در نشست سرای «کتاب و رسانه» خانه کتاب انجام شد

بررسی پیوندهای بین‌رشته‌ای در علم اطلاعات و دانش‌شناسی

«نشست پیوندهای بین‌رشته‌ای در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با حضور «یزدان منصوریان»، «عبدالرضا نوروزی چاکلی»، «داریوش مطلبی» و «علیرضا نورمحمدی» در سرای «کتاب و رسانه» خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مطلبی در ابتدای این نشست، در توضیح علوم بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و ارتباط آن با رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی گفت: با نگاه تاریخی به رشد علم، متوجه می‌شویم که مباحث رشته‌ای و میان‌رشته‌ای اهمیت زیادی پیدا کرده است، به طوری که استقبال از این رشته‌ها در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.
 
وی افزود: در گذشته، به متخصصان جامع‌الاطراف، اصولاً فیلسوف گفته می‌شد، چون هم طب می‌دانستند، هم نجوم و هم حکمت، اما به تدریج، با تخصصی شدن علوم در عصر صنعتی، دیگر یک نفر نمی‌توانست ادعا کند که به همه علوم مسلط است.
 
در ادامه این نشست، نوروزی گفت: امروزه حوزه میان‌رشته‌ای اهمیت بسیاری پیدا کرده و حوزه‌های که به این سمت نمی‌روند، عملاً از گردونه علوم خارج می‌شوند.
 
نورمحمدی نیز در این نشست گفت: در عصر فرهنگی و موج چهارم که هنوز واردش نشده‌ایم و بعضی از کشورها به آن ورود کرده‌اند، میان‌رشته‌ها و چند‌رشته‌ها بیشتر دیده می‌شوند و این در واقع کمک به همه علوم است.
 
در ادامه این نشست، منصوریان گفت: کتابداری و اطلاع‌رسانی ماهیتاً بین‌رشته‌ای است. به عنوان مثال، درس مدیریت کتابخانه، بر اساس مبانی علم مدیریت است یا پیش‌نیاز درس اقتصاد اطلاعات، دانستن مبانی اقتصاد است.
 
مطلبی در ادامه گفت: بسیاری از رشته‌هایی که در دنیا با آن مواجهیم آغازشان با یک رشته میان‌رشته‌ای بوده است و اگر به آغاز آن نگاه کنیم، استقلالی برای آن نمی‌بینیم، اما به مرور زمان و با بسط پیدا کردن رشته و حوزه‌های مرتبط، آن رشته به صورت مستقل مطرح شده است.
 
وی ادامه داد: در شناخت رشته کتابداری، وقتی می‌خواهیم ببینیم که یک علم رشته است یا میان‌رشته، باید دید که ملاک‌های تمییز آنها چقدر می‌تواند قابل اعتنا باشد. اگر ملاک‌ها مشخص باشد، رشته است و اگر نباشد و اشتراک داشته باشند، میان‌رشته است.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار