بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 2 و 3  سوره عنکبوت
أَحَسِبَ النَّاسُ أن یتْرَکواْ أَن یقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ (2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ (3)
آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها  می‌شوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟! (2) در حالی که بدون تردید کسانی را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانی را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. (3)

* کلمه‌ی «فتنة» به معنای گداختن طلا برای جدا کردن ناخالصی‌های آن است و چون در حوادث و سختی‌ها، جوهره‌ی انسان از شعارهای دروغین جدا می‌شود، حوادث و آزمایش‌ها را «فتنه» می‌گویند.
 * ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است. «أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافی نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
 سعدیا گرچه سخندان و نصحیت‌گویی زعمل کار برآید به سخندانی نیست
* آزمایش، یک سنّت الهی در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
* حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»

* آشنایی با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را برای پذیرش حوادث آماده می‌کند. «من قبلهم»
* دلیل آزمایش‌های الهی، عینی و محقّق شدن علم ازلی خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعی و شکوفا شدن استعدادهای درونی و به فعلیت رسیدن آن‌هاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار