"سیاست‌های دو گانه آمریکا" شب گذشته (13 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سعید خزائی" کارشناس ارشد مسائل سیاسی و "آرت الیویر" سیاستمدار و فیلم ساز آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سیاست‌های دو گانه آمریکا" شب گذشته (13 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سعید خزائی" کارشناس ارشد مسائل سیاسی و "آرت الیویر" سیاستمدار و فیلم ساز آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سید خزائی کارشناس ارشد مسائل سیاسی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه اقدامی سبب شده علی رغم گذشت 12 سال مورد پذیرش عموم مردم و نخبگان قرار نگیرد؟ گفت: متاسفانه در آمریکا سیاست دروغ حاکم است به طوری که آمریکا در بسیاری از مناطق از جمله اسپانیا، سومالی و بالکانیزه کردن سودان فعالیت داشته است.
 
وی با اشاره به این که یکی از نویسندگان آمریکا معتقد است که دروغ بزرگ این کشور از سال 1990 احساس می‌شود، افزود: این نویسنده محافظه کار آمریکایی معتقد است که شیوه‌های هژمونی را باید تغییر داد و با سیاست‌های جدیدی وارد مسئله شد.
 
*مردم آمریکا اعتمادشان را به دستگاه حاکمه از دست داده‌اند
 
خزائی با بیان این که مردم آمریکا به مرور زمان اعتمادشان را به دستگاه حاکمه از دست داده‌اند، خاطر نشان کرد: مردم آمریکا اغلب تفکراتشان را از رسانه‌ها دریافت می‌کردند این در حالی بود که رسانه‌ها جنبش 99 درصدی را به یک عده اوباش و ولگرد تعبیر می‌کردند.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که سیاستمداران و هنرمندان ایالت متحده آمریکا همراه با مردم بودند تا آن‌ها در مقابل دروغ‌های بزرگ تردید کنند، گفت: این دروغ‌ها از سوی سیاسیون آمریکایی مطرح می‌شد.
 
وی با اشاره به این که یکی از این دروغ‌های بزرگ موضوع حقوق بشر است، افزود: این مسئله باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
 
خزائی با بیان این که شیوه‌های هژمونی آمریکا شکل دیگری پیدا کرده است، ادامه داد: با معیارهای دو گانه در سیاست‌های آمریکا مواجه هستیم به طوری که سیاست‌های آمریکا در دور جدید مذاکره با مدار دوم در بسیاری از کشورها است.
 
*مبارزه با تروریسم به بهانه 11 سپتامبر شروع شد

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که حادثه 11 سپتامبر براساس علل و عوامل موجود نشان دهنده این مسئله است که در این رابطه محل تردید وجود دارد، گفت: حادثه 11 سپتامبر به یک رویداد تبدیل شده است به گونه‌ای که مبارزه با تروریسم به بهانه 11سپتامبر شروع شد.
 
وی با اشاره به این که پس از حادثه 11 سپتامبر شاهد حملات تروریستی از سوی آمریکا هستیم، بیان کرد: آمریکا رویکرد میلیتیاریستی را همواره ادامه می‌دهد.
 
خزائی با اشاره به این که در آمریکا خوی استکباری حاکم است، اظهار داشت: آمریکا در افغانستان، عراق، شبه جزیره بالکان معیارهای دو گانه‌ای را اتخاذ کرده است.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی افزود: سازمان‌های جاسوسی آمریکا به افراد خودی رحم نمی‌کنند پس طبیعی است مردم در مورد سیاست‌های این کشور تردید داشته باشند.
 
*4 و 2 دهم میلیارد از مردم جهان تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند

وی با اشاره به این که 4 و 2 دهم میلیارد از مردم جهان تحت تحریم آمریکا قرار گرفتند، گفت: دهه 1990 نقطه عطفی در تاریخ به شمار می‌آید به طوری که 67 درصد از تحریم‌های دنیا مربوط به آمریکا می‌شود اما پس از ایجاد نظام تک قطبی شاهد هستیم که این رقم به 96 درصد از سوی آمریکا رسیده است.
 
خزائی با اشاره به مسایل و مشکلاتی که در ایالت متحده آمریکا وجود دارد، افزود: هر سرباز آمریکایی در ماموریت‌های برون سرزمینی سالیانه یک میلیون دلار هزینه برای شهروندان و برای مردم این کشور در بردارد.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به صحبت‌های اوباما در دانشگاه وست پوینت افزود: اوباما در این دانشگاه ادعا کرد که دیگر قرار نیست سربازان کشورش بار تمام دنیا را به دوش بکشند اما باز شاهد هستیم که این سیاست‌ها همواره ادامه دارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است سیاست خارجی آمریکا در برخی موارد تغییر پیدا کند؟ افزود: در آمریکا قدرت در عین حال دست به دست می‌شود این در حالی است که در این کشور گاه و بیگاه شاهد ظهور احزابی هم چون حزب تی‌پارتی هستیم.
 
خزائی با بیان این که این احزاب مثل توده فضایی و یا سیاه چاله بلعیده می‌شوند، ادامه داد: 2 حزب جمهوری خواه و دمکرات آمریکا توانستند برخی از قدرت‌ها هم چون "لابی آیپک" را پشت سر خود داشته باشند به گونه‌ای که در برخی موارد این افراد می‌دانند که چگونه باید در بازی قدرت شرکت کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که برخی از افراد هم چون کارترها می‌توانند در دادن رای موثر واقع شوند، خاطر نشان کرد: در طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که قدرت در میان این دو حزب دست به دست چرخیده است این در حالی است که کمتر شاهد هستیم که احزاب مستقل‌تری بتوانند در فعالیت‌های سیاسی آمریکا نقش عمده‌ای را بازی کنند.
 
وی افزود: قدرت‌هایی که پول، سیستم بانکی و رسانه را در اختیار دارند ممکن است حزب تازه‌ای را ایجاد کنند و در نهایت این حزب بتواند وارد فعالیت‌های گوناگون شود.
 
خزائی با اشاره به وجود دولت دو کاره در ایالات متحده آمریکا گفت: در این کشور یکی از احزاب در اختیار گروه سیاسی و حزب دیگر در دست گروه سیاسی دیگر است به گونه‌ای که روابط قدرت میان دو حزب جمهوری خواه و دمکرات تنظیم شده است.
 
*همه روسای جمهور آمریکا باید حافظ منافع دولت عبری باشند

کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که برای این که دو حزب یک سری خطوط قرمز تعریف شده است، اظهار داشت: این خطوط قرمز در یک برنامه‌ریزی پابرجا مشخص شده است یعنی همه روسای جمهور آمریکا باید بدانند که باید از منافع دولت عبری حمایت کنند.
 
*صهیونیسم خط قرمز آمریکا است

وی صهیونیسم را یکی از خطوط قرمز سیاست داخلی و خارجی آمریکا دانست و عنوان کرد: این سیاست به گونه‌ای در کشورهای غربی هم رواج یافته است.
 
خزائی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا صهیونیست در زمره خطوط قرمز ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای غربی به حساب می‌آید؟ ادامه داد: یکی از سناتورهای محافظه کار آمریکا مطرح کرده است که کنگره این کشور بخشی از دولت آمریکا به حساب می‌آید به طوری که کنگره در اختیار صهیونیست‌ها قرار گرفته است.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی افزود: اوباما و نتانیاهو طی دیداری که با یکدیگر داشتند به سخنرانی پرداختند، این در حالی است که زمانی که اوباما صحبت می‌کرد شاهد دفعات کمتری از دست زدن به طور نمادین برای اوباما بودیم اما برای نتانیاهو به صورت بلند مدت دست می‌زدند و این امر نشان دهنده این مسئله است که نتانیاهو و صهیونیست از اهمیت برخوردار هستند.
 
وی با اشاره به این که اوباما بعدها اعضای کارگروهش را که شامل رئیس CII، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه بود را تعیین کرد به طوری که این اعضا شعارهایی را بر ضد صهیونیسم سر می‌دادند، گفت: به مرور زمان یکی از این سه نفر کتابی را نوشتند که در آن مطرح کردند که ما شهروند آمریکایی هستیم و سناتور اسرائیلی نیستیم.  
 
خزائی با اشاره به این که مسیحیان چه در اروپا و چه در آمریکا رابطه خوبی با یهودی‌ها و صهیونیست‌ها به دلیل مسائل دینی و سوابق تاریخی ندارند، بیان کرد: با گذشت زمان حادثه‌ای به اسم تری فوس پیش آمد که در آن یک افسر توپخانه به خیانت متهم شد به گونه‌ای که پس از این مسئله نوعی سیاست مظلوم نمایی ایجاد شد.  
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به تلاش‌های حقوق بشر دوستانه آمریکا در مناطق مختلف افزود: تلاش‌های حقوق بشر دوستانه آمریکا در مناطقی صورت می‌گیرد که شاهد وجود نفت و انرژی در آن مناطق هستیم.  
 
*خاورمیانه از نظر انر‍ژی برای آمریکا مهم است

وی تصریح کرد: اگر زمانی معبد پنجم سلیمان، سرزمین مقدس و رژیم مجهولی در خاورمیانه ایجاد می‌شود به این دلیل است که خاورمیانه راهبردی به حساب می‌آید که برای آمریکا به ویژه از نظر انرژی مهم است.  
 
خزائی با اشاره به این که خاورمیانه حداقل تا 25 سال آینده حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: آمریکا قصد دارد کانونی را برای بحران تنش ایجاد کند.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که متاسفانه آمریکا به سیاست زندگی و تفکر آزاد مردم حاکم شده است، گفت: مردم آمریکا در مقابل سرسپردگی کشورشان برای رژیم صهیونیستی اعتراض نشان می‌دهند.
 
وی با اشاره به این که آمریکا در جنگ خانمان سوز عراق، افغانستان مشارکت داشت، افزود: آمریکا در سال 2001 در عراق و در سال 2003 در افغانستان جنگ به راه انداخت به طوری که ماحصل آن حداقل براساس آمارهای رسمی و غیررسمی کشته شدن بیش از 500، 600 هزار نفر در طی ده یازده سال گذشته است.
 
خزائی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این جنگ‌ها چه دستاوردهایی برای آمریکا داشته است؟ گفت: آمریکا عموما در سیاست‌های داخلی و خارجی‌اش نشان داده که هدف وسیله را توجیح می‌کند یعنی برای رسیدن به هدف می‌توان از هر ابزاری استفاده کرد.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که مردم آمریکا مالیات دهندگان اصلی و تامین کنندگان اصلی پول برای لشکر کشی‌ها به عراق و افغانستان هستند، افزود: آمریکایی‌ها بارها خودزنی کردند تا زمینه‌ای را برای مداخله نظامی سیاسی فراهم کنند.  
 
وی ادامه داد: مقامات آمریکایی هدف از بمب‌گذاری‌های دو گانه را در هیروشیما و ناکازاکی جلوگیری از کشتار بیشتر از جنگ فرسایشی اعلام کردند.
 
خزائی با بیان این که مقامات آمریکا کشته شدن مردم هیروشیما و ناکازاکی را نوعی اقدام حقوق بشر دوستانه تلقی می‌کنند، گفت: آمریکا به خاطر اهدافش بارها و بارها مردم را مورد هدف قرار داده است.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به بدهی‌های عمده آمریکا افزود: وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد که از نظر قدرت اقتصادی این کشور در مضیقه قرار دارد و این امر به دلیل لشکر کشی‌های چند تریلیون دلاری آمریکا است که سبب بدهی‌های عظیم این کشور شده است.
 
وی با اشاره به این که آمریکا به دنبال القاعده و طالبان وارد جنگ می‌شود و از یکی از شیوخ حاشیه جنوبی خلیج فارس درخواست امکانات، تسهیلات و بودجه برای طالبان می‌کند، گفت: در افغانستان همواره شاهد هستیم که امنیت برقرار نشده است.
 
خزائی با بیان این که هم چنان شاهد ترور مردم از سوی پهپادهای آمریکایی هستیم، خاطر نشان کرد: بدهی‌های عظیم و گسترده آمریکا حاصل جنگ است.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که آمریکا در عراق به اهدافش نرسیده است، بیان داشت: آمریکا به بهانه حمایت از دمکراسی وارد جنگ شد.
 
وی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی موسسات آمریکایی مبنی بر از دست دادن محبوبیت دولت آمریکا گفت: در پاکستان 80 درصد مردم از سیاست‌های آمریکا اعلام انزجار کرده‌اند.
 
* آمریکا دیگر نمی‌تواند داعیه لیدری دنیا را داشته باشد

خزائی با اشاره به تضعیف قدرت اقتصادی آمریکا افزود: آمریکا دیگر نمی‌تواند داعیه لیدری دنیا را داشته باشد.
 
کارشناس ارشد مسائل سیاسی با اشاره به این که آمریکا باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند، خاطر نشان ساخت: امیدواریم روزی در آمریکا عقلانیت شکل بگیرد.
 
وی با اشاره به این که دیگر زمان جنگ‌های استعماری گذشته است، گفت: مردم و مالیات دهندگان تاوان جنگ را پرداخت می‌کنند.
 
در ادامه "آرت الیویر" در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه سیاستمداران آمریکایی از چه دیدگاه‌هایی برخوردار هستند؟ گفت: آمریکا در حال حاضر قدرت امپریالیست جهان به حساب می‌آید و این امر چیزی نیست که این کشور بخواهد برپایه آن ساخته شده باشد.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی با اشاره به اینکه آمریکا در حوزه سیاست خارجی نباید ژاندارم کشورهای دیگر باشد، گفت: ایالت متحده آمریکا باید نیروهای خود را به داخل کشورش برگرداند.

وی با اشاره به وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان ادامه داد: اوباما همچون بوش رفتار می‌کند به گونه‌ای که مقامات آمریکا همواره در تلاش هستند تا قدرت امپریالیستی خود را در جهان نگه دارند.

آرت الیویر با اشاره به اینکه میلیاردها دلار بر سر جنگ‌های مختلف از سوی آمریکا خرج شده است، بیان کرد: اوباما وابسته به حزب دموکرات و بوش وابسته به حزب جمهوری‌خواه است به گونه‌‌ای که این دو حزب گاهی اوقات تا پایین کشیدن کرکره دولت پیش رفته‌اند.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا این دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در برخی از موضوعات به صورت هماهنگ عمل می‌کنند، افزود: سیاست خارجی آمریکا توسط شورای حاکم دیکته می‌شود و این مسئله چیزی نیست که رئیس‌جمهور بخواهد سیاست خارجی را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت متحده آمریکا مخالف فعالیت‌های امپریالیستی هستند، ادامه داد: بنده جزو اعضای حزب آزادی‌خواه آمریکا هستم.

آرت الیویر با اشاره به اینکه مردمان آمریکا به خوبی از این دو احزاب مطلع هستند، خاطرنشان کرد: نمایندگان سایر احزاب و یا افرادی که به صورت مستقل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت می‌کنند رای آنها در فرآیند انتخابات محاسبه نمی‌شود.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا جنابعالی در انتخاتی شرکت کرده‌اید که می‌دانید رای نمی‌آورید، افزود: خوشبختانه ما از حزب ملی برخوردار هستیم پس باید بگویم که اوضاع تغییر خواهد کرد به طوری که اگر ما بتوانیم هیئت و یا حزب ملی را در جای خود داشته باشیم در این صورت تغییرات در ایالت متحده آمریکا ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که هرکسی که می‌خواهد در این کشور به پست و منسبی برسد حتما باید حمایت لابی آیپک و اسرائیل را پشت سر خود داشته باشد، گفت: اسرائیل به دنبال ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه است تا از طریق این امر آمریکا در موضوع پیش آمده اقدام به دخالت کند.

آرت الیویر با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال استفاده از منابع ملی کشورهای مختلف است، ادامه داد: در آمریکا رسانه‌ها تحت تسلط افرادی هستند که از اسرائیل حمایت می‌کنند.

*نقش تعیین کننده فراماسونری در دنیای سیاسی آمریکا

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی با اشاره به اینکه اگر در آمریکا کسی پشتوانه صهیونیستی نداشته باشد نمی‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، افزود: هیچ کس به دموکراسی آمریکا اعتقاد ندارد زیرا در این کشور فراماسونری نقش تعیین‌کننده‌ای در دنیای سیاسی آمریکا دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در آمریکا فراماسونرها در حوزه سیاست فعال هستند، گفت: ایالت متحده آمریکا توسط فراماسونرها تاسیس شده است و این مسئله به جنگی که در بوستون طراحی شده بود برمی‌گردد به گونه‌ای که در آن مقطع زمانی فراماسونرها تلاش کردند تا آمریکا را به عنوان کشور جدید نشان دهند.

آرت الیویر با اشاره به اینکه جرج واشنگتن اولین رئیس‌جمهور فراماسونر بود، خاطرنشان کرد: جرج واشنگتن مجسمه بزرگی در ایالت متحده آمریکا دارد.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی با بیان اینکه فراماسونرها مسئله جدیدی به حساب نمی‌آیند، افزود: فراماسونرها آمریکا را تحت کنترل خود قرار دادند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فیلم عملیات ترور گفت: بنده در این فیلم به بحث 11 سپتامبر پرداختم به طوری که این فیلم از روی مستندات موجود ساخته شده است.

آرت الیویر با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به مردمان خود تلقین کردند که باید وارد جنگ افغانستان و پاکستان شد تا این کشورها را از وجود خرابکاران نجات دهند، افزود: رخداد 11 سپتامبر اصلا امکانپذیر نبوده است.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا هر اتفاقی را که در آمریکا می‌افتد به مسلمانان نسبت می‌دهند؟ ادامه داد: پس از پایان جنگ سرد مردم ایالت متحده آمریکا این سوال برایشان پیش آمده که چرا نیاز به نیروهای وسیع نظامی در این کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه مسلمان از انرژی‌های عظیم نفتی و گازی برخودار هستند و به همین دلیل آمریکایی‌ها مسلمانان را به مسائل مختلف متهم می‌کنند، اظهار داشت: رخدادهای 11 سپتامبر، بمب‌گذاری بوستون در سانتیاگو در زمره حملات کذب و واهی به حساب می‌آید.

آرت الیویر با اشاره به اینکه رخدادهای 11 سپتامبر و بمب‌گذاری بوستون را مسلمانان انجام ندادند، افزود: مردم آمریکا داستان‌ها را باور نمی‌کنند.

این سیاستمدار و فیلم‌ساز آمریکایی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان پذیرفت که دولتی همچون دولت جرج بوش علیه ملتش دست به حادثه خونی همچون 11 سپتامبر بزند؟ افزود: آمریکا درجنگ‌های گذشته به دنبال تامین منافعش بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا اسرائیل را مورد حمایت خود قرار می‌دهد، گفت: آمریکا از ترفندهای موجود برای رسیدن به منافعش استفاده می‌کند.

آرت الیویر در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا رسانه‌ها در آمریکا اجازه می‌دهند که شما فیلم خود را اکران کنید؟ خاطرنشان کرد: فیلم عملیات ترور ساخته بنده است به گونه‌ای که در گذشته مصاحبه‌ای داشتم اما شاهد هستیم که هیچ یک از اطلاعات ارائه شده درباره فیلم مورد نظر از سوی رسانه‌های آمریکا پخش نشد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار