پایگاه اینترنتی المانیتور، اختلافات درباره ظرفیت غنی سازی اورانیوم را مهمترین مانع در مسیر دستیابی ایران و غرب به توافق هسته ای برشمرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله ای نوشت به رغم آنکه مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی از زمان پیشنهادهای هفته گذشته در وین پیشرفتی نداشته است، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه درباره چشم انداز دستیابی به توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد. حسن روحانی همچنین از هر دو طرف مذاکره خواست که دفعه بعدی با واقع بینی بیشتر به پای میز مذاکره بیایند. روحانی که به چین سفر کرده بود، گفت: با روند مثبت گفتگوها، ما در آستانه حل و فصل مسئله هسته ای قرار گرفته ایم. 

کارشناسان حوزه عدم تکثیر هسته ای که به دو طرف مذاکرات مشورت می‌دهند، هشدار دادند ایران و قدرت های جهانی، به رغم نیات خود قادر نیستند به توافق هسته‌ای نهایی برسند، مگر اینکه ایران توقعات خود را درباره ابعاد برنامه غنی سازی، کاهش دهد. رابرت آینهورن، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه منع تکثیر هسته ای ایران، روز چهارشنبه به پایگاه اینترنتی المانیتور گفت: به نظرم، ایران صادقانه می خواهد به توافق برسد، اما احتمالاً متوجه نیست، تنها با کاهش انتظارات خود درباره ظرفیت غنی سازی، به خواسته اش خواهد رسید.

جوفی جوزف، مشاور سابق کاخ سفید در زمینه منع تکثیر هسته ای نیز روز چهارشنبه گفت: اگر قرار باشد توافقی شکل بگیرد، ایران باید این تصمیم راهبردی را بگیرد که از برنامه غنی سازی قابل توجه، صرف نظر کند. اگر ایران آمادگی لازم برای این کار را داشته باشد، امکان دستیابی سریع به توافق در فصل تابستان امسال وجود خواهد داشت. در غیر این صورت، گفتگوها به بن بست کشیده می‌شود.  

المانیتور نوشت: پیشنهاد گروه پنج بعلاوه یک در شهر وین مبنی بر تعیین چارچوب زمانی ده ساله یا بیشتر برای لغو تدریجی تحریم ها، تهران را مأیوس کرد. ایران تمایل دارد در ازای گام هایی که در همان ابتدا برمی‌دارد، طبق توافق نیز بیشتر تحریم ها از همان ابتدا برداشته شود. سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته بود گروه پنج بعلاوه یک می گوید: بعد از دستیابی به توافق، ما (ایرانی‌ها) باید حسن نیت خود را نشان دهیم و بعداً آنها تحریم ها را تک تک (در مدت ده سال) برمی‌دارند. از سوی دیگر، همان طور که مذاکره کنندگان ایرانی بارها گفته اند ایران با مطرح شدن برنامه موشک های بالستیک خود در گفتگوها با پنج بعلاوه یک مخالف است. 
داریل کیمبال، مدیر عامل اتحادیه کنترل تسلیحات به المانیتور گفت: آنچه بیش از همه اهمیت دارد، این است که دو طرف بتوانند بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم به مراتب محدودتری در کوتاه مدت، به توافق برسند. فقط در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، درباره استفاده نشدن از برنامه هسته ای خود برای مقاصد نظامی اعتمادسازی کند و نیازهای بحق خود را به سوخت هسته ای نشان دهد، جامعه بین المللی با کاهش محدودیت ها (علیه این کشور) موافقت خواهد کرد. 

یک تحلیلگر ایرانی نیز که خواسته است از او نامی برده نشود، به المانیتور گفت: سیاست مقاومت تا آخرین دقیقه ادامه خواهد داشت. 

المانیتور مدعی شد: بنا به اعلام منابع خبری، ایرانی ها تمایل دارند در ابتدا، شمار سانتریفیوژهای فعال کنونی بر اساس توافقنامه موقت و شش ماه هسته ای را (که حدود نه هزار دستگاه سانتریفیوژ IR-1 است)، به عنوان نقطه شروع در توافق نهایی حفظ کنند و بعد از دوره کوتاهی نیز اجازه افزایش این تعداد را داشته باشند. ایران همچنین خواستار آن است که در پایان دوره توافقی (که هنوز تعیین نشده) که در آن به محدودیت ها، بازرسی های گسترده، سرکشی و پادمان ها تن می‌دهد، وضع این کشور به عنوان عضو پیمان اِن پی تی به حالت عادی بازگردد، تا دستکم به شکل نظری دیگر هیچ محدودیتی برای برنامه غنی سازی ایران وجود نداشته باشد. 

گَری سیمور، مشاور سابق اوباما در زمینه عدم تکثیر هسته ای در نطقی که متن آن همین هفته در وبسایت مرکز بِلفِر هاروارد منتشر شد، گفت: ایران ابراز تمایل کرده است محدودیت های کوتاه مدت برای برنامه غنی سازی خود را از جمله ثابت نگه داشتن رقم سانتریفیوژهای فعال IR-1 خود به مدت چند سال، بررسی کند؛ اما بعداً به شکل تدریجی شمار آنها را به مقیاس صنعتی یعنی پنجاه هزار دستگاه IR-1 یا بیشتر افزایش دهد. 

برخی کارشناسان عدم تکثیر هسته ای می‌گویند جلب توافق ایران برای محدود کردن برنامه غنی سازی خود در کوتاه و میان مدت احتمالاً مهم‌تر از تعداد سانتریفیوژهایی است که این کشور بعد از ده یا بیست سال می‌خواهد داشته باشد. 

گرِگ تیلمان، تحلیلگر اطلاعاتی سابق آمریکا که با اتحادیه کنترل تسلیحات همکاری می‌کرد، روز سه شنبه گفت: به نظرم اگر امکان دستیابی به توافقی برای کوتاه مدت وجود داشته باشد، خیال ما در ده سال آینده آسوده خواهد بود و کار خودش جلو می رود. 

طبق پیش بینی منابع خبری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا احتمالاً تا اواخر همین هفته دیدار خواهند کرد تا درباره شیوه کاهش اختلاف مواضع خود، پیش از برگزاری دوره بعدی مذاکرات وین در شانزدهم ژوئن، گفتگو کنند. البته منابع خبری اشاره ای نکردند که آیا مقامات آمریکا و ایران در این دیدار حضور خواهند داشت یا جداگانه با یکدیگر ملاقات می‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار