یک فعال عرصه تعاون گفت: تعاونی‌های اعتباری علاوه بر قرار دادن تسهیلات خرد به افراد، باری را از دوش بانک‌ها برای افزایش تسهیلات برمی‌دارند.

امیرحسین خانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه تعاونی‌های مالی و اعتباری در دنیا یک تشکل تعریف شده است، گفت: تعاونی‌های اعتباری در تمام نقاط دنیا وجود دارد که ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.
 
وی ادامه داد: در ایران هم تعاونی اعتباری شکل گرفت اما شکل تعاونی‌های اعتباری از شکل اصلی خودش خارج و جای خود را به بانک‌ها داد.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه بانک‌ها نباید جای تعاونی‌های اعتباری را بگیرند، گفت: تعاونی اعتبار تسهیلات خرد را برای اعضا تعریف می کند و به همین دلیل افرادی که قادر به دریافت تسهیلات از بانک‌ها نیستند به امید تعاونی‌های مالی و اعتباری وارد فعالیت اقتصادی می‌شوند اما تبدیل این تعاونی‌ها به بانک‌ها دست افراد را برای ورود به فعالیت اقتصادی می‌بندد.
 
وی اضافه کرد: در تعاونی‌های اعتباری خود افراد سرویس می‌گیرند، جمع می‌شوند و حق عضویت می‌دهند و بر اساس حق عضویت از تسهیلات خرد استفاده می‌کنند؛ این رویه برای افرادی که نیاز به تسهیلات خرد دارند ضروری است.
 
حسن‌خانی تصریح کرد: علاوه بر در اختیار قرار دادن تسهیلات خرد به افراد، تعاونی‌های اعتباری باری را از دوش بانک‌ها برمی‌دارند، بانک مرکزی باید با توجه ویژه به گسترش تعاونی‌های اعتباری زمینه را برای فعالیت اقتصادی افراد فراهم کند.
 
این فعال عرصه تعاون تأکید کرد: علاوه بر بانک مرکزی، شورای عالی پول و اعتبار هم نقش کلیدی در ساماندهی تعاونی‌های اعتباری دارند، در سایه حمایت‌های دولتی است که می‌توان به احیای مجدد این نوع از تعاونی‌ها امیدوار بود.
 
وی در پایان گفت: در حال حاضر هم تعدادی تعاونی‌های کارگری و کارمندی فعال هستند اما این میزان کافی نیست چون برخی از این تعاونی‌ها در سایه نظارت بانک مرکزی تعدیل فعالیت شدند و یا تبدیل به مؤسسات دیگری شدند؛ باید کوشید تا در سایه قانون‌ برای توسعه تعاونی‌ها گام‌های مثبتی برداشت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تسهیلات ، توسعه ، بانک ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار