ماده لنف که از پلاسمای خون جدا می‌شود، در رگهای لنفی جریان دارد و غدد لنفاوی هم محل ساخته شدن گلبولهای سفید خون را برعهده دارند. در مجموع سیستم لنفاوی یک سیستم دفاعی برای بدن محسوب می‌شود.

دکتر سیدرضا صفایی، فوق تخصص خون و انکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: گره‌های لنفاوی در نواحی گردن، پشت سر، زیربغل، پشت آرنج، کشاله ران، دورناف و پشت زانو قرار دارند. در داخل ریه‌ها و اطراف قلب هم گره‌های لنفاوی عمقی قرار گرفته‌اند. 

وی ادامه داد: کاراصلی و مهم سیستم لنفاوی بدن، ساختن گلبول سفید و دفاع از بدن در برابر عوامل بیماریزا است. 

دکتر صفایی با بیان اینکه سرطان غدد لنفاوی را لنفوم می‌گویند، گفت: این نوع سرطان در تمام سنین از کودکی تا بزرگسالی امکان پذیر است البته در سنین بزرگسالی بیشتر است. 
علت مشخصی برای بروز لنفوم نیست ولی بعضی ویروس‌ها، اشعه رادیو تراپی، گاز شیمیایی خردل و بعضی صنایع پتروشیمی، در بروز این نوع سرطان نقش دارند. 

دکتر صفایی ضمن بیان اینکه این نکته که تا ۹۰درصد لنفوم مخصوصاً در سنین پایین درمان پذیر است، گفت: روشهای درمانی شامل شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و در موارد عود سرطان، انجام پیوند مغز استخوان است

وی در پایان گفت: از آنجایی که لنفوم یک بیماری منتشره است، جراحی برای برداشتن توده سرطانی انجام نمی‌شود و درمان روشهای غیر تهاجمی است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار