شبکه تلویزیونی محافظه کار فاکس نیوز اعلام کرد: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، از سوی منتقدانش متهم به مقابله با آزادی مطبوعات شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازفاکس نیوز؛ مجری فاکس نیوز ابتدا گفت: اوباما که به عنوان نامزد انتخاباتی در سال 2008 میلادی وعده داده بود، شفاف ترین کاخ سفید را در تاریخ آمریکا داشته باشد، اکنون متهم شده است که تلاش دارد آزادی مطبوعات را سرکوب و خرد کند. حتی روزنامه نیویورک تایمز چنین اتهامی را به دولت اوباما زده است. جیمز رایزون، خبرنگار برجسته نیویورک تایمز دولت اوباما را «بزرگترین دشمن آزادی مطبوعات در یک نسل گذشته» خوانده است.
هاوارد کورتز، یکی دیگر از مجریان فاکس نیوز گفت: این روزها خبرنگاران تصویری (همراه با تصویر بردار) قادر نیستند به اتاق های جلسات دولتی که قبلاً مجاز به ورود به آن بودند، راه پیدا کنند.
دولت اوباما به جای این که خبرنگاران را به اتاق های جلسات راه دهد، تصاویر تبلیغاتی منتخب خود را از این جلسات در شبکه اینترنت بارگذاری می کند!
کورتز افزود: البته باید اذعان کرد که همه دولت های آمریکا تلاش کرده اند مانع دسترسی خبرنگاران شوند، اما دولت اوباما ابزارهای پیشرفته تر و فنآوری اطلاعات مدرن تر برای این کار در اختیار دارد که دولت های قبلی نداشتند.
لاورن اشبورن، تحلیلگر این شبکه گفت: با این حال این باعث نمی شود که ممانعت از آزادی خبرنگاران و مطبوعات را کاری صحیح بدانیم. وی افزود: دولت اوباما تلاش دارد خبرنگاران و رسانه ها را که اخبار غیرمغرضانه پخش می کنند و گزارش های غیرجانبدارانه تهیه می کنند را دور بزند و خودش گزارش هایی را که به نفع این دولت می داند در شبکه های اجتماعی-اینترنتی پخش و مستقیماً در اختیار کاربران بگذارد.
کِلی، مجری این میزگرد گفت: سردبیر اجرایی نیویورک تایمز گفته است: این (دولت اوباما) سرّی ترین کاخ سفید است که من تابحال به آن پوشش خبری داده ام.
کلی افزود: چهل و دو درصد از خبرنگاران کاخ سفید موافقند که این سرّی ترین کاخ سفید در طول تاریخ آمریکا است. وقتی در نظرسنجی اخیر از خبرنگاران ویژه ی کاخ سفید که اخبار دولت آمریکا را برای مطبوعات و رسانه های مختلف پوشش می دهند، سؤال شد، کدام یک از دو کاخ سفید کنونی یا پیشین پاسخگوتر و شفاف تر بوده است، 41 درصد پاسخ دادند: دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، پاسخگوتر بوده است و فقط 5 درصد جواب دادند: دولت اوباما.
لاورن اشبورن افزود: البته شکی نیست که خبرنگارانِ کاخ سفید از این دولت ناراضی هستند. مثلاً اگر ما از جیمز روزن سؤال کنیم وی قطعاً از نارضایتی خود از کاخ سفید خبر خواهد داد، زیرا دولت آمریکا مکالمات تلفنی او را به صورت غیرقانونی شنود و ضبط می کرده و پیام های رایانامه (پست الکترونیکی) او را نیز تحت نظر داشته است. دولت اوباما همچنین در رابطه با ئی میل و سایر فعالیت های اینترنتی و تلفنی شمار قابل توجهی از سایر خبرنگاران نیز تجسس می کرده است.
هاوارد کورتز اضافه کرد: این روزها باراک اوباما، به ندرت با شبکه های خبری معتبر یا خبرنگاران جدی، مصاحبه می کند و بجای آن در برنامه های غیرخبری تلویزیونی با مجریان کمدین و امثال آن ظاهر می شود و آنان نیز از او سؤالات جدی در رابطه با سیاست های داخلی و خارجی نمی پرسند، بلکه بیشتر بر موضوعات خانوادگی و امثال آن تمرکز می کنند.
کورتز افزود: این شگردی مؤثر است، زیرا وقتی اوباما با خبرنگاران جدی مصاحبه نمی کند، آنگاه همه خبرنگاران، اعم از جدی یا غیرجدی، که منبع دیگری از اظهارات اوباما در اختیار ندارند، مجبور می شوند همان مصاحبه های نرم را پوشش خبری دهند که به نفع دولت اوباما تمام می شود.
کورتز در خاتمه تأکید کرد: اوباما در سال 2008 میلادی که نامزد انتخاباتی بود و همچنین در اوایل دوره اول ریاست جمهوری اش از محبوبیت بالا و حمایت قابل توجه رسانه ها برخوردار بود و تصور می کرد که اوضاع، کماکان به همین منوال باقی خواهد ماند. این در حالی است که هر رییس جمهوری که وارد کار شود، قطعاً اشتباهاتی خواهد کرد و این اجتناب ناپذیر است. با این وجود به نظر من، شرایط دوره دوم ریاست جمهوری اوباما از دوره اول نیز بدتر بوده و او در دوره دوم ریاست جمهوری اش، دستاورد چندانی نداشته، جز این که خبرنگاران دشمن او شده یا از دولت او نومید شده اند. اکنون اوباما دریافته است که آن حمایت های گرم و صمیمانه ی سابق خبرنگاران و جامعه ی رسانه ای آمریکا را دیگر از دست داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار