بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 92 سوره نمل
وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ ۖ فَمَنِ اهْتَدَیٰ فَإِنَّمَا یهْتَدِی لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِینَ
و (همچنین مأمورم) قرآن (را بر مردم) تلاوت کنم. پس هر کس هدایت را بپذیرد تنها به سود خود پذیرفته وهرکس گمراه شود، پس بگو: (من مسئول نیستم، زیرا) من فقط هشداردهنده‌ام.


* آغاز این سوره درباره‌ی اهمیت قرآن بود؛ پایان آن نیز از قرآن کریم بحث می‌کند. قرآن درباره‌ی تلاوت خودش می‌فرماید: (و ما تکون فی شأن و ما تتلوا منه من قرآن و لاتعملون من عمل الاّ کنّا علیکم شهودا)(یونس، 61.)
 ای پیامبر! ما بر سه چیز گواهیم: الف: بر تمام کارهای تو. ب: بر تلاوت قرآن تو. ج: بر تمام کارهایی که شما مردم انجام می‌دهید.
یعنی تمام شئون و کارهای پیامبر و تمام کارهای مردم در یک سو و تلاوت قرآن آن حضرت در سوی دیگر قرار گرفته و این نشانه‌ی اهمیت بسیار زیاد تلاوت قرآن است.

* آورنده‌ی قرآن، باید خود نیز اهل تلاوت باشد. (اتلوا القرآن)
* مهم‌ترین مأموریت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از توحید، تلاوت آیات الهی بر مردم است. (اتلوا القرآن)
* محور تبلیغ باید قرآن باشد. (اءن اتلوا القرآن فمن اهتدی ...)

* وظیفه‌ی مبلّغ، رساندن حقایق به مردم است، پذیرش یا عدم پذیرش، مربوط به خود آن‌هاست. (ان اتلوا القرآن فمن اهتدی ... و من ضلّ)
* تلاوت قرآن، مقدّمه‌ی هدایت است. (اتلوا القرآن فمن اهتدی)
* سود و زیان ایمان یا کفر مردم، به خود آن‌ها برمی گردد. (لنفسه)
* پیامبر مسئول گمراه شدگان نیست. (فقل انما انا من المنذرین)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار