کرمانشاه/

پایان یافتن اسکن‌نوری کتیبه‌بیستون کرمانشاه وزاویای پنهان این کتبیه

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون از پایان یافتن پروژه اسکن نوری کتیبه بیستون و آغاز مطالعات آسیب شناسی آن خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین راعی گفت : اکنون که کار اسکن نوری کتیبه داریوش به اتمام رسیده، می خواهیم مطالعات آسیب شناسی را شروع کنیم که در نهایت به طرح جامع حفاظت از کتبیه برسیم.

وی ادامه داد: با توجه به ضوابط میراث جهانی و اطلاعات به دست آمده از پروژه اسکن نوری باید مطالعات آسیب شناسی را انجام دهیم تا به راهکاری برای حفاظت از کتیبه نزدیک شویم.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: یقینا کارهایی که امروزدر امر مرمت، حفاظت و نگهداری می شودانجام داد با کارهای 10 یا 20 سال پیش بسیار متفاوت است و انجام پروژه اسکن نوری نیز به همین دلیل است که ما بتوانیم با دید بهتری به کتیبه و زوایای پنهان آن برای حفاظت بیشتر بنگریم.

راعی بیان داشت : اطلاعات به دست آمده از طریق پروژه اسکن نوری به ما این امکان را می دهد که بتوانیم ریزترین شکاف ها راهم در دل کتیبه ببینیم.

وی ادامه داد: پروژه مطالعات آسیب شناسی کتیبه داریوش، یک کار مشترک بین پایگاه میراث جهانی بیستون و دانشگاه باستان شناسی آلمان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت : از ویژگیهای کارهای حفاظتی و مرمتی آثار تاریخی این است که انجام این کارها بسیار زمان بر بوده و با حوصله خاصی صورت می گیرد، بنابراین عجله و شتاب در انجام چنین پروژه هایی جایی ندارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، پایان ، بیستون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.