دو سال پیش بود که نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل با نشان دادن نموداری به حضار جلسه سخنرانی خود، مدعی شد که ایران با ساخت بمب اتم فاصله زیادی ندارد و این در حالی است که این ادعا هرگز اثبات نشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری آمریکایی "فیر" در گزارش خود در این زمینه آورده است: به نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی هیچ شرمی از ترویج و انتشار سخنان نتانیاهو بر تهدید علیه اسرائیل از جانب ایران ندارند و دوست دارند از زبان وی بشنوند که ایران در حال تولید بمب اتم است(هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد) و این کشور اکنون برای ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای تلاش می‌کند تا با استفاده از آن و با بمب اتم به آمریکا حمله کند(این ادعا نیز به طور غیرقابل باوری مشکوک است).

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در برنامه اخیر "وضعیت کشور" در شبکه خبری سی‌ان‌ان(در شامگاه یکشنبه) با کندی کراولی، مجری این برنامه درباره مشکلات مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین گفتگو کرد و این در حالی بود که مسئله تهدید ایران نیز در این گفتگو مطرح شد.

مجری برنامه از نتانیاهو سوال کرد: در سپتامبر سال 2012 به من گفته بودید که ایران با دستیابی به قابلیت تولید سوخت مورد نیاز برای ساخت بمب اتم تنها شش تا 9 ماه فاصله دارد، اکنون ایران در کجا قرار دارد؟

نتانیاهو در پاسخ به این سوال ادعا کرد: من نگفتم قابلیت سلاح هسته‌ای، بلکه گفته بودم توانایی غنی‌سازی اورانیوم در سطح مورد نیاز. ایرانیان اکنون تنها دو ماه با این مسئله فاصله دارند و علاقه دارند این دو ماه فاصله به زودی پایان یابد. ایرانیان تحت فشار تحریم‌ها قرار دارند و اکنون نیز مسئله توافق هسته‌ای مطرح شده است، اکنون نیز ایران درصدد ایجاد توافقی است که این کشور را در این فاصله زمانی برای دستیابی به این قابلیت حفظ کند و یا دست‌کم تنها چندماه آنان را عقب بیندازد. 

اما اکنون یک نکته مطرح می‌شود که شاید کراولی باید آن را با نتانیاهو در میان می‌گذاشت. 18 ماه قبل ادعا می‌شد ایران تنها دو ماه با دستیابی به سطح غنی‌سازی مورد نیاز برای تولید بمب اتم فاصله دارد، اما اکنون چنین بمبی وجود ندارد، پس یک جای کار ایراد دارد.

با این وجود به نظر می‌رسد کراولی هیچ قصدی برای به چالش کشاندن این ادعای نتانیاهو نداشت و نتانیاهو نیز در این گفتگو مدعی شد که تنها درباره غنی‌سازی در سال 2012 صحبت کرده است، نه درباره بمب اتم. این در حالی است که نکته اصلی در سخنان نخست‌وزیر اسرائیل این بود که ایران در آستانه ساخت بمب اتم است و این یعنی اینکه باید جلوی ایران را از تکمیل برنامه نظامی هسته‌ایش گرفت. وی همچنین گفت که اسرائیل در این‌باره بر اساس حدس و گمان حرف نمی‌زند و از این بابت کاملا اطمینان دارد.

اما اکنون به سادگی می‌توان دریافت که این صحبت‌ها در راستای حقیقت نیستند و هیچ پایه و اساس حقیقی ندارند. همچنان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران در حال حاضر در تلاش برای تولید بمب اتم است، وجود ندارد و در واقع اگر کراولی قصد به چالش بردن نتانیاهو را در این‌باره داشت، تنها باید به گزارش اخیر آسوشیتدپرس در تاریخ 17 آوریل(28 فروردین) درباره آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسنده می‌کرد که در آن آمده بود: ایران به تمامی تعهدات خود درباره اکسید کردن سه چهارم از ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود که می‌توانست به سرعت به درجه اورانیوم با غنای مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای تبدیل شود، عمل کرده است و در مسیر انجام این کار درباره بقیه ذخایر اورانیوم خود است.

بنابراین با توجه به اظهارات و گزارش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اینکه ایران به دنبال تولید سلاح باشد و با آن فاصله چندانی نیز ندارد، روز به روز غیرمحتمل‌تر می‌شود و احتمال آن کاهش می‌یابد، اگر فرض کنیم که ایران اساسا به دنبال چنین چیزی بود.

اما نتانیاهو می‌داند که صحبت‌های وی هرگز توسط یک شبکه تلویزیونی مهربان(!) مانند سی‌ان‌ان به چالش کشیده نمی‌شوند، بنابراین او ارزیابی‌ها و مسائل مورد نظر خود را بیان می‌کند و می‌گوید: ایرانیان در حال تولید موشک‌های بالستیک و قرار دادن بمب اتم برای حمله به آمریکا هستند، به آنان اجازه انجام این کار را ندهید.

البته این ادعا توسط بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مورد انتقاد و چالش قرار گرفته است، به طوری که این افراد بر این باورند که ایران هرگز حتی نزدیک چنین قابلیتی نیز نشده است. اما به نظر می‌رسد شبکه‌های تلویزیونی آمریکایی برای نخست‌وزیر اسرائیل به وسیله‌ای برای انتقال ادعاهای بی‌اساس، بدون نگرانی از بابت به چالش کشیده شدن تبدیل شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار