اکنون که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ادامه دارد، نکته‌ای که غربی‌ها باید به آن توجه داشته باشند این است که آنان باید با تعامل به حسن‌نیت ایران درباره برنامه هسته‌ایش پی ببرند، نه با انزوای تهران.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه خبری الجزیره قطر در گزارش خود در این زمینه آورده است: اکنون در شرایطی که تنش میان ایران و آمریکا وجود دارد، مذاکرات هسته‌ای این کشور با روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا و چین در حال برگزاری است. علائم و نشانه‌هایی که از دو طرف دیده می‌شود، مشخص کرده است که آمریکا و ایران در زمینه دستیابی به توافق در مذاکرات جدی و متعهد هستند. مذاکرات به آرامی پیش می‌رود و هر دو طرف خویشتنداری و خوش‌بینی محتاطانه در زمینه مذاکرات از خود نشان می‌دهند. زمانی که آمریکا به دلیل فشارهای داخلی از اعطای ویزا به نماینده مورد نظر ایران در سازمان ملل امتناع کرد، ایران درباره این مسئله سنجیده عمل کرد و از سوی دیگر در جریان محکومیت اقدام روسیه در اوکراین از سوی سازمان ملل، ایران از مسکو حمایت نکرد. تمامی این‌ها نشانه این است که یک فرصت واقعی برای دستیابی به یک نتیجه مثبت از مذاکرات تا زمان به پایان رسیدن ضرب‌الاجل تعیین‌شده در ماه ژوئیه به دست آمده است. 

الجزیره می‌نویسد: اکنون این سوال مطرح است که مسئله‌ای که تا یک سال پیش تحقق آن غیرقابل تصور بود، چگونه اکنون به مرحله قابل قبولی رسیده است؟ ابتدا بهتر است از ایران شروع کنیم. ایرانیان به دلیل دارا بودن یک فرهنگ غنی باستانی که در دوره مدرن کنونی همچنان پایدار باقی مانده است، احساس بزرگ بودن و برتری در خود دارند. اما از نظر تاریخی به دلیل حوادث رخ داده احساس ناامنی در سطح بین‌المللی می‌کنند. این کشور به دلیل حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان احساس می‌کند در محاصره قرار گرفته است و درباره انگیزه‌های طرف مقابل تردید بسیار دارد. این تفکر باعث شده ایران در طول تاریخ بر توانایی‌های خود تکیه کند و برای دستیابی به بهترین نتیجه اقدام به هل دادن حوادث خطرناک به سمت وقوع یک فاجعه کند. چنین تفکری در میان کشورهایی با شرایط مشابه ایران متداول است. به همین دلیل واکنش‌های ایران قابل قبول و ضروری است.

اکنون کشورهای مذاکره‌کننده به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند درک کنند ایران واقعا چه می‌خواهد و چالش فعلی آنان نحوه تطبیق با این مسئله بدون به خطر افتادن امنیت طرفین است. کشورهای غربی معتقدند که مسلح شدن ایران به سلاح اتمی باعث ایجاد تغییرات عمده در منطقه خواهد شد و به این دلیل اصرار ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای غیرمنطقی است.این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است هدف از پیگیری فناوری هسته‌ای استفاده صنعتی از آن است. همه با اینکه ایران حق انجام این کار را دارند، موافقند. در صورتی که جامعه بین‌المللی خواهان همکاری ایران است، باید به اهداف صنعتی ایران در این زمینه احترام بگذارد.

الجزیره ادامه داد: خوشبختانه پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، صداهایی که از آمریکا و کشورهای دیگر شنیده می‌شود نشانه تعامل ایران در بالاترین سطح است. این به معنای آغاز روندی است که می‌تواند ایران را از احساس تحت محاصره بودن خارج کند و شرایط برای مذاکرات به خوبی فراهم شود. اما از سوی دیگر دیپلماسی آمریکا به خوبی برای این شرایط آماده شده و این کشور که از عراق خارج شده و به زودی از افغانستان نیز خارج خواهد شد، اکنون به تعامل با ایران نیاز دارد تا احتمال سقوط و از بین رفتن تلاش‌ها برای بهبود شرایط در دو کشور عراق و افغانستان را به حداقل برساند. 

از سوی دیگر با توجه به اختلافات آمریکا و عربستان، تنش با روسیه درباره اوکراین و تلاش اروپا برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه، به نظر می‌رسد نقش ایران در زمینه تعادل قدرت بسیار مهم و ضروری شده است. در واقع اکنون چیزی که مهم است این است که قضاوت غرب درباره انگیزه و اقدامات ایران نباید به غرور این کشور لطمه‌ای بزند. غرب تنها در صورت تعامل با ایران می‌تواند به درک قصد واقعی این کشور پی ببرد، نه با انزوای تهران.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار