رئیس مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از منابع خلیج‌فارس احتیاج به همگرایی بیشتر دارد، گفت: شاهدیم که بسیاری از همسایگان ما منافعشان را به سادگی هدر می‌دهند و برای عجله‌ای که در استفاده از این منابع دارند، جیب دیگران را پر می‌کنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت) در چهارمین همایش ملی خلیج‌فارس، گفت: خلیج‌فارس مسایل گوناگونی دارد که اگر ما و همسایگانمان رویکرد درستی داشته باشیم، می‌توانیم بهره‌های زیادی از آن ببریم و خلیج‌فارس مظهر برکت برای منطقه باشد، البته رویکرد دیگر می‌تواند چالش‌های بلاوجه پیرامون خلیج‌فارس به‌وجود آورد که در این شرایط آنهایی که بر طبل باطل می‌کوبند زیان و خسران اساسی را می‌برند، نه کشورهایی که حق‌طلبند و از قدرت و مانور لازم در منطقه برخوردارند.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتضا می‌کند همگان به خلیج‌فارس و مسائل آن با دقت و طمأنینه توجه کنند، گفت: یکی از موضوعات مهم در این منطقه استفاده درست و صحیح از بُعد اقتصادی خلیج‌فارس است.  
 
وی افزود: این یک سرزمین و خوان بزرگی است که همه می‌توانند از آن استفاده درست ببرند.  
 
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه اهمیت خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجه بوده است، گفت: پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها برای استفاده از مواهب اقتصادی به این منطقه آمدند و بعد‌ها انگلیسی‌ها پس از کشف نفت در منطقه سوار بر موضوع شدند و سال‌های سال این منطقه را‌‌ رها نکردند.  

**50 درصد نفت دنیا و ۳۰ درصد گاز دنیا در خلیج فارس قرار دارد
 
لاریجانی با اشاره به اینکه این منطقه از ظرفیت بالای نفتی و عمیق گازی برخوردار است، گفت: ۵۰ درصد نفت دنیا و ۳۰ درصد گاز دنیا و ذخایر دریایی دیگری در این منطقه قرار دارد و این نشان‌دهنده آن است که بهره‌های اقتصادی از این منطقه بسیار زیاد است، به همین دلیل یک نگاه ریب‌آمیز به این منطقه وجود داشت و الان نیز وجود دارد.  
 
وی افزود: یکی از مقامات آمریکایی در گذشته حرف درشتی زده بود مبنی بر اینکه اگر نقشه دنیا را مسطح در نظر بگیریم، مرکز آن خلیج‌فارس است و این یک بُعد از مسائل خلیج‌فارس به استفاده و بهره‌های اقتصادی از آن برمی‌گردد که باید به نحو درست از آن استفاده کنیم.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همین زمینه شاهدیم بسیاری از همسایگان ما منافعشان را به سادگی هدر می‌دهند و برای عجله‌ای که در استفاده از این منابع دارند، جیب دیگران را پر می‌کنند. 

**استفاده معقول از منابع خلیج فارس احتیاج به همگرایی بیشتر دارد
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه استفاده معقول از منابع خلیج فارس احتیاج به همگرایی بیشتر دارد، گفت: خلیج‌فارس فرازوفرودهای بسیاری را از بُعد محیط‌زیست داشته و ورود بیگانگان به منطقه و استفاده از کشتی‌های مختلف با سوخت‌های مضر تبعات زیادی را به لحاظ زیست‌محیطی برای منطقه ایجاد کرده است.  
 
وی افزود: نحوه تقرب ما به این موضوع باید عالمانه و فراگیر باشد و هم دولت‌ها نیز نسبت به این مسئله حساس باشند و هم تبدیل به یک فرهنگ عمومی در منطقه شود، چرا که خساراتی که از این باب همه کشور‌ها و مردم منطقه می‌بینند کم نیست.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که بحث استفاده از انرژی هسته‌ای در ایران مطرح بود، برخی از این آقایان در منطقه می‌گفتند ما نگران مشکلات زیست‌محیطی از این بابت هستم و من بار‌ها به آن‌ها پاسخ دادم که انرژی هسته‌ای نظامات کنترلی دارد، آژانس، کشورهای سازنده و بهره‌بردار نظامات کنترلی دارند.  
 
لاریجانی افزود: به دوستانم در منطقه گفتم باید نگران ورود کشتی‌هایی باشید که از سوخت اتمی استفاده می‌کنند و شما از این موضوع اطلاعی ندارید و‌ گاه با تبعات آن مواجه می‌شوید.  
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آن‌ها برای ورود به منطقه نه از این‌ها اجازه می‌گیرند و نه به این‌ها محل می‌گذارند، بلکه کار خود را می‌کنند و مشکلات خود را می‌گذارند و می‌روند.  
 
 
 **تاکید بر حساسیت اقتصادی، ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک خلیج فارس
 
وی به مسئله بعدی خلیج‌فارس که‌‌ همان مسئله امنیت آن است اشاره کرد و گفت: به این منطقه به دلیل حساسیت اقتصادی، ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک یک نگاه ویژه وجود دارد که در دهه‌های اخیر این مسئله شدت گرفت.  
 
لاریجانی با طرح این مسئله که در سال‌های اخیر چندین جنگ در این منطقه انجام شده است، بیان کرد: این منطقه زنده است و حرکت در آن آغاز شده است و این حرکت و موج آن شرایط منطقه را عوض می‌کند.  
 
رئیس قوه مقننه گفت: انقلاب اسلامی که امام (ره) آن را به وجود آورد واقعه بسیار بزرگی بود که موج ایجاد کرد و شرایط منطقه را تغییر داد، البته ستم کم نکردند و مشکلات برای ما به وجود آوردند، اما انقلاب راه خود را طی می‌کند.  
 
وی با اشاره به دیدارش با سلطان یکی از کشورهای منطقه گفت: در این دیدار سلطان این کشور به من گفت اطلاعاتی از جنگ و دفاع مقدس داریم که هنوز نگفته‌ایم و بخشی از آن را برای من مطرح کرد و گفت مسئله جنگ صدام علیه شما بحث یک فرد و یک کشور علیه شما نبود، بلکه همه بسیج شدند و از جمله نقل می‌کرد که آن ملک‌حسین اردنی دو سه روز قبل از حمله صدام به کشور شما به من در تماسی گفت که من حامل پیامی برایت هستم از صدام که بگو تا دو روز دیگر قادسیه انجام می‌شود و یک نفر را برای همکاری‌هایی که شما باید انجام دهید می‌فرستم تا این قضیه را انجام دهید و بعد گفت معاون صدام دو روز بعد پیش من آمد و جنگ شروع شد و از ما خواست امکانات پرواز از این سمت را به آن‌ها بدهیم و نقل می‌کرد که برخی کشورهای منطقه چند میلیارد دلار پول به صدام کمک کردند و یا غربی‌ها چگونه به آن‌ها اطلاعات می‌دادند.  
 
لاریجانی افزود: درشتی سخنان و رفتار آن‌ها نسبت به انقلاب به دلیل عظمت ایران بود.  
 
وی گفت: هم موقعیت اقتصادی منطقه و هم زنده و پرتحرک بودن منطقه از نظر سیاسی که امواجش جاهای دیگر را گرفت توجهات را جلب کرد. از این‌رو می‌بینیم که اینجا محل رفت و آمد کشورهای بزرگ شده، به نحوی که هم نیرو می‌آورند و هم پایگاه‌های مختلف می‌زنند و یک آوردگاه فعال است.

لاریجانی گفت: تجربیات کشورهای منطقه بیشتر به امنیت‌سازی تصنعی با استفاده از قدرت‌های بیرونی اتکا دارد که گاهی هم موفق نشدند و مشکلاتی پیدا کردند و قطعا در مسائل داخلیشان نیز تاثیر گذاشته است.

وی افزود: چند سال پیش اطلاع پیدا کردیم که در یکی از کشورهای کوچک منطقه در یکی از پایگاه‌هایی که دول قدرتمند سلاح‌های مخرب به آنجا حمل می‌کنند، این موضوع را به مسئولان آن کشور گفتیم، اما آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند آن‌ها پایگاه‌های خود را دارند و می‌توانند در آن‌ها رفت و آمد کنند، این وضعیت اسفباری است که برای آن‌ها به‌وجود آوردند و به همین دلیل که قدرت مانور پیدا می‌کنند در اینکه چه کسی دوره‌اش سر آمده و چه کسی باید بیاید و این متودولوژی در امنیت این مشکلات را برای آن‌ها به وجود آورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به یکی دیگر از مسائل خلیج‌فارس که‌‌ همان بازی با اسم آن است، اشاره کرد و گفت: حتی کسانی که در سرزمین خودشان از اسم جعلی برای خلیج‌فارس در سرزمین خود استفاده می‌کنند پس از تتبع به اسم خلیج‌فارس رسیدند.

لاریجانی اظهار کرد: یکی از شیوخ خلیج‌فارس که مدرکش جغرافیای خلیج‌فارس است، تز خود را که درباره خلیج‌فارس بود به همراه نقشه‌های مختلف از قرون مختلف برای من فرستاد و در این تز نشان داد که همیشه با اسم خلیج‌فارس از این دریا یاد شده است و این برای ما روشن است و فکر نمی‌کنم ابهامی باشد.

وی با بیان اینکه تصور می‌کردند تغییر نام زمینه‌ای برای فشار سیاسی است و گاهی هم نوعی واکنش در مقابل نوعی تحقیر است، گفت: تصور می‌کنند که کشور بزرگ ما واکنش تحقیرآمیز داشته باشد، اما آن‌ها اشتباه می‌کنند چرا که ایران دنبال تحقیر دیگران نیست و ما همسایگانمان را عزیز می‌دانیم و همیشه یک رفتار دوستانه را طرح کردیم و دیگران مسیرهای دیگری را دنبال کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر اینکه به هیچ وجه سایش با همسایگان را نه قبول داریم و نه دنبال می‌کنیم، افزود: زمان برخی حرف‌های مبتنی بر ناسیونالیسم سرآمده است و مبنای خدمت ایرانیان جنس ناسیونالیستی ندارد و آن‌ها اگر فکر می‌کنند با تغییر نام خلیج‌فارس می‌توانند تغییری در ماهیت ایجاد کنند، اشتباه کرده‌اند و ما از این حرف‌ها قبلا زیاد شنیده‌ایم.

تفکر اسلامی به ملی‌گرایی احترام می‌‌گذارد

لاریجانی با بیان اینکه زمانی نوعی افراطی‌گری در منطقه، ترکیه، ایران و مصر به‌وجود آوردند و نتیجه‌ای نگرفتند، گفت: در ایران تفکر اصیل انقلابی جایگزین تفکر ناسیونالیسم ارتجاعی شد و در کشورهای عربی هم همین‌طور و این بادی بود که وزید و بی‌وزنی خود را برای هدایت کشور‌ها نشان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تفکر اسلامی به ملی‌گرایی احترام می‌‌گذارد اما در جا و اندازه خود، گفت: افراط در هر امری اثرات ناثوابی دارد و ناسیونالیسم نمی‌تواند دین مردم شود و اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند جایگزین دین مردم شود، خودش را به نابینایی زده است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز شهادت مرحوم استاد مطهری قرار داریم، گفت: ایشان کتابی درباره خدمات متقابل ایران و اسلام دارند که ما هم آن تفکر را دنبال می‌کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با اشاره به تفکر شهید مطهری که به نوعی به تعامل بین ایران و اسلام تاکید دارد، که آن به معنی نفی ملیت است و ملی‌گرایی نیست، گفت: کتاب ارزشمند ایشان گوشه‌هایی از خدمات متقابل ایران و اسلام را نشان می‌دهد و عزیزانی که در کشورهای اسلامی هستند و زبان دیگری دارند باید بدانند فکر انقلاب اسلامی این نظریه شهید مطهری است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه به مسلمان بودن خود افتخار می‌کنیم و به همین دلیل ایرانیان خدمات زیادی به اسلام کرده‌اند، گفت: گاهی افراطیون در منطقه به دلیل اینکه آثار ابن‌سینا به عربی نوشته شده است، می‌گویند حکیم عربی و این در حالی است که سنت ایرانیان و دانشمندان ایرانی از آن زمان این بود که کتب خود را به زبان عربی می‌نوشتند.

وی افزود: خدماتی که فیلسوفان، عرفا، فق‌ها و ادیبان به فقه و حکمت اسلامی کردند، بسیار زیاد است که شهید مطهری نیز در کتاب خود به آن‌ها اشاره می‌کند.

خلیج‌فارس می‌تواند مظهر خدمات متقابل ایران و اسلام باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عزیزان ما در کشورهای منطقه و عربی و غیرعربی بدانند که خدمات ایران و اسلام متقابل بوده است، لذا خلیج‌فارس می‌تواند مظهر خدمات متقابل ایران و اسلام باشد و نه کشمکش و به جای این کار‌ها باید از خدمات ایرانیان به منطقه استفاده کنند که این هم به نفع ایران و هم به نفع منطقه است.

لاریجانی افزود: چه در مسائل اقتصادی و چه محیط‌زیست و فرهنگ باید رویکرد تعاملی در منطقه شکل بگیرد و آن زمان است که امنیت پایدار به وجود می‌آید و اقتصاد شکوفا به وجود می‌آید و از جیبتان اقتصاد را نمی‌برند و به لحاظ سیاسی روی پای خود می‌ایستید و عزتمند زندگی می‌کنید و نه در کاخ‌های شیشه‌ای که با یک دستور شرایط آن عوض می‌شود.

 وی بیان کرد: اینکه یک کشور کوچک یا بزرگ خودش تدبیر کند و تصمیم بگیرد، این یک زندگی عزتمند سیاسی است، نه اینکه یک پایگاه بزنند، سلاح کشتار جمعی در آنجا وارد کنند بعد بگویند نمی‌دانیم، این ذلت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تئوری تعامل سیاسی، امنیتی و فرهنگی بین ایران و کشورهای منطقه شکل بگیرد شما عزتمند زندگی می‌کنید و همه ما عزتمند زندگی می‌کنیم و این فکر می‌تواند به ترتیبات امنیتی گسترده در منطقه تبدیل شود که روی پای خود بایستند و دیگران از این رخنه‌ها استفاده نکنند و می‌تواند به یک همگرایی‌های وسیع‌تر اقتصادی بینجامد.

 بیداری اسلامی در منطقه امری واقعی است

لاریجانی در ادامه برگزاری اینگونه همایش‌ها را ضروری دانست و از وزارت ارشاد، استانداری، نمایندگان مجلس و نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان که زمینه برگزاری این همایش را فراهم کردند، تشکر کرد و گفت: مناسب است که مسائل خلیج‌فارس با دقت بررسی شود و کاوش‌هایی که صورت می‌گیرد با مشارکت کشورهای منطقه باشد تا به نوعی همگرایی شدت بگیرد.

وی افزود: دورنمای منطقه را پاک‌تر از گذشته می‌بینم چون کشورهایی که دنبال دسیسه در منطقه بودند، دچار نوعی فرسودگی شدند و نتایج اقدامات خود را ملاحظه کردند، به همین دلیل نقشه‌های دیگری دارند که آن رفت و آمد متراکم منطقه را به نوعی نفوذهای دیگر تبدیل می‌کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: از طرف دیگر مسئله هوشیاری سیاسی در منطقه واقعی است و یک پدیده موقتی نیست، بیداری اسلامی در منطقه امری واقعی است هر چند که ممکن است عده‌ای جلوی آن را برای مدتی سد کنند، اما این سد‌ها باعث می‌شود در آینده انفجارهایی را از لحاظ اجتماعی و سیاسی داشته باشیم، پس بهتر است راه را جلوی آن‌ها باز کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار