باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

دست رد مجلس به سینه بهورزان/مخالفت به بهانه قانون

در حالی که نمایندگان معتقدند هدف آنها حمایت از مردم مناطق محروم و بهورزان است که با تصویب طرح تعیین تکلیف دوره‌های آموزشی تربیت بهورز مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در ابتدای جلسه علنی امروز- یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه- طرح تعیین تکلیف دوره‌های آموزشی تربیت بهورز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را بررسی کردند.
 
بر اساس این گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی طرح بررسی کننده مذکور به دلایل زیر با تصویب این طرح مخالف بود: 

1.    مغایرت با احکام متعدد قانون مدیریت خدمات کشور

2.    مغایرت با اصل 75 قانون اساسی

3.    مغایرت با اختیارات تفویضی مجلس به هیئت وزیران و مواردی از طرح از اختیارات دولت است و نیاز به قانون‌گذاری جدید نیست همچنین ماده واحده طرح تصریح می‌کرد دولت موظف است دو سال دوره آموزشی بهورزان را به سنوات خدمتی اضافه و در زمان بازنشستگی منظور کند.
 
تبصره 1- شغل بهورزان جز مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.

تبصره 2- دوره بهورز مقابل یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود.

تبصره 3- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری می‌توانند رشته بهورزی را در دانشگاه‌ها ایجاد و ادامه تحصیل بهورزان را فراهم نمایند.

 تبصره 4- هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون در سال جاری از محل درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت درمان و‌ آموزش پزشکی تأمین و در سال‌های بعد در بودجه سالانه کل کشور پیش بینی می‌شود.

پس از طرح این موضوع در صحن علنی محسن بیگلری، حمید مشهدی عباس و موسی غضنفرآبادی به عنوان مخالفین رد طرح و میرقسمت موسوی اصل، محمد علیپور و موسی لارگانی به عنوان موافقین رد طرح نظرات خود را اظهار داشتند.
 
عمده مخالفان طرح داشتن بار مالی و عدم نیاز به قانون گذاری بود و موافقان طرح نیز معتقد بودند برای حمایت از بهورزان به عنوان سربازان مقدم مقابله با بیماری‌ها  باید این طرح تصویب شود.
 
مخالفان معتقد بودند تصویب این طرح برای دولت بار مالی در پی خواهد داشت و موافقان معتقد بودند هزینه همیشه اسراف نیست بلکه سرمایه گذاری است و این موضوع در مورد بهورزان صدق می‌کند چرا که با حمایت از بهورزان از شیوع انواع بیماری‌ها که قطعا هزینه‌های زیادی در پی خواهند داشت جلوگیری خواهد شد.
 
مخالفان معتقد بودند شورای نگهبان با این طرح مخالفت خواهند کرد و موافقان معتقد بودند در سری قبلی شورای نگهبان صرفا به دلیل ماهیت قانون گذاری نبودن در قانون بودجه با آن مخالفت کرده‌اند و شورای نگهبان گفته است این موضوع را به صورت طرح یا لایحه در مجلس مطرح کنید بنابراین در صورت طرح شورای نگهبان با آن موافقت خواهد کرد.
 
همچنین مخالفان معتقد بودند محتوای طرح مشکل ندارد بلکه شکل طرح دچار مشکل است و موافقان معتقد بودند پس از تصویب کلیات طرح نظرات به مخالفان اعمال خواهد شد.
 
همچنین علیرضا محجوب نماینده تهران طی اخطار قانون اساسی گفت: مخالفت با طرح حمایت از بهورزان بی‌ارادتی بوده و باید با تصویب آن موافقت کنیم.
 
عباس قائد رحمت گفت: در حال دو سال خدمت سربازی به عنوان سنوات حساب می‌شود که دو سال تحصیل بهورزان جز سنوات نیست و این یک تبعیض آشکار است بنابراین باید با آن مخالفت نشود.
 
نماینده دولت در این مخالفت با طرح مذکور اظهار داشت: سخت و زیان آور برانداز کردن شغل بهورزان جز وظایف وزارت بهداشت و درمان است.
 
وی افزود: همچنین احتساب دو سال دوره آموزشی بهورزان به عنوان سنوات خدمتی بار مالی خواهد داشت.
 
سرانجام پس از اظهار نظر مخالفان و موافقان طرح، نمایندگان با 98 رأی موافق 87 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر با تصویب فوریت  طرح مذکور مخالفت کردند.
 
اضافه می‌شود طرح حمایت از بهورزان بیش از این نیز در جریان بررسی بودجه 93 توسط نمایندگان تصویب شده بود اما شورای نگهبان به دلیل ماهیت غیر بودجه‌ای بودن آن مخالفت کرد و همان زمان شورای نگهبان و رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادند طرح مذکور به عنوان لایحه‌ای مستقل بررسی و به مجلس ارجاع دهند. 

پس از تأیید طرح کمیسیون اجتماعی که متولی اصلی پیگیری بود با تصویب آن مخالفت کرد و با اصرار نمایندگان طراح طرح مذکور مستقیما به صحن علنی مجلس ارجاع شد.
 
در حالی مخالفان طرح معتقدند این طرح با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد که اصل 29 همین قانون تصریح می‌کند برخورداری از تأمین اجتماعی خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی حق همگانی است.
 
بنابراین به دلیل نبود امکانات و متخصصین در روستاها و مناطق محروم، این بهورزان هستند که خدمات درمانی را به مردم به ارمغان می‌آورند.
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که نمایندگان ادعای حمایت از مردم مناطق محروم و بهورزان را دارد سرانجام با تصویب این طرح موافقت خواهند کرد؟

گفتنی است باشگاه خبرنگاران طی گزارشی کش و قوس‌های این طرح در مجلس را مورد بررسی قرار داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندای بهورزان بروجرد
۲۲:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
جناب آقای رجبی ضمن تشکر از شما و باشگاه خبرنگاران که پیگیر مشکلات بهورزان روستا هستید
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
 
-
بهورزی از مناطق محروم
۱۲:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
از شما آقای رجبی نماینده محترم مجلس متشکریم که پیگیر مسائل و مشکلات بهورزان هستید و همچنین از شما کارکنان باشگاه خبرنگاران ممنونیم که لحظه به لحظه خبرهای مربوط به ما بهورزان را گزارش کردید
-
حسن
۱۲:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
اگرمخالفان طرح گوش شنوایی دارندبدانندتنها دلخوشی بهورزان مناطق محروم محاسبه دوره آموزشی به عنوان سنوات خدمت است که ان هم به لطف!!!شما این حداقل دلخوشی از بین میرود.ضمنا"بهورزان حقوق چند میلیونی مانندبعضی ها نمیگیرند.
-
یکی از بهورزان مناطق محروم
۱۲:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
در دین اسلام حق گرفتنی است از شما نمایندگان محترم میخواهیم که حق بهورزان زحمتکش را ناحق نکنید
آخرین اخبار