رئيس مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوسي دانشگاه شيراز گفت: بیش از دو هزار گذر ماهواره اي در كشور ثبت شده است و با وجود اينكه اين اقدام مشكل بوده اما مركز پژوهشهاي علوم جوي اقيانوس دانشگاه شيراز اين اطلاعات را ثبت كرده و قادر است اطلاعات را به صورت آنلاين در اختيار كشور قرار دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ ناظم السادات از عبور دو ماهواره زيست محيطي هر روز چهار تا هشت بار از كشورمان و بخش بزرگي از خاورميانه، افزود: این ماهواره ها موضوعات را اسكن مي كنند كه البته اين اسكنها در 36 باند مغناطيستي انجام مي شود و مانند اين است كه هر روز 36 چشم گوناگون كشور را نگاه مي كنند.

وی با انتقاد از بهره گیری از داده های این سامانه توسط مسئولان اظهار داشت: سازمانها از اطلاعات ماهواره ای استقبال نمی کنند.

وی با اشاره به در اختيار بودن اطلاعات ذخاير آبزيان در گستره خليج فارس،عمان و خزر از طريق اين داده هاي ماهواره اي گفت: از طريق اين داده ها مي توان روزانه سطح زير كشت گندم را اندازه گيري کرد و اطلاعات را در اختيار مراجع مربوطه قرار داد اما متاسفانه با توجه به اينكه تمام اين اطلاعات در دست است اما سازمانهاي مصرف كننده اين اطلاعات براي دريافت آنها استقبالي ندارند.

وي با تاکید بر اینکه از طریق این سامانه می توان خشکسالیها، سرما، رصد آتش سوزی را پیش بینی کرد، اظهار داشت: اين گيرنده هاي ماهواره اي اطلاعات مربوط به پوششهاي گياهي، سطوح برف گير، ابرها، گستره خليج فارس، درياي عمان و خزر، جنگلها و همچنين آتش سوزي جنگلها را پايش و اطلاعات را به طور همزمان در سايت ماهواره اي دانشگاه شيراز ثبت مي كنند./س

 

برچسب ها: ثبت ، گذر ، ماهواره ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.