اخوان المسلمین لیبی خلیفه حفتر افسر بازنشسته ارتش این کشور را نسخه برابر اصل عبدالفتاح سیسی(وزیر دفاع سابق مصر) در لیبی دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، اخوان المسلمین لیبی خلیفه حفتر افسر بازنشسته ارتش این کشور را نسخه برابر اصل عبدالفتاح سیسی(وزیر دفاع سابق مصر) در لیبی دانست.

بشیر الکبتی رهبر اخوان المسلمین لیبی روز سه شنبه گفت: اخوان المسلمین در لیبی در لوای قانون فعالیت می‌کند و اتهام هایی که خلیفه حفتر سرلشگر بازنشسته ارتش بر این جنبش وارد کرده و اخوان المسلمین را گروهی تروریستی خوانده است اساسی ندارد، حفتر با اعلام تعلیق فعالیت کنگره ملی کشور (پارلمان) در پی اجرای طرحی است که پیش از این در مصر به اجرا گذاشته شد اما اجرای چنین طرحی در لیبی محال است.

الکبتی که در گفتگو با خبرگزاری آلمان سخن می‌گفت، افزود: همانگونه که گفتم اجرای طرحی که پیش از این در مصر آزمایش شد(برکناری اخوان المسلمین مصر) در کشور لیبی محال است زیرا در لیبی همه مردم در خانه‌هایشان سلاح دارند و نمی‌توان خانه ای را در کشور پیدا کرد که در آن سلاح کمری یا سلاح سنگین و حتی آر پی جی نباشد، در کوچه و خیابان نیز می‌توان هر نوع سلاحی را خریداری کرد. سخن ما حتی بر سر22 تا 25 میلیون قطعه سلاحی است که در کشور توزیع شده است.

وی درباره تهدید حفتر مبنی بر اینکه مقام‌های عالی کنگره ملی، دولت و اخوان المسلمین را به دلیل دست داشتن در جنایت علیه مردم لیبی به پای میز محاکمه می‌کشاند، گفت: ما نیز بخشی از مردم کشور هستیم، اگر قانونی در کشور است و با مستندات قانونی ثابت شد که هر یک از ما، در فعالیت‌های تروریستی دست داشته ایم مانعی نیست که بازداشت و محاکمه شویم زیرا ما فراتر از قانون نیستیم و حتی خواسته اساسی ما نیز حاکمیت قانون در کشور است.

الکبتی گفت: اگر آنها دلایلی دارند که همکاری ما با تروریسم را ثابت می‌کند ارائه دهند زیرا می‌توانیم با برهان و دلیل به آنها پاسخ دهیم اما اتهام‌های بی پایه و اساس، هم برای حقوقدانان و هم برای دیگر عقلا، بی ارزش است. اخوانی‌ها مردم کشور را از دام تروریست نجات دادند و خود نیز قربانی تروریسم هستند.

وی درباره نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ممکن است حفتر با قدرت نظامی بر کشور مسلط شود و اخوانی‌ها را محاکمه کند، گفت :اگر چنین اتفاقی افتاد و مردم حاکمیت این افراد را پذیرفتند ما نیز حاکمیت آنان را می‌پذیریم.

خواسته ما این است که در گفتارها عدالت داشته باشند و سخنانمان را با ادله و برهان بیان کنیم تا کشور بار دیگر به دوران قبل از 17 فوریه(دوران معمر قذافی) باز نگردد.

رهبر اخوان المسلمین لیبی تصریح کرد: آنان همه گروههای اسلامی در کشور را زیر لوای اخوان المسلمین می‌دانند در شرایطی که این ادعای درستی نیست زیرا در همین گروههای اسلامی،گروههای وجود دارند که اخوانی ها را کافر می دانند و معتقدند اخوانی‌ها به دلیل تن دادن به دموکراسی از مسیر اسلام خارج شده‌اند یا آنکه برخی گروهها اخوانی‌ها را به تساهل در دین متهم می‌کنند.

وی درباره پیش بینی هایش از درگیری‌های اخیر در کشور گفت: در این درگیری‌ها هیچ یک از دو طرف پیروز نیست ، راه حل در کشور فقط گفتگوی ملی، آن هم به شرطی است که هیچ گروهی از این گفتگوها استثنا نشود.

الکبتی ناآرامی‌های اخیر در لیبی را نتیجه ضعف قدرت نیروهای رسمی و قانونی کشور دانست و افزود: این ضعف به برخی از طرف‌ها جسارت داد تا به دستگاههای دولتی در کشور حمله کنند.

سخنگوی اخوان المسلمین لیبی به وجود اختلافات میان گروههای سیاسی در این کشور اشاره کرد و گفت: این اختلافات در سطحی است که برخی برای توقف فعالیت کنگره ملی در کشور تلاش می‌کنند، این گروهها حتی ممکن است بر سر توقف فعالیت پارلمان به توافق برسند اما سطح اختلافاتشان تا حدی است که به یقین بر سر مسائل مختلف دیگری در برابر هم قرار می‌گیرند.

سخنگوی اخوان المسلمین لیبی راه حل نهایی را گفتگوی ملی و گردن نهادن به قانون دانست و گفت: حتی اگر قانون ضعیف هم باشد باید به موارد مثبت آن پایبند باشیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، لیبی ، حفتر ، السیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار