باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

شناسایی دو دهک بالا از برنامه‌های مهم پرداخت "یارانه‌"ها است/ در قانون هدفمندی به نقش قانون باز توزیع توجه شود

با وجود دعوت‌های فراوان برای انصراف پردرآمدها از دریافت یارانه نقدی نخستین یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی به حساب تمامی سرپرستان خانوار و متقاضی با همان رقم قبلی مطابق گذشته پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، دولت مصمم است تا اولین یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در موعد همیشگی به حساب تمامی متقاضیان ثبت نام شده در فاز دوم واریز کند.

بنابراین، دولت با اختصاص 3 هزار و 400 میلیارد تومان مطابق هر ماه 45 هزار و 500 تومان یارانه به ازای هر نفر به  تمام 73 میلیون نفر ثبت نام کننده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد کرد و هرگونه حذف یا تعدیل به ماه‌های آینده موکول شد.

این در حالیست که تا پیش از این و در زمان ثبت نام برای متقاضیان دریافت یارانه مسولان دولتی از ابزارهای شناسایی بیش از ده میلیون پردرآمد خبر داده بودند.

کارشناسان بر این اعتقادند که خودداری دولت از حذف پردرآمدها از دریافت یارانه نقدی موجب کسری بودجه در پرداخت ها خواهد شد و این امر یکی از عواملی است که وعده های دولت برای حمایت از صنعت، تولید، کشاورزی و بهداشت را با مشکل مواجه می کند.

عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: شناسایی دو دهک بالا در برنامه‌های مهم پرداخت یارانه‌ها است که دولت باید به زودی برای اجرای آن اقدام نماید.

فاز دوم هدفمندی یکی از طرح‌های مهم در تحول اقتصادی کشور بود که، مجلس در قالب تبصره 1 بودجه 93 به دولت اجازه اجرا در اول تیرماه سال جاری داده بود، تا در این 3 ماه، تمهیدات شرایط لازم برای اجرا فراهم شود.  

وی در این رابطه افزود: پس از ایراد شورای نگهبان، مجلس اصلاحیات را انجام داد و اجرای فاز دوم را به اول فروردین ماه موکول کرد.  

کارشناسان بر این امر اتفاق نظر دارند که اجرای فاز دوم به دلیل انجام زودتر از موعود در زمان مناسب نبوده زیرا تمهیدات و تدارک لازم برای اجرا انجام نشد و مصداق این موضوعف عملیاتی نکردن توصیه مجلس به دولت است چرا که عدم شناسایی دو دهک بالای جامعه توسط دولت موجب ثبت نام همه افراد، با طبقات مختلف شد.    

در ادامه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر پرداخت یارانه در قالب نقدی و غیرنقدی صورت گیرد خوب است اما ملاک ثبت‌نام و عدم ثبت‌نام برای گرفتن یارانه نیست؛ بلکه باید به نسبت درآمد خانوارها یارانه پرداخت شود.

این نماینده تصریح کرد: مسئله‌ دیگر این است که در قانون هدفمندی به نقش قانون باز توزیع توجه شود یعنی دولت هر چه درآمد از محل هدفمندی به دست آورد را تقسیم کند.

ندیمی تأکید کرد: دولت با توجه به قانون بازتوزیع می‌تواند سهم تولید، سلامت، بیمه و سایر بخش‌ها را پرداخت کند تا در آینده با مشکل مواجه نشود.

 آنچه مبرهن است آنکه گام دوم در قانون هدفمندی یارانه‌ها همچنان با کسری بودجه آغاز می شود ضمن آنکه انتظارات حمایتی بخش تولید، صنعت و کشاورزی در فاز اول اجرایی نشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
یارانه حق ثروتمندان نیست یارانه حق مردم ضعیف است که با سختی زیاد زندگی خودشان را میگذرانند.این یارانه ممکنه برای افراد کم درآمد تا چند روزی زندگیش را تامین کند .ولی برای یک خانواده با درآمد بالا ممکنه ظرف 5 دقیفه آن را خرج کند و براش هم چیزی نباشد.دولت خودش باید چاره ای بیندیشد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بیچارگان واقعی و با آبروی این کشور را دریابید و مستضعفین واقعی را کمک کنید تا خدا از شما راضی باشد.
آخرین اخبار