"دیفنس وان" نوشت : آمریکا و شرکای مذاکراتی‌اش نباید اجازه دهند تمایل به محدود کردن موشک‌های بالستیک، توافق نهایی با ایران را از مسیر خود خارج کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی "دیفنس وان" در تحلیلی به قلم "گِرِک تیلمن" نوشت : مسئله موشک ها به موضوعی مهم در مذاکرات هسته ای ایران تبدیل شده است. با وجود این ، موشک ها مسئله اصلی نیستند بلکه برنامه هسته‌ای ایران موضوع اصلی محسوب می شود. بنابراین ، آمریکا و شرکای مذاکراتی اش نباید اجازه دهند تمایل به محدود کردن موشک‌های ایران، توافق نهایی با ایران را از مسیر خود خارج کند.

این پایگاه در گزارش خود ادامه داد: ایران اعلام کرده است محدودیت در مورد موشک‌های بالستیک خود را بررسی نخواهد کرد. ایران می‌گوید برای اهداف دفاعی به این موشک ها نیاز دارد. برخی رسانه ها به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کردند به نظر می‌رسد روسیه موافق باشد که موشک‌ها نباید در دستور کار مذاکرات هسته ای قرار داشته باشد. از طرف دیگر، مقامات دولت اوباما می‌گویند موضوع موشکی باید در مذاکرات رسیدگی شود زیرا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل سال 2010 خواستار آن شده است که ایران نباید به هیچ فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک بپردازد!

پایگاه اینترنتی "دیفنس وان" ادامه داد: اعضای کنگره آمریکا حتی درصدد برآمده اند جلوی توافق نهایی را بگیرند. اما قطعنامه شورای امنیت دیگر موضوعیت ندارد. این قطعنامه برای سال 2010 بود که در آن زمان این سازمان تلاش کرد با گسترش دادن فهرست تحریم های قبلی بپردازد. در آن شرایط منطقی بود ایران و کشورهای دیگر درصدد اعمال محدویت هایی بر برنامه هسته ای ایران باشند. هرگز قرار نبود ممنوعیت موشکی دائم باشد. این ممنوعیت ، ابرازی برای رسیدن به یک هدف بود.  هدف ، دستیابی به راه حلی در خصوص موضوعات شفافیت ایران بود. اکنون ، به نظر می رسد تبدیل کردن این موضوع به پیش شرطی برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای ، به مذاکرات لطمه می زند.

"دیفنس وان" ادامه داد: ایران منابع قابل توجهی برای توسعه و استقرار دهها فروند موشک میانبرد سرمایه‌گذاری کرده است. ان پی تی که ایران یکی از امضا کنندگان آن است و طرح اقدام مشترک که ایران اخیرا پذیرفته است ، هیچکدام شامل ممنوعیت هایی در مورد موشک های بالستیک ایران نیستند. علاوه بر این ، توضیحی مورد قبول جهانیان در مورد آنچه موشک قادر به حمل سلاح هسته ای محسوب می شود وجود ندارد.
"دیفنس وان" ادامه داد: فعلا بهترین راه برای رسیدگی به سوء استفاده احتمالی ایران از موشک های دارای قابلیت حمل سلاح های هسته ای ، اطمینان درباره محدود شدن و شفافیت کافی برنامه هسته ای تهران است تا نیازی به محدودیت‌های موشکی نباشد. همانطور که وندی شرمن مذاکره کننده ارشد و معاون وزیر امور خارجه آمریکا ماه فوریه در کنگره گفت : "اگر ما بتوانیم به این تضمین قابل راستی آزمایی برسیم که ( ایرانی‌ها ) نمی‌توانند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند، راهکار پرتاب که مهم است اهمیت‌اش کاهش می‌یابد. " درک اختلاف مهم خوب بودن با ضروری بودن ، کلید دستیابی به نتیجه ای رضایتبخش در مذاکرات فعلی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار