سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در سال 93 با هدایت مجلس 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد مشاغل خرد و کوچک در نظر گرفته شده است که می‌تواند به ایجاد 200هزار فرصت شغلی کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حسین انواری، سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در جشن خودکفایی 120 هزار خانواده‌ تحت پوشش کمیته امداد که صبح امروز درسالن همایش‌های غدیر این نهاد با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛ با بیان اینکه این نهاد در زمینه توانمندسازی خانواده‌های نیازمند نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند، گفت: بنا بر اعتقاد ما این فقر مساوی با ذلت، بی‌استعدادی، افسردگی و تهی بودن نیست. وخانواده‌های امداد این قضیه را اثبات کردند هفته‌ گذشته تجلیل از 300 نخبه و امروز هم تجلیل از 120هزار خانواده خود کفا شده درعرصه تولید و کسب کار است امروز روز ترویج و اشاعه‌ی کار و تلاش با همت و خودباوری است.

وی در ادامه افزود: این خانواده‌ها از دوسال پیش با خودباوری، آموزش، استعداد سنجی و سپس دریافت اعتبار و تولید در چرخه‌ اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و مشاغل خرد و کوچک وارد شده‌اند که امروز با غلبه بر احساس ناتوانی و به نمایش گذاشتن شجاعت و جسارت خود ثبات این همت را جشن می‌گیریم.

انواری در ادامه اظهارداشت: 240میلیارد تومان صرفه‌جویی حاصله از این اشتغال‌های ایجاد شده است و درآمد این خانواده‌ها به صورت متوسط در حداقل درآمد اقتصادی کشور قرار دارد. یکی از ویژگی‌های این طرح باقی ماندن نظارت‌های کارشناسان و مشاوران امداد است. تا در بروز مشکلات کوچک از جمله حقوقی، قضایی بتوانند با مداخله‌ و راهنمایی موثر به کمک این خانواده‌ها بشتابند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی با بیان اشاره به نوع دیگری از اشتغال‌ها ایجاد شده، اظهار داشت: کمیته امداد کار تولیدی دیگری را به وجود آورده که هیچ انتظار اقتصادی از آن را نداریم. این نوع مشاغل که به عنوان کار انگیزی اصلاح می‌شود، بیشتر برای سالمندان و معلولان و کسانی است که از استعداد زیادی برخوردار نیستند در این نوع مشاغل تولیدی خودکفایی صورت نمی‌گیرد اما سود آن‌ها جلوگیری از مفاسد اجتماعی و به عبارتی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما آمادگی ایجاد 500 هزار فرصت شغلی را داریم، بیان داشت: امسال با هدایت مجلس 2 هزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها پیش‌بنی شده است که درصورت تخصیص آن می‌توانیم دویست هز ار فرصت شغلی را ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آثار اشتقالات ایجاد شده، گفت: افزایش توان مالی مددجویان، کاهش بار مالی دولت، کاهش نرخ بیکاری سرمایه‌گذاری در فرهنگ کار و تلاش ارتقای روحیه خود باوری، جلوگیری از مهاجرت‌های روستایی و افزایش ثبات و تحکیم خانواده از جمله آثار مثبت این اشتغالات است.

وی با اشاره به موانع پیش رو خاطرنشان کرد: متاسفانه این نوع اشتغالات " خورد، کوچک وخانگی" در کشور تشویق نمی‌شود و به ارزشمندی آن بها داده نمی‌شود در حوزه نظری هم بعضی اقتصاددانان به این اشتغال‌ها باور ندارند این دو موضوع باعث جلوگیری از سوق دادن منابع به سمت این مشاغل می‌شود.

به گفته انواری این مشاغل نیاز به تبلیغات بسیار در داشتن برخی موانع قانونی و دسترسی به اطلاعات بازار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد صندوق حمایت از مشاغل کوچک و تخصیص یارانه برای آموزش‌های حرفه‌ای در پیش برد این مشاغل می‌تواند بسیار موثر باشد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از سامانه نظارت هوشمند اشتغال کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار