پزشکان معتقدند استرس‌هایی که هر فردی در زندگی تجربه می‌کند همیشه منفی نیست بلکه بسیاری از این استرس‌ها زمینه‌ساز پیشرفت در زندگی می‌شوند.

غلام‌رضا حاجتی متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در زمینه استرس 2 اصطلاح وجود دارد اولین اصطلاح استرس مثبت و دومین دی استرس (استرس منفی) است که اصولا بین تشویش انسان با عملکرد او یک رابطه منحنی شکل وجود دارد. 

وی ادامه داد: زمانی که برخی از انسان‌ها نسبت به مورد یا اتفاقی استرس ندارند عملا بسیاری از کارها را انجام نمی‌دهند که در این صورت بعضی از اشخاص اصطلاح بی‌خیال بودن را به آنها نسبت می‌دهند. در واقع مقداری استرس برای هر انسانی موتور محرکه زندگی او است و جنبه منفی اضطراب در این بحث موردنظر نیست بلکه با افزایش استرس کم کم در محدوده‌ای قرار می‌گیریم که عملکرد انسان بالا می‌رود. به طور مثال با فرض "امتحان کنکور" نوجوانی به دلیل استرس کنکور به هنگام شب ساعاتی را دیرتر می‌خوابد یا صبح زودتر بیدار می‌شود و ساعات استراحت را محدود می‌کند. 

وی بیان کرد: تشویش امتحانی که در فرد وجود دارد درحدی است که منجر می‌شود تا زمان بیشتری برای کار خود بگذارد. این حالت‌ها استرس مثبت نام دارند چرا که در پی آن عملکرد و تلاش شخص بالا می‌رود. 

وی خاطر نشان کرد: درصورتی که اضطراب از حدی بیشتر شود تمرکز شخص را برهم می‌زند و در واقع باعث می‌شود او نتواند کارهایی مانند صحبت کردن که در حین انجام آن است نتیجه مثبت دریافت کند یا در مغز خود ثبت و بازیابی کند. 

در نتیجه این قضیه منجر می‌شود تا فرآیندهای مغزی، روندها و ارتباطاتی که بین حافظه موقت و قشر مغز وجود دارد به دلیل حجم و انبوه اطلاعات قطع شوند.

حاجتی گفت‌: استرس تاحدی خوب بوده و باعث پیشرفت انسان می‌شود اما اگر از حدمجاز خارج شود باعث دی‌استرس می‌شود که عملکرد انسان را مختل و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. انسان باید استرس را در مغز خود مدیریت کند که بهترین استراتژیک آگاهی بوده و باید علت ایجاد اضطراب را بداند. 

عوامل درونی استرس می‌توانند به ذهن، تفکر، شخصیت، نوع نگاه فرد به زندگی، وقایع و جامعه وابسته باشند و عوامل بیرونی تابع عوامل فیزیکی، اجتماعی و رفتار مردم هستند. 

وی اذعان داشت: از جمله علائم تشویش می‌توانند تپش قلب، تعریق، سردرد، سرگیجه، خستگی عضلانی، بی‌خوابی، علائم گوارش، ضعف دست و پا وعفونت‌های مزمن که تمام سیستم‌های بدن را درگیر می‌کنند باشند. از جمله راه کار درمانی می‌تواند مقابله مسئله مدار یا حل مسئله که باعث تشویق شده باشد. 

وی اذعان داشت: قدم دوم در بهبود تشویش هیجان ناشی از آن است که باید کنترل شود فرد تغییراتی را باید ایجاد کند تا نگرش خود را به دنیا تغییر دهد و همچنین رفتارهایی را در پیش گیرد تا استرس خود را کم کند. با ورزش، اوقات فراغت، تفریح و مطالعه این دگرگونی را کاهش دهد. تفکر مثبت را در خود تقویت کند و به داشته‌های خود فکر کند نه به خواسته‌ها که به این صورت تشویش را در خود مدیریت می‌کند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: استرس ، ورزش ، پیشرفت ، حافظه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار