کم خونی و فقر آهن در کودکان موجب کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌شود و ضریب هوشی کودکان کم خون سه تا ۵ امتیاز نسبت به کودکان همسن و طبیعی خود کمتر است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر زهرا اباصلتی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: ‌ آهن از ریز مغذی‌های مهم به ویژه در گروه سنی شیرخواران و کودکان زیر شش سال، نوجوانان، و زنان باردار و شیرده به شمار می‌رود و ‌وجود مناسب این عنصر در حفظ سلامت، رشد مطلوب و افزایش توان یادگیری ضروری است. 

دکتر زهرا اباصلتی احساس ضعف و خستگی، رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط، داخل پلک چشم و لب‌ها، کم رنگ شدن خطوط کف دست، سیاهی رفتن چشم، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پا‌ها، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها و افزایش احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی، بی‌حوصلگی و گریزان بودن از فعالیتهای بدنی و ورزشی را از دیگر عوارض و علائم کمبود آهن در کودکان و نوجوانان برشمرد. 

وی با اشاره به اینکه کمبود آهن در گروههای سنی مختلف یکی از مشکلات اصلی تغذیه‌ای در کشور به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: شایع‌ترین علت بروز کمبود آهن مصرف کم انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز است و یکی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن آموزش تغذیه به منظور ایجاد تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است. 

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: ‌ آهن اساسی‌ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول‌های قرمز خون است، علاوه برآهن، موادمغذی دیگرهم مثل اسید فولیک، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، ویتامین C وپروتئین برای خونسازی لازم است که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تامین شود. 

دکتر زهرا اباصلتی تصریح کرد: ‌ عادات و رفتارهای غذایی خاص در دوران مدرسه و بلوغ اغلب موجب می‌شود که بجای مصرف غذاهای خانگی از غذاهای غیرخانگی مانند انواع ساندویج‌های سوسیس و کالباس، پیتزا و تنقلات غذایی کم ارزش مانند چیپس، نوشابه، شکلات و پفک استفاده شود و به این دلیل نوجوان در معرض خطر کمبود آهن قرار می‌گیرد زیرا این غذا‌ها اغلب از نظر آهن فقیرند. 

وی در خصوص راهکارهای پیگیری کم خونی ناشی از فقر آهن اظهار داشت: ‌ مکمل یاری، آموزش تغذیه مناسب، غنی سازی مواد غذایی به ریزمغذی‌ها و کنترل بیماریهای عفونی و انگلی از جمله راهکارهای پیشگیری از فقر آهن به شمار می‌رود.


انتهای پیام/
برچسب ها: کم خونی ، فقرآهن ، بلوغ ، سردرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار