دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تایید اساسنامه نخستین آزمایشگاه ملی علوم شناختی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر احمدی با اشاره به کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها، گفت: به دلیل تحریم و مشکلات اقتصادی، بحران کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها وجود دارد، لذا دغدغه ما تامین نیازهای آزمایشگاهی و پژوهشی است و امسال این حرکت جهت تقویت تجهیزات آزمایشگاهی با هماهنگی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست‌جمهوری صورت گرفت. 

وی در خصوص یارانه در نظر گرفته شده برای خریداران از دومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، گفت: وزارت علوم 27 میلیارد تومان، معاونت علمی ریاست‌جمهوری 20 میلیارد تومان و دانشگاه‌ها نیز مبلغی معادل مبلغی که وزارت علوم اختصاص داده یعنی 30 درصد وزارت علوم، 30 درصد دانشگاه‌ها و 40 درصد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و در مجموع حدود 60 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی قرار می‌‌دهند.
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: تقویت بنیه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و تامین نیازهای علمی دانشگاه‌ها از برنامه‌های ماست و تا به حال 3 قرارداد میان وزارت علوم و معاونت علمی ریاست‌ جمهوری امضا شده که یک قرارداد برای توسعه صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93، یک قرارداد مربوط به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و قرارداد سوم در خصوص ایجاد آزمایشگاه ملی است که این قراردادها به افزایش کیفیت و پاسخ‌گویی خدمات پس از فروش و رعایت استانداردهای بین‌المللی کمک می‌کند. 

وی تاکید کرد: اساسنامه تاسیس اولین آزمایشگاه ملی علوم شناختی هم‌اکنون تایید شده و به زودی این آزمایشگاه تاسیس خواهد شد. 

دکتر احمدی در خصوص آمار میزان کمبود تجهیزات دانشگاه‌ها، اظهار داشت: در سال 78 مبلغ 180 میلیون دلار به صورت وام ارزی به دانشگاه‌ها برای تجهیزات آزمایشگاهی قرار بود اعطا شود که به طور کامل محقق نشد و از سال 80 تا 93 حدود 80 میلیون دلار از این رقم محقق شد. ساماندهی و هدفمند کردن تجهیزات آزمایشگاهی جزو وظایف وزارت علوم است، ضمن اینکه شبکه آزمایشگاهی کشور طراحی شده و قرار است در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد. 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: وزارت علوم به سمت منطقه‌ای کردن و تقویت نیازهای آزمایشگاهی پیش می‌رود و تقویت آزمایشگاه‌های ملی و کمک به ورود بخش خصوصی در این زمینه برای تقویت فعال تر کردن خدمات و سرویس‌های آزمایشگاهی از اهداف و برنامه‌های ما محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار