با خواندن اين تيتر آدم ياد فيلم هاي علمي تخيلي مي افتد كه هنر پيشه هاي آن سوار ماشيني عجيب و غريب مي شوند و با شكافتن زمان در تونل آن عقب و جلو مي روند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ قصه ها و فيلم هايي كه بر اساس موضوع سفر در زمان و ماشين زمان ساخته مي شود هميشه براي مخاطب جذاب است، زيرا تحريك حس كنجكاوي وي را به دنبال دارد. به نظر نمي رسد انساني وجود داشته باشد كه نخواهد بداند در آينده دنيا چه شكلي خواهد بود و چه اتفاق هايي رخ خواهد داد. از سويي بسياري هم دوست دارند تا بدانند گذشته دنيايي كه در آن زندگي مي كنند و هميشه در كتاب هاي تاريخ شرح حال آن را خوانده اند چگونه بوده است. همين وي‍ژگي ها باعث شده تا موضوع سفر در زمان بسيار جذاب بوده و دستمايه داستان سرايي بسياري از نويسندگان شود. از سويي جذابيت آن باعث شده تا دانشمندان نيز مقهور اين داستان ها شوند و تحقيق هايي را در اين زمينه انجام دهند كه گهگاهي خبرهايي از دستاوردهايشان را در رسانه هاي مختلف مي بينيم.



در اين مطلب قصد نداريم تا به نقل قول آن داستان ها و يا بيان دستاوردهاي علمي اين حوزه بپردازيم، بلكه مي خواهيم به اصطلاح «ماشين زمان» اشاره كنيم كه اين روزها در تبليغات برخي شركت هاي حوزه فناوري مشاهده مي شود. شايد براي تان سوال پيش آمده باشد كه اين ماشين زمان چه ربطي به همان ماشين زمان معروف دارد كه در قصه ها انسان را در زمان عقب و جلو مي برد. اپل يكي از شركت هايي بود كه در سال 1386 به صورت رسمي اين عنوان را براي يكي از ويژگي هاي جديد اضافه شده در نسخه لئوپارد سيستم عامل مك كه براي رايانه هاي روميزي و قابل حمل اين شركت است گنجاند. همانطور كه از نامش پيداست به كمك قابليت ماشين زمان مك مي توان در زمان سفر كرد؛ در حقيقت لحظه به لحظه كار هاي كاربر در نرم افزارهاي مختلف اين سيستم عامل روي حافظه ذخيره مي شود.



براي مثال تصور كنيد در حال تايپ در يكي از نرم افزارهاي نوشتاري هستيد. پس از گذشت يك ساعت از كارتان يكهو احساس مي كنيد پاراگرافي كه نيم ساعت پيش نوشتيد و آن را پاك كرديد بهتر است دوباره به سر جايش باز گردد. به كمك قابليت ماشين زمان اين سيستم عامل مي توانيد به كار نيم ساعت پيش تان برگرديد و متن پاك شده خود را دوباره ببينيد. در حقيقت ماشين زمان مك فريم به فريم مانند فيلم، كارهاي كاربر را ذخيره مي كند. اما به غير از اپل، شركت ال.جي نيز از اصطلاح ماشين زمان استفاده كرده است.

البته با مفهومي متفاوت. ماشين زمان كره اي ها قابليتي است كه در تلويزيون هاي اين شركت به كار مي رود و به صاحب آن اجازه مي دهد برنامه هاي مورد علاقه تلويزيوني خود را روي حافظه اي كه درون دستگاه گنجانده شده ضبط كند. به اين ترتيب فرد مي تواند در زمان دلخواه و سر فرصت به تماشاي برنامه محبوبش نشيند.

حال كه بيشتر با ماشين زمان، كه اين روزها به يك لفظ تبليغاتي شركت هاي تجاري بدل شده آشنا شديد بهتر است بار ديگر كه با چنين اصطلاحي برخورد مي كنيد با دقت بيشتري به آن توجه كنيد و ببينيد كه آن ماشين زمان هماني است كه در فيلم ها ديده ايد يا خير!

گزارش از: رامين فتوت

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.