وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که میانگین تاخیر حرکت قطارها طی سال جاری به یک دقیقه رسیده است، گفت: به زودی دسترسی مسافران به اینترنت در داخل قطارها فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، وضعیت حمل و نقل ریلی کشور شب گذشته (29 اردیبهشت ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با حضور "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه وضعیت حمل و نقل ریلی کشور به چه صورت است گفت: روز گذشته رئیس‌جمهور از وزارتخانه راه و شهرسازی بازدید و در مورد مسائل شهرسازی و نحوه مدیریت شهری و مسائل مرتبط با مسکن بحث‌های زیادی را مطرح کرد.
 
وی با اشاره به اینکه طی این بازدید در رابطه با 4 شبکه مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی به گفتگو پرداختیم، افزود: طی این دیدار پیرامون مباحث مرتبط با ترانزیت به بحث و تبادل نظر پرداختیم.
 
* 15 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به مسکن، ساختمان و حمل و نقل است

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: 15 درصد تولید ناخالص مربوط به بخش مسکن، ساختمان و حمل و نقل است به طوری که این بخش می‌تواند نقش مهمی در خروج کشور از رکود اقتصادی ایفا کند.
 
آخوندی با اشاره به این که گزارش جامعی را از وضعیت شهرسازی و مسکن ایران ارایه کرده‌ام افزود: بنده پیشنهاداتی را در حوزه‌های مختلف به رئیس‌جمهور ارائه دادم.  
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا در جوامع پیشرفته به حمل و نقل ریلی تاکید می‌شود، اظهارداشت: میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل و نقل ریلی نسبت به جاده حدود 1 به 7 در حمل بار و در بخش مسافری 1 به دو و نیم است و  یکی از دلایل اهمیت حمل و نقل ریلی میزان امنیت آن است چرا که ایمنی حمل و نقل ریلی نسبت به جاده‌ای 50 برابر بیشتر است.
 
آخوندی افزود: حوادث حمل و نقل ریلی به ندرت رخ می‌دهد و این در حالی است که حادثه در حمل و نقل جاده‌ای فراوان است.
 
وی با تاکید براینکه در حمل و نقل ریلی صرفه جویی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد،  افزود: حمل و نقل ریلی با محیط زیست سازگاری خوبی دارد.
 
* در ایران سهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای فقط 5 درصد است


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که آسایش مدیران در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای بیشتر است، افزود: در ایران سهم حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای فقط 5 درصد است.  
 
آخوندی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته گرایش به سمت حمل و نقل ریلی بیشتر است گفت: سهم حمل و نقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده‌ای ده درصد است.
 
ویتصریح کرد: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شده که 32 و 7 دهم میلیون تن آن به وسیله ریل جابه جا شده است.
 
* سیاست‌ها باید مشوق گرایش عمومی به حمل و نقل ریلی شود


وزیر راه و شهرسازی با بیان این که اقتصاد حمل و نقل جاده‌ای در ایران به صرفه تر از حمل و نقل ریلی است، خاطر نشان کرد: ورود به حمل و نقل جاده‌ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی نیاز دارد، بنابراین سیاست‌ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی باشد.
 
آخوندی با اشاره به این که در ایران بار ریلی از مجموع حمل و نقل بار، سهم 5 درصدی دارد و در حوزه مسافر هم نیز سهمی ده درصدی دارد گفت: این سهم در حمل و نقل بین شهری نسبت زیادی به حساب نمی‌آید.
 
وی با اشاره به نحوه مدیریت نظام حمل و نقل کشور اضافه کرد: حدود 100 میلیون تومان بار در کشور توسط بخش جاده‌ای جابه جا شده که 32 و 7 میلیون تومان آن مربوط به بخش ریلی است.
 
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تمام هزینه‌های حمل و نقل ریلی از درونش پرداخت می‌شود، ادامه داد: کسانی که شرکت‌های باری دارند باید حق دسترسی به ریل را پرداخت کنند.
 
* در بخش جاده‌ای هزینه دسترسی به جاده‌ها صفر است

آخوندی با اشاره به این که در بخش جاده‌ای هزینه دسترسی به جاده‌ها صفر است افزود: افراد برای ورود به جاده هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به این که عوارض فقط در بزرگراه‌ها دریافت می‌شود، گفت: در حوزه باری چیزی حدود 5 درصد بارنامه پرداخت می‌شود که آن هم برای حمل و نقل ریلی رقم پایینی به حساب می‌آید.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش ریلی 56 درصد هزینه حق دسترسی به ریل بوده که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که تلاش می‌کنیم این میزان پی در پی کاهش یابد که هر چه میزان هزینه کمتر شود قطعا گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر خواهد شد.  
 
آخوندی تاکید کرد: اقتصاد حمل و نقل جاده‌ای به صرفه‌تر است و از همین روی به آن تاکید بیشتر داریم.
 
وی تصریح کرد: باید در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به سمتی حرکت کنیم که حمل و نقل ریلی بتواند با حمل و نقل جاده‌ای رقابت کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای بیشتر است خاطر نشان کرد: در نظام سیاست گذاری ملی باید به نحوی حرکت کنیم که این سیاست‌ها مشوق گرایش عمومی به سمت حمل و نقل ریلی باشد.
 
آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان بخش خصوصی را برای ورود به صنعت ریلی تشویق کرد اظهار داشت: باید هزینه دسترسی به ریل کاهش یابد.
 
وی با اشاره به این که ما به دنبال کاهش سهم دسترسی به ریل هستیم افزود: این سهم کاهش یافته است زیرا هر چه این سهم کاهش داشته باشد سهم بخش سرمایه گذار افزایش پیدا می‌کند.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که وقتی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود گفت: بخشی از این صرفه جویی باید به کسی که در این حوزه سرمایه گذاری می‌کند بازگردانده شود.
 
آخوندی با اشاره به بند "ق" تصره 2 قانون بودجه سال جاری ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال جاری تدبیر خوبی را اندیشیده است به گونه‌ای که مبلغ بسیار خوبی را در اختیار وزارت نفت و سازمان بهینه سازی مصرف انرژی قرار داده است.
 
وی با بیان این که کسانی که موجب کاهش مصرف انرژی می‌شوند باید بتوانند بخشی از این صرفه جویی‌ها را دریافت کنند اظهار داشت: با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم در حوزه حمل و نقل ریلی، بار و مسافر صرفه جویی کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین مالی که باید در این حوزه صورت گیرد گفت: این بحث به سیستم‌های بانکی کشور برمی‌گردد.
 
آخوندی با اشاره به این که بخشی دیگر از این تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی قابل اقدام و پیش‌بینی است، افزود: صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی در این رابطه تسهیلات خواهد داد.
 
وی با اشاره به این که کاهش سهم دسترسی به ریل در حال انجام است گفت: این سهم در سال جاری روند نزولی را طی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش دسترسی به تسهیلات صندوق کسانی که از ما درخواست سرمایه‌گذاری می‌کنند را به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کنیم تا کارهای آن‌ها پیگیری شود.  
 
آخوندی با اشاره به این که کمک‌های زیادی به کسانی که در بخش صنایع حمل و نقل ریلی فعالیت می‌کنند خواهیم کرد، گفت: این کمک‌ها فنی، مالی و قراردادی خواهد بود.  
 
وی با اشاره به این که حق دسترسی در حوزه حمل و نقل مسافر صفر و در حوزه باری 5 درصد است اظهار داشت: باید سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ترقیب کنیم.  
 
*ناوگان ریلی پیر شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که متاسفانه در چند سال گذشته ناوگان‌های ریلی کشور هیچ رشدی نداشته‌اند، تصریح کرد: عمر ناوگان ریلی ما در حال اتمام است و این در حالی است که رشد ما در این حوزه بسیار اندک بوده است.
 
آخوندی با اشاره به این که متاسفانه ناوگان‌های جدیدی وارد سیستم نشده است، گفت: 30 درصد کالاها در حوزه ریل و 18 درصد مسافر توسط شبکه ریلی جابه جا می‌شود. 

 آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که تا چه حد از اهداف پیش بینی شده عقب  مانده‌ایم گفت: تا سال 1400 کل کالاهایی که باید حمل و نقل شود از 682 میلیون تن در سال باید به 950 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به اینکه میزان جابجایی مسافر در سال گذشته 26 میلیون نفر گزارش شده که این میزان باید تا سال 1400 به 56میلیون نفر برسد افزود: چیزی در حدود 250 میلیون تن در بخش حمل و نقل باری در سطح کشور افزایش خواهیم داشت به گونه‌ای که در تقسیم سهم بین بار و مسافر از این 250میلیون تن چیزی در حدود 170 میلیون تن به سمت حمل و نقل ریلی بازخواهد گشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یعنی 32 میلیون تن به 200میلیون تن در سال 1400خواهد رسید و فقط حدود 70تا 80تن از این رقم به حمل نقل جاده‌ای اضافه خواهد شد.

آخوندی با اشاره به اینکه برنامه‌ای را که در حال حاضر در حال تهیه آن هستیم بلند مدت است خاطرنشان کرد: باید ضریب رشدی را در نظر بگیریم و مثلا بگوییم رشد حمل نقل ریلی در سال باید 10درصد باشد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه حمل نقل تغییر پارادایم دهیم اظهار داشت: باید سهم حمل و نقل ریلی را در یک مضرب بزرگی ضرب کنیم.

*باید سهم بار در حوزه حمل  نقل ریلی 6برابر شود 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انجام این کار نیازمند عزم کامل دولت، صنعتگران و بانک‌هاست گفت: همه باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم سهم بار را در حوزه حمل ونقل ریلی به 6 برابر برسانیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: باید در حوزه مسافر سهم حمل و نقل ریلی را از حدود 26میلیون نفر مسافری که در سال 92 جابجا شده‌اند در سال 1400 به چیزی حدوند 56 تا57 میلیون نفر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تحول اساسی در این حوزه هستیم ادامه داد: در این رابطه برنامه‌ای را به رئیس جمهور پیشنهاد داده‌ایم بطوری که این برنامه نیازمند ملزوماتی است که باید فراهم شود.

*میزان خطوط ریلی ایران 11هزار کیلومتر است


وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر خواهیم چنین اتفاقی هم در حوزه زیرساخت‌ها و هم در حوزه ناوگانی رخ دهد باید اتفاقات زیادی صورت گیرد افزود: در حال حاضر میزان خطوط ریلی ایران 11هزار کیلومتر است که باید 9هزار کیلومتر به این رقم اضافه شود.
 
آخوندی با اشاره به اینکه بخش اعظم خطوط ریلی موجود کشور یک خطه هستند گفت: چیزی در حدود 4هزار کیلومتر باید دو خطه شود پس بایدمعادل خطوط موجود 4هزار کیلومتر خط جدید اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از راه‌ها باید خطوط ریلی 3 خطه شود افزود: ازا ین طریق می‌توانیم خطوط ترافیک را روانی کنیم و سرعت بازرگانی را در حوزه حمل ونقل ریلی افزایش دهیم.

*حدود 4600کیلومتز از خطوط دو خطه باید برقی شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید چیزی در حدود 4هزارو 600کیلومتر از خطوط 2خطه برقی شوند خاطرنشان کرد: باید خطوط تهران-مشهد، تهران-تبریز و تهران-بندرعباس برقی شود.

آخوندی با اشاره به اینکه خطوطی که حجم بار و مسافر جدی و زیادی دارد باید برقی شود گفت: در این صورت باید اتفاقات بزرگی در حوزه زیرساخت‌ها صورت گیرد تا بتوانیم به این آمار و ارقام دسترسی پیدا کنیم.

*باید 2300واگن به میزان واگن‌های مسافری اضافه شود

وی با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان باید اتفاقات بزرگی رخ دهد خاطرنشان کرد: چیزی در حدود 2هزارو 800 واگن به میزان واگن‌های مسافربری باید اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت افزایش 2برابری واگن‌های موجود ادامه داد: چیزی در حدود 54هزار واگن باری باید به واگن‌های موجود اضافه شود این در حالی است که 22هزار واگن باری در حال حاضر داریم.

*در حوزه ریلی دچار عقب ماندگی مزمن هستیم

آخوندی با بیان اینکه باید اتفاقات بزرگی در این حوزه رخ دهد تا بتوانیم به اهداف موردنظرمان برسیم افزود: متاسفانه در حوزه ریلی دچار عقب ماندگی مزمن شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کارهای انباشته شده بسیار زیادی وجود دارد که باید اتفاقات بزرگی در این رابطه رخ دهد اظهار داشت: در برنامه سوم توسعه در حوزه حمل ونقل ریلی رخ داده است بطوری که خطوط آهن بندرعباس را به سرخس وصل کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سالانه باید 400کیلومتر به خطوط ایران اضافه شود تصریح کرد: متاسفانه بعد از این اقدام نقطه فراز جدی در حوزه حمل ونقل ریلی نداشتیم.

آخوندی با اشاره به اینکه در سال باید 16هزار میلیارد تومان به شکل میانگین در این حوزه سرمایه گذاری شود گفت: تمایل بخش خصوصی در این حوزه بسیار است.

وی با اشاره به بازدیدی که از نمایشگاه حمل و نقل داشته است افزود: کسانی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند انتظار رشد فعالیتشان را در سال جاری دارند، به گونه‌ای که همه بنگاه‌ها امیدوار هستند که در سال 93نسبت به 92 شاهد رشد بیشتری در کارهایشان خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همه بنگاه‌ها حس مثبتی را نسبت به تحولات به وجود آمده در سال جاری دارند گفت: دولت در حوزه ریلی به غیر از زیرساخت‌ها کاری نخواهد کرد زیرا کل ریل باید توسط بخش خصوصی تامین شود.

آخوندی ادامه داد: با دست به دست دادن به یکدیگر می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد که انشاالله این مهم هم نیز صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت تولید ادوات و تجهیزات حمل ونقلی در نمایشگاه چگونه بود افزود: کسانی که در حوزه برق مشغول به فعالیت هستند با کسانی که که در حوزه ریل کار می‌کنند، با یکدیگر هماهنگی کامل پیدا کردند به گونه‌ای که آنها درصدد هستند تا حمل و نقل ریلی را برقی کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از سیاست‌های دولت استقبال می‌کند افزود: بخش خصوصی هم به جهت دانش فنی و هم به جهت سرمایه گذاری خود را آماده کرده است.

آخوندی با اشاره به اینکه قدرت ساخت داخل در مراحل مختلف بسیار خوب بوده است ادامه داد: در ساخت لوکوموتیو سیستم‌های کنترل الکترونیک و سیستم‌های واگنی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه در بخش خصوصی اعتماد به وجود آمده است افزود: دو بخش خصوصی به یکدیگر اعتماد کردند تا دست به کارهای بزرگ بزنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندسین جوان در این نمایشگاه اقدام به مهندسی معکوس کردند اظهار داشت: بخش‌های بسیار پیچیده لوکوموتیو مورد مهندسی معکوس قرار گرفته است.

آخوندی با اشاره به اینکه چندین گروه جونان از شرکت‌های دانش بنیان کار خود را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند افزود: یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه می‌گفت که با گروه آلمانی هماهنگ کرده تا در بخشی از کارهای مربوط به چرخ‌های قطار سرمایه گذاری کند.
 
وی با اشاره به اینکه حرف‌هایی را که در این نمایشگاه شنیدم مثبت و دلگرم کننده بود گفت: انشاالله شاهد اقدامات بسیار خوبی خواهیم بود.
 
آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در راستای افزایش سطح کیفی ناوگان حمل و نقل ریلی چه اقداماتی صورت گرفته است گفت: در حوزه مسافر برای خطوطی که برقی می‌شود سرعت دویست کیلومتر را مبنا قرار داده‌ایم.
 
وی در ادامه افزود: در خطوط دو خطی که با موتور‌های دیزلی حرکت می‌کند سرعت 160 کیلومتر را مبنا قرار داده‌ایم.
 
آخوندی با بیان اینکه  افزایش سرعت خطوط حمل و نقلی سبب افزایش مسافران خواهد شد افزود: سرعت در حوزه بخش مسافری نکته کلیدی به حساب می‌آید.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش باری سرعت بازرگانی وجود دارد اظهار داشت: میزان توقفی که برای کالا در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد بسیار زیاد است.
 
وی با اشاره به اینکه سرعت بازرگانی باید به شدت کاهش یابد افزود: بحث سرعت و کیفیت باید در قطارها لحاظ شود.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطارهایی دارای کوپه‌های چهار تخته هستند افزود: کوپه‌های شش تخته هم امکانات‌شان بهتر خواهد شد.
 
* باید اینترنت در قطارها راه اندازی شود
 
آخوندی با اشاره به اینکه در حال فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت در داخل قطارها هستیم گفت: مسافران باید بتوانند در طول سفر به اینترنت دسترسی داشته باشند تا بتوانند به کارهای خود بپردازند.
 
وی با اشاره به اینکه باید کیفیت قطارها را افزایش دهیم ادامه داد: باید این امکان در اتوبوس نیز فراهم شود.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قطار برای انجام امور پذیرایی شرایط بهتری وجود دارد، گفت: مسافران باید در قطار‌ها دسترسی خوبی به غذاهای سالم داشته باشند.

* میانگین تاخیر در قطار یک دقیقه است
 
 وی با اشاره به اینکه میانگین تاخیر در قطارها یک دقیقه است گفت: این تاخیر به ندرت سی دقیقه بوده است در مجموع باید گفت میانگین تاخیر در قطار مسافربری ناچیز است.
 
آخوندی در پاسخ به سوال دیگری در مورد چه برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان‌ها دارید افزود: در بخش مسافری دو هزار و دویست واگن داریم که هزارو ششصد واگن از قابلیت قابل قبولی برخوردار هستند و 600 واگن از سن قابل قبولی برخوردار نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه سن برخی از واگن‌ها به سی الی چهل سال می‌رسد گفت: سن واگن در مقایسه با اتوبوس بیشتر است.
 
آخوندی با اشاره به اینکه واگن‌هایی داریم که دارای سن 30 سال هستند اما سرویس دهی خوبی دارند ادامه داد: این گونه واگن‌ها در چرخه سرویس دهی قرار می‌گیرند و مرتبا مورد تعمیرات اساسی قرار می گیرند.
 
* دو هزارو دویست واگن مسافری باید وارد سیستم ریلی شود

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان این واگن‌ها را با اتوبوس مقایسه کرد افزود: چیزی در حدود دو هزار و دویست واگن مسافری باید واگن سیستم حمل و نقل ریلی شود.
 
آخوندی افزود: امروزه یکی از شرکت‌ها اعلام کرده که خود را برای ساخت هزار واگن آماده کرده است که این امر ظرف سه سال آینده انجام خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دیگر هم در این رقابت شرکت کرده‌اند گفت: ناوگان‌های کشور از سوی بخش خصوصی تعمیر می‌شوند به گونه‌ای که این رقابت در بخش خصوصی به وجود آمده و سبب افزایش سفارش‌ها شده است.

آخوندی بابیان این که در حوزه بخش باری باید 54 هزار واگن جدید ظرف هشت سال  آینده وارد سیستم شود گفت: در این رابطه باید نظام بانکی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه از بخش خصوصی برای ورود به این عرصه دعوت می‌کنیم گفت: بخش خصوصی به دولت اعتماد کرده است به گونه‌ای که این امر وظیفه سنگین را بر دوش بنده گذاشته تا اعتماد آنها را پاس بداریم و در نهایت بیشتر تلاش کنیم تا این اعتماد پایدار و دیرینه طرح شود.
 
آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برنامه‌های کلان سهم استفاده از متخصصان داخلی تا چه حد بوده است، افزود: همه قرارداد‌های صورت گرفته در حوزه داخلی بوده است،‌ به گونه‌ای که کسانی که اجازه گرفتند تا لوکوموتیوهای دسته دوم را وارد کشور کنند باید  به نوسازی این لوکوموتیو‌ها بپردازند.
 
وزیر راه و شهرسازی تمام شرکت‌های حمل و نقل را به ساخت داخلی تشویق می‌کنیم افزود: بنده به ساخت داخلی به شدت بها می‌دهم ولی باید کالاهای تولید ساخت داخل از فناوری‌های روز دنیا برخوردار باشند.
 
وی با اشاره به اینکه نباید  به ساز حمایت از  سازنده هزینه را مسافر اضافه کرد گفت: به تمام شرکت‌ها گفتم که باید تمام فناوری‌هایشان روز دنیا باشد تا آن‌ها توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشند.

 آخوندی با تاکید بر اینکه از ساخت تولیدات داخل کشور حمایت می‌کنیم افزود: در اقتصاد مقاومتی بر درون زایی و برون زایی تاکید بسیار زیادی شده است.
 
وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: بنده طرفدار ساخت داخل هستم و از تولیدات داخلی حمایت می‌کنم.
 
وی با اشاره به اینکه باید در سطح رسانه‌ ملی در رابطه با اقتصاد حمل و نقل صحبت کنیم خاطر نشان کرد: حمل و نقل جاده‌ای حمایت بیشتری را نسبت به حمل و نقل ریلی دریافت می‌کند و باید این سیاست در  آینده تغییر یابد زیرا این تغییرات آثار خود را خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: به مردم قول می‌دهم به کمک بخش خصوصی بخش حمل و نقل ریلی را توسعه خواهیم داد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۴:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
تاخیر حرکت قطار از مبدا زیاد اتفاق نمی افته مهم اینه که مثلا قطار باید ساعت 16 به شاهرود برسه ساعت 18 میرسه!!! این مهمه که متاسفانه کسی پاسخگو نیست.
آخرین اخبار