قلعه مارکوه در جاده بین رامسر - تنکابن و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از بناهای دوره اسلامی به حساب می آید و این قلعه در دوره‌های مختلف اسلامی به عنوان پایگاه نظامی در مقابل تهاجم دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،

مساحت قلعه مارکوه حدود 600 متر مربع است و از این معماری عظیم تنها 4 حصار جانبی و برج‌های پشتیبان آن باقی مانده است و مصالح به کار رفته در قلعه مارکوه عمدتا سنگ و ساروج و گچ است و این بنای تاریخی قلعه مارکوه در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 3484 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معاون مدیر کل میراث فرهنگی مازندران گفت: 105 پروژه مرمتی در استان مازندران در دستور کار قرار دارد که 5 پروژه مربوط به شهرستان رامسر است.

ایزدی افزود: 9 موزه در مازندران راه اندازی شده است که موزه شمال کشور که قرار است در رامسر احداث شود و جزء مصوبات سفر نیز بوده ، از اعتبارات ملی برخوردار است.

به گفته معاون مدیر کل میراث فرهنگی مازندران: طرح احیای باغ سی و سه هکتاری آماده شده و این باغ جهت نگهداری تحویل شهرداری رامسر داده شده است.

ایزدی افزود: تفاهم نامه ای مابین اداره میراث فرهنگی با شهرداری جهت نگهداری باغ منعقد شده و از دستگاههای دولتی و بخش خصوصی که بخواهند در چارچوب و ضوابط میراث فرهنگی نسبت به مرمت و احیای باغ سی و سه هکتاری رامسر اقدام کنند ، استقبال می کنیم و می توانند در این بخش از اعتبارات ملی استفاده کنند.

شهرستان رامسر با 12 اثر میراثی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و دارا بودن 150 اثر میراث فرهنگی شناسایی شده ، علاوه بر شهره بودن در زمینه گردشگری ، در بخش آثار میراثی و تاریخی نیز نامدار است.

وجود قلعه تاریخی مارکوه ، دژ قلعه بند ، هتل قدیم و بلوار معلم (کازینوی سابق ) ، ساختمان آتابای ، کاخ موزه و باغ سی و سه هکتاری ، رامسر را در زمره شهرهای تاریخی قرار می دهد./س

برچسب ها: فرسایش ، قلعه ، مارکوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.