نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما که در دست ساخت توسط متخصصان ایرانی است شهریور امسال در بندرعباس به آب انداخته می‌شود.

وحید چگینی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: در صورت تامین اعتبار و قطعات، پیش بینی می‌شود این پروژه شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما  در دهه فجر امسال مورد بهره برداری تحقیقاتی قرار گیرد همچنین بازدیدی از شناور تحقیقاتی اقیانوس پیمای خلیج فارس در روز ملی خلیج فارس صورت گرفت.
  
وی افزود: از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین اعتبارات و اهتمام ویژه به ساخت این شناور و از سازمان صنایع دریایی برای تلاش بسیار زیاد در ساخت این شناور قدرانی می شود همچنین به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر06/2 درآمد ناخالصی ملی ایران از دریا است و یک بخشی از این درآمد سهم نفت و گاز است و فقط یک درصد از درآمد ناخالص ملی از منابع دیگر دریایی تامین می‌شود و این خیلی کم است و در کشورهای پیشرفته این رقم بین 7 تا 10درصد است. 

چگینی با اشاره به اهتمام توجه دولت تدبیر و امید به گسترش بنادر و گسترش عمران و آبادانی سواحل مکران، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سال‌های گذشته یکی از وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دریا بوده است. 

وی در ادامه گفت: پژوهشگاه 22 سال پیش تاسیس شد و شروع به کار کرد و با برنامه راهبردی که در آن چشم اندازها، ارزش‌ها، ماموریت‌ها و اهداف را مشخص کرده ایم، فعالیت می نماید.  

چگینی تصریح کرد: پژوهشگاه دارای چهار ایستگاه پژوهشی در چابهار، بندرعباس، بوشهر و نوشهر و سه مرکز ملی و یک مرکز منطقه‌ای وابسته به یونسکو به نام « مرکز اقیانوس شناسی غرب آسیا» و همچنین سه پژوهشکده علوم دریایی، مهندسی دریایی و علوم جوی است و با برنامه کلانی مثل انجام اندازه‌گیری‌های پیوسته و گسسته، پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی، توسعه برون سازی فناوری‌های نوین، ایجاد بانک اطلاعات دریایی، مطالعات تنوع زیستی دریایی و مطالعه تغییرات اقلیم در گذشته و آینده و بحث حکم رانی دریاها و مدیریت،  اقتصاد و حقوق دریا و شناخت مشخصه ماکرودینامیکی سواحل کشور فعالیت می‌نماید. 

وی اظهار داشت: پژوهشگاه هم اکنون فعالیت‌های خود را با روش مطالعات نظری، سنجش از دور و آزمایشگاهی و روش میدانی انجام می‌دهد که ساخت کشتی نیز به همین خاطر است. 

چگینی با اشاره به ایجاد مرکز ثقل فعالیت‌های تحقیقاتی در جنوب در بندرعباس  تصزیح کرد: از استانداری هرمزگان تقاضا می‌شود که پژوهشگاه را مورد اهتمام قرار دهند و به بحث توسعه اقیانوس شناسی کمک نمایند. 

وی با اشاره به تجارب پژوهشگاه در آب‌های عمیق، علت ساخت کشتی اقیانوس پیما را تحقیقات در آب های عمیق عنوان کرد و گفت: نیاز است که ما به طور مرتب دریاها را پایش کنیم و داده ها  تولید و تحلیل شود و در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد. 

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه غرب آسیا شناخته شده است و در منطقه غرب آسیا ماموریت دارد که با یونسکو همکاری داشته باشد. بنابراین فعالیت تحقیقاتی در حوزه دریای سرخ، دریای عرب، خلیج فارس و دریای عمان به عهده ایران واگذار شده است.  
 
چگینی با بیان این مطلب که برای این که پژوهشگاه بتواند این شناور را آماده فعالیت کند کارهای تمرینی و آموزشی در حد گسترده به طور مستمر طی چند سال اخیر انجام داده است، اظهار داشت: در انجام بزرگ ترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان که با شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد کسب تجارب گرانبها و پرورش متخصصان و کارشناسان حرفه ای از اهم برنامه‌های آتی برای آغاز فعالیت‌های میدانی شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما است. 

وی با بیان این مطلب که کشور ترکیه یازده فروند شناور تحقیقاتی دارد که یک ناوگان را تشکیل می دهد، تصریح کرد: ایجاد ناوگان ملی تحقیقات دریایی از طرح‌های پژوهشگاه است و لزوما همه این ناوگان در اختیار پژوهشگاه نخواهد بود. دانشگاه‌ها، محیط زیست و دیگر بخش‌های دفاعی کشور نیز ممکن است داشته باشند.  

چگینی هدف پژوهشگاه را داشتن ناوگان تحقیقاتی اقیانوس شناسی عنوان کرد و خاطرنشان کرد‌:در آینده ما می خواهیم از طریق فضا و با کمک سازمان فضایی، ماهواره هایمان را به سنجنده‌های اقیانوس شناسی مجهز کنیم و از طریق هوا و فضا دریاها و اقیانوس‌ها را رصد کنیم. همچینن از دریا به وسیله شناورهای سطحی و از زیر دریا به وسیله شناورهای زیر سطحی فعالیت تحقیقاتی انجام دهیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.