آیت‌الله نوری همدانی گفت: کسی بدون اخلاص به جایی نمی‌رسد و طلبه در درجه اول تنها باید برای کسب رضایت الهی و نزدیک شدن به امام زمان (عج) درس بخواند، نه به خاطر رسیدن به مقام‌های دنیوی.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، امروز(شنبه) در دیدار جمعی از طلاب مدرسه عالی خاتم الانبیاء(ص) با تبیین اهمیت تاسیس مدارس دینی و شرایط تحصیل طلاب علوم دینی، گفت: تاسیس حوزه علمیه کار آسانی نیست بلکه نیازمند تدبیر و مدیریت است و علمای بزرگی چون آیت‌الله حائری حوزه علمیه تاسیس کرده اند.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:‌ آیت الله حائری یزدی مرد بزرگی بود که در دوره خفقان رضاخان که تصمیم به نابودی اسلام، علما و حوزه‌های علمیه گرفته بود، توانست با درک صحیح، مدیریت و اخلاص، حوزه علمیه قم را تاسیس کند که امثال امام خمینی (ره) از این حوزه برخاستند.
 
وی با اشاره به بعضی از خصوصیات اخلاقی مرحوم آیت‌الله حائری یزدی، تاکید کرد: تواضع، ساده‌زیستی، مردم‌داری و عقل و درایت کافی از جمله خصوصیات ایشان بود و به همه ما نشان داد اگر به جایی رسیدیم حتما به فکر مردم و تربیت دینی آنان باشیم.
 
این مرجع تقلید با بیان اینکه هیچ شغلی از طلبگی پربرکت تر و پر فضیلت‌تر نیست، افزود: روایات زیادی در مدح طالب علم وارد شده است، به این صورت که خداوند طالب علم را دوست دارد و چنین شخصی مانند کسی است که روزها را روزه گرفته و شب‌ها را به عبادت گذرانده است؛ دقت در این روایات نشان می‌دهد که هیچ شغلی مانند طلبگی پرفضیلت‌تر و پربرکت‌تر در عالم وجود ندارد، چراکه رضایت خدا و اهل‌بیت(ع) در کسب معارف اسلامی و رساندن آن به مردم است.
 
آیت‌الله نوری همدانی در تبیین شرایط یک طلبه موفق، خاطرنشان کرد: طلبگی توفیق بزرگی است که خداوند نصیب ما کرده، اما باید به لوازمات آن نیز ملتزم باشیم که از آن جمله می‌توان به اخلاص و کسب علم اشاره کرد.
 
وی یادآور شد: کسی بدون اخلاص به جایی نمی‌رسد و طلبه در درجه اول تنها باید برای کسب رضایت الهی و نزدیک شدن به امام زمان (عج) درس بخواند، نه به خاطر رسیدن به مقام‌های دنیوی.
 
آیت‌الله نوری همدانی همت بلند را دومین شرط موفقیت یک طلبه دانسته و افزود: در کار طلبگی و تحصیل علم باید همت بلند داشت، چراکه پیمودن راه شیخ طوسی‌ها و شیخ مفیدها نیازمند همت بلند و دوری از تنبلی و سستی است، چون انسان تنبل و سست هیچ گاه در کارهای خود موفق نمی‌شود.
 
وی آگاهی به زمان و مقابله با دشمنان اسلام را از دیگر شاخصه‌های یک طلبه موفق برشمرد و افزودند: طلبه نباید تنها به علوم حوزوی اکتفا کند، بلکه باید مانند انبیاء در مقابل دشمنان اسلام و قرآن که امروزه امریکا،‌ اسرائیل و انگلیس هستند، به پا خیزد و با آنها مقابله کند.

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار