی اشاره نمود که جهت عملی نمودن این امر در سال 93، 50 نفر از اعضای هیات‌های علمی دانشگاه ها جذب خواهند شد.
 
وی از برگزاری نشست‌های تخصصی مدون با دانشگاه ها و حمایت های ویژه از پایان‌نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان یکی دیگر از فعالیت های سال 93 مرکز مطالعات نام برد و ادامه داد: ایجاد خانه‌هایی تحت عنوان خانه های گفتگو جهت بیان مباحث علمی در فضای مجازی با دعوت از اساتید دانشگاه نیز در سال جاری اجرا خواهد شد.
 
*برگزاری همایش بین‌المللی تهران و شهر جهانی در 28 اردیبهشت ماه

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به توجه ویژه مرکز به مباحث دیپلماسی شهری و فعالیتهای شهرداری در عرصه بین‌المللی و ارتقا تعاملات اشاره نموده و افزود: برگزاری همایش بین‌المللی تهران و شهر جهانی در 28 اردیبهشت ماه از مهمترین برنامه های مرکز مطالعات است که مطابق فراخوانی های صورت گرفته تاکنون 400 مقاله در این خصوص ارسال شده و در مرحله داوری است.
نگاه داری با تاکید بر حرکت به سمت ایجاد بسترها و رفع موانع و ارتقاء  تهران به عنوان یک شهر جهانی از برندینگ شهر تهران خبر داد  و  افزود: اکثر شهرهای برجسته دنیا با یک برند خاص مطرح بوده  و بر اساس آن معرفی می شوند که جهت عملی نمودن این امر در تهران پروژه هایی تعریف شده و در مرحله اجراست.
 
وی با بیان اینکه پروژه برندینگ شهر تهران هم اکنون در مرحله شناسایی مجموعه ایی از برندها قرار دارد اظهار داشت: تحقق این امر شناسایی تهران در عرصه جهانی را فراهم خواهد ساخت.
 
 
*تدوین چهل کتاب مرجع مطالعات شهری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از ارتباط با انجمن های علمی در حوزه و مراکز شهری به عنوان یکی دیگر از مرکز  مطالعات در سال جاری نام برد و به ثبت شصت انجمن در وزارت علوم در خصوص توسعه شهری  و برگزاری نشست های علمی با برخی از انجمن‌ها در سال گذشته در این خصوص اشاره نمود و افزود: تدوین چهل کتاب مرجع مطالعات شهری با همکاری این انجمن ها و مطابق با تقسیم کارهای صورت پذیرفته در حوزه های تخصصی آنان انجام خواهد شد که البته مرکز مطالعات نیز وظایف پشتیبانی و تامین منابع لازم در این خصوص را انجام خواهد داد.
 
نگاه داری از راه اندازی شورای راهبردی به عنوان چهارمین رویکرد مرکز مطالعات نام برد و تصریح کرد: حضور اعضای هیئت علمی  و شوراهای راهبردی اقتصاد شهری، دیپلماسی شهری، ارتباطات بین‌الملل، فقه شهری، محیط زیست و نظایر آن از جمله فعالیت‌های سال 93  است که البته برخی از جلسات آن در گذشته آغاز شده است.
 
وی با بیان برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی توسط مرکز مطالعات به برگزاری جشنواره پژوهش در مدیریت شهری و اجرای هفدمین دوره آن در آذر ماه سال 92 و مقارم با هفته پژوهش اشاره نمود و افزود: در کنار این جشنواره، جشنواره های دیگری در جهت تشویق و هدایت محققین در عرصه های مختلف علم و فناوری برگزار خواهد شد.
 
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران  تعریف چرخه‌های علم و فناوری را در حوزه های شهری در پژوهش وآموزش و فناوری دانست  و اظهار داشت: در کنار فراخوان های پژوهشی باید یک فناوری جهت حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه های فناوری اجرا شود که امیدواریم این امر در سال 93 تحقق یابد.
 
نگاهداری افزود: این جشنواره در خرداد ماه برگزار شده  و اجرایی نمودن آن سبب تعامل با افراد مطرح است و تولید محصولات مبتنی بر توانمندی‌های داخلی شده که حمایت از آن استفاده  در عرصه های مختلف را فراهم خواهد ساخت.
 
 
وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی مطالعات شهری از هم اکنون در مرحله راه اندازی است  افزود: این امر ارائه  خدمات به شهرداری های کشور را فراهم نموده که در پایان سال 93  به اتمام خواهد رسید.

*برگزاری همایش بین‌المللی نقش شوراها در مدیریت شهری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از برگزاری همایش ملی، بین‌المللی و تخصصی با عنوان نقش شوراها در مدیریت شهری شنبه 20 اردیبهشت ماه و با مشارکت دبیرخانه کلان شهرها، شورای عالی استان‌ها، شورای شهر، شهرداری ها، استانداری خبر داد و افزود: همایش دیگری با عنوان مدیریت جهادی، ابعاد، سبک ها و روش ها در دستور کار است ضمن اینکه در آبان ماه همایش اقتصاد مدیریتی در مدیریت شهری برگزار می شود که هم اکنون در مرحله فراخوان است.

*بکارگیری سربازان نخبه در اجرای پروژه‌های مطالعات شهری

نگهداری با تاکید بر اینکه مطالعات شهروندی و برنامه‌ریزی برای شهروندان بدون توجه به نیازهای آنان قابل قبول نیست ، افزود: این امر با انجام نظرسنجی و افکار سنجی در خصوص پروژه‌های مختلف شهری در سال 93 انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاربردی شدن نتایج و مطالعات به عنوان یک اصل جهت اداره بهتر شهر مطرح است به تهیه نقشه راهنما در قالب یک سند عملیاتی  در این خصوص و با عنوان شهر جهانی، اسلامی، ایرانی و اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری به عنوان سند تحول اجتماعی و فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: نتایج این مطالعات در قالب یک نقشه و با تقسیمات کار دیده شده به شهرداری ارائه خواهد شد.

وی در ادامه به برگزاری اجلاس جهانی شهرها هفته گذشته و در کلمبیا اشاره نمود و تصریح کرد: عدالت و برابری در توسعه شهری به عنوان یکی از مهترین شعارهای این همایش مطرح بود که البته این امر با توجه به تاکیدات شهرداری تهران مبنی بر کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت و اجرای بیشتر پروژه‌ها در جنوب شهر که از سال‌های اولیه تصدی ایشان آغاز شده است خود بیانگر رعایت این اصل در مدیریت شهری شهر تهران است و می‌تواند توسط کشورهای دیگر نیز مورد الگوبرداری قرار گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یکی از تغییرات در حمایت از پایان‌نامه‌ها و ارتباط بهتر با هیئت‌های علمی را اعلام پژوهش‌های مورد نیاز مدیریت شهری به دانشگاه‌ها جهت اجرای بهتر برنامه‌ها در شهر عنوان نمود و خاطرنشان کرد: طرح به کارگیری سربازن نخبه و مشارکت آنان در پروژه‌های مطالعاتی شهری یکی دیگر از موارد قابل اجراست.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: تهران ، برندینگ ، می شود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار