باوجود درخواست پوتین برای به تعویق افتادن همه پرسی برای استقلال شرق اوکراین، جدایی‌طلبان روس این منطقه اعلام کردند روز یکشنبه همه پرسی برگزار خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  بی‌بی‌سی، روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه از جدایی طلبان خواسته بود همه پرسی را به تعویق بیندازند تا شرایط لازم برای برقراری گفتگو در کشور مهیا شود. اما رهبران جدایی طلب در شرق اوکراین  پس از مشورت با حامیان خود اعلام کردندروز یکشنبه همه پرسی برگزار خواهد شد.
 
میلیون ها برگه رای برای این همه پرسی آماده شده است و پرسشی که رای دهندگان باید به آن پاسخ دهند این است: " آیا شما از اعلام استقلال و خودمختاری جمهوری خلق دونتسک حمایت می کنید؟" مقامات اوکراینی تأکید کرده‌اند نتیجه این همه پرسی را نادیده می گیرند و به عملیات "ضد تروریستی" خود ادامه می دهند.
 
تصمیم برگزاری همه پرسی را رهبران جدایی طلب در دونتسک و لوانسک اعلام کردند.  دنیس پوشلین، رهبر جدایی طلب در دونتسک گفت تصمیم به اتفاق آراء گرفته شده است: " ما تنها چیزی را که مردم می خواهند و از طریق کارهایشان نشان می دهند اعلام می کنیم."
 
یک سخنگوی کاخ کرملین گفته "اطلاعات کمی" در این زمینه هست و باید شرایط را دقیقتر بررسی کرد.
 
مسکو قول داده است که از حقوق اوکراینی های روس زبان در برابر دولت اوکراین حمایت می کند.  مقامات اوکراین خواسته جدایی طلبان را برای خودمختاری بیشتر رد کرده اند و نیروهای نظامی در منطقه برای بازپس گیری ساختمان های اداری شرق که در تصرف جدایی طلبان است درگیرند.
 
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه هشدار داد: این همه پرسی هیچ نوع مشروعیت دموکراتیک ندارد و صرفا وضعیت را وخیم تر خواهد کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه چندین فرد و شرکت روس اعمال کرده اند و هشدار داده اند اگر مسکو در مسائل شرق اوکراین دخالت کند این تحریم ها را گسترش می دهند.
 
برگزاری همه پرسی روز یکشنبه می تواند جرقه ای برای افزایش این تحریم ها باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار