سفیر کوبا گفت: در پاسخ به چهار سفری که مقامات ایرانی به کوبا انجام داد‌ه‌اند برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا مقاماتی از کوبا به ایران سفر کنند که بر این اساس در نیمه دوم ماه ژوئن (خرداد و تیر) معاون وزیر خارجه کوبا آقای مارسلینو مدینا گونزالس به ایران سفر خواهند کرد.

ولادیمیر آندرس گونزالس کسادا سفیر کوبا در کشورمان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ درباره روابط ایران و کوبا با توجه به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گفت: سطح روابط ایران و کوبا فوق‌العاده است به‌ویژه در سطح دیپلماتیک و سیاسی به همین خاطر ما در تلاش هستیم روابط تجاری و اقتصادی خود را ارتقا دهیم تا آن را به سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود برسانیم.

وی تصریح کرد: افزایش روابط اقتصادی و تجاری با موانعی از جمله اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی غرب و آمریکا علیه ایران همراه بوده البته در کوبا بیش از پنج دهه است که تحریم‌‌های بسیار شدید و غیرانسانی علیه مردم توسط غربیان اعمال شده اما با وجود همه این موانع و مشکلات پتانسیل‌های زیادی در زمینه گسترش روابط وجود دارد به همین خاطر عزم سیاسی دو کشور برمبنای افزایش روابط بنا نهاده شده است.

سفیر کوبا اظهار داشت: ما روابط خود را می‌توانیم در سایر زمینه‌ها از جمله زمینه‌های فرهنگی گسترش دهیم و سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که مردم دو کشور از نزدیک یکدیگر را بشناسند.

گونزالس کسادا ادامه داد: به‌طور کلی می‌توانم بگویم سطح روابط ایران و کوبا پس از روی کار آمدن دکتر روحانی در عالی‌ترین سطح خود به سر می‌برد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در آینده مقامی از کشور کوبا به ایران سفر می‌کند؟ بیان داشت: در 4 ماهه نخست سال جاری میلادی چندین سفر از سوی مقامات ایرانی به کوبا انجام شد که اولین آن سفر مجید تخت روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه در ماه ژانویه به کوبا بود و دومین سفر مقامات ایرانی در ماه مارس انجام شد که  طی آن آقای علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به کوبا آمدند و همچنین سفری از سوی هیئتی تجاری به کوبا انجام شد و علاوه بر آن آقای سرافراز معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم به کوبا سفر کردند به همین خاطر در پاسخ به چهار سفری که مقامات ایرانی به کوبا انجام داده‌اند ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مقاماتی از کوبا به ایران سفر کنند که بر این اساس در نیمه دوم ماه ژوئن (خرداد و تیر) معاون وزیر خارجه کوبا آقای مارسلینو مدینا گونزالس به ایران سفر خواهند کرد.

سفیر کوبا افزود: رفت و آمد مقامات ایرانی و کوبایی نشان‌دهنده سطح خوب روابط دو کشور است.

گونزالس کسادا درباره موضع کوبا نسبت به پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: موضع کوبا بسیار واضح و روشن است چون هاوانا از حق همه ملت‌های مستقل جهان در دستیابی به انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: این موضع را مقامات کوبایی بارها و بارها در سفرها و جلسات خود با مقامات ایرانی در سال‌های اخیر به روشنی بیان کرده‌اند همچنین این موضع از سوی کوبا در مجامع بین‌المللی بیان شده و در این مجامع روابط بسیار خوبی بین هیئت‌های ایرانی و کوبایی وجود دارد.

گونزالس کسادا تصریح کرد: کوبا از مذاکرات هسته‌ای که بین ایران و گروه 1+5 در جریان است به‌طور کامل از ایران دفاع می‌کند، البته هاوانا این مذاکرات را چه برای ایران و چه برای طرف‌های غربی و چه برای کلیه کشورهایی که در این زمینه تاثیر می‌پذیرند بسیار مهم می‌داند  چون این مذاکرات نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد ایران در منطقه و جهان است.

سفیر کوبا در پایان خاطرنشان کرد: دفاع امروز ما از ایران در زمینه دستیابی به انرژی هسته‌ای موضعی خواهد بود که ممکن است در آینده در قبال سایر ملت‌ها هم اتخاذ کنیم چون با این رویکرد می‌توانیم حق خود را در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بیان کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار