معاون دانشجویی وزارت بهداشت از کمک خیرین سلامت برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی خبر داد و گفت: همکاری و کمک از مجمع خیرین سلامت برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی می‌تواند معضل کمبود خوابگاه‌های دانشجویی را حل کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دکتر حسن آیتی معاون دانشجویی وزارت بهداشت امروز 13 اردیبهشت در نشست خبری هفته‌ی خوابگاه‌ها گفت: در قانون برنامه‌ی پنجم توسعه بند "د" باید خدمات رفاهی دانشجویان سالانه 20 درصد به بخش خصوصی واگذار شود که برخی از روسای دانشگاه‌ها این طور برداشت کردند که باید خوابگاه سازی را متوقف کرد، چرا که این امر برون سپاری می‌شود. اما منظور این است که خوابگاه‌ها با این که برون سپاری می‌شوند اما در اختیار دانشگاه‌ها هستند و بخش حاکمیتی خوابگاه‌ها بر عهده‌ی دانشگاه‌ها است.

وی به شعار هفته‌ی خوابگاه‌ها که از 20 تا 26 اردیبهشت ماه است اشاره کرد و افزود: خوابگاه‌ سازی ارزش اسلامی نیاز ملی و منطقی سازی ارائه‌ی امکانات رفاهی دانشجویان شعار هفته‌ی خوابگاه‌های امسال است که در این راستا وزارت بهداشت سال گذشته با مجمع خیرین سلامت تفاهم نامه‌ای را امضا کرد تا در ساخت خوابگاه‌ها خیرین سلامت منابع خود را به این سمت سوق دهند.

آیتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خوابگاه‌های خودگردان عنوان کرد: آیین نامه‌ای به عنوان آیین نامه‌ی خوابگاه‌های خود گردان تدوین شده که در این هفته به امضای وزیر بهداشت می‌رسد که بعد از امضا به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

بر اساس این آیین نامه خوابگاه‌ها باید زیر نظر دانشگاه‌ها باشند و از امکانات دانشگاه برخوردار باشند.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: در ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 89 اتاق مشاوره‌ی دانشجویی وجود دارد، همچنین 157 اتاق مشاوره نیز در خوابگاه‌های دانشجویی وجود دارد که 60 اتاق مشاوره برای پسران و 97 اتاق مشاوره برای دختران در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه افزایش تعداد دانشجو با افزایش امکانات رفاهی همخوانی ندارد تصریح کرد: جلسات مشترکی بین معاونت آموزشی وزارت بهداشت و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد که در نهایت 2 معاونت به توافق رسیدند که هرگونه توسعه و گسترش اعم از دانشگاه، دانشکده و افزایش پذیرش دانشجو منوط به اطلاع به معاونت دانشجویی باشد و وضعیت خدمات رفاهی دانشگاه توسط معاونت دانشجویی به آن ابلاغ پیوست شده باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه طبق آمار میزان مصرف "مواد مخدر و قرص‌های ریتالی" در بین دانشجویان افزایش پیدا کرده گفت: این موضوع کاملا نگران کننده است. برای اطلاع از وضعیت این موضوع سال گذشته وزارت بهداشت و علوم یک طرح مشترک کشوری را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری انجام دادند که این طرح کاملا به صورت علمی در بین 35 دانشگاه کشور انجام شد که اطلاعات حاصل از این پژوهش نشان داد که تعداد سوء مصرف مواد در دانشجویان کل کشور از درصد افرادی که دارای سوء مصرف مواد هستند کمتر است.

در این طرح مواد مصرفی به دو دسته‌ی مواد سبک و سنگین تقسیم شد که بیشتر دانشجویان مصرف کننده‌ی مواد دسته‌ی اول یعنی، سیگار، قلیان و الکل بوده‌اند.

وی گفت: برای کاهش آمار مصرف کنندگان بروشور و اقدامات اطلاع رسانی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و چند سالی است که طرح پایش سلامت روان در صد در صد دانشجویان آسیب پذیر و پر خطر صورت می‌گیرد، به طوری که در همان ابتدای سال اول ورودی این افراد شناسایی می‌شوند و به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص اصلاحات دستور العمل انضباطی گفت: اصلاحات این دستور‌العمل از سال گذشته شروع شده و تا قبل از شروع ترم جدید انجام می‌شود که بعد از تصویب به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و بعد از ابلاغ شیوه‌ نامه‌ی اجرایی آن نیز ابلاغ می‌شود، البته باید توجه داشت که وضعیت پوشش دانشجویان علوم پزشکی در بیمارستان‌ها از موارد جدید وضع شده در این دستور‌العمل است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار