رییس جمهور آمریکا یکشنبه شب در پایگاه هوایی بگرام افغانستان درجمع نظامیان این کشور از رییس جمهور آینده افغانستان خواست به سرعت پیمان امنیتی کابل – واشنگتن را امضا کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا که عصر روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد، یکشنبه شب در سخنانی که به طور زنده از برخی شبکه های تلویزیونی افغانستان پخش شد، با تاکید به لزوم امضای سریع پیمان امنیتی کابل - واشنگتن، گفت: ریییس جمهور آینده افغانستان پیمان امنیتی را امضا خواهد کرد.

اوباما در عین حال با ابراز خشنودی از برگزاری موفقیت آمیز دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ابراز اطمینان کرد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاریخی خواهد شد.

رییس جمهور آمریکا در ادامه با وعده ادامه حمایت از نیروهای افغان، افزود: جنگ و تامین امنیت بر عهده نظامیان افغان خواهد بود و آمریکا نیز از آنها حمایت می کند.

رییس جمهور آمریکا با تاکید به اینکه هرگز نمی گذاریم بار دیگر افغانستان پایگاه هراس افکنان شود، گفت: جنگ در افغانستان را مسوولانه به پایان خواهیم برد.

اوباما با بیان اینکه طالبان اکنون ناتوان شده اند، گفت پس از سال 2014 نیز به افغانستان کمک خواهیم کرد.

رییس جمهور آمریکا در عین حال به سربازان آمریکایی در پایگاه بگرام وعده داد که پس از بازگشت به کشورشان از کمک های دولت آمریکا بهره مند خواهند شد.

انتظار نمی رود حامد کرزی و باراک اوباما در این سفر رییس جمهور آمریکا به افغانستان، دیدار و گفت وگو کنند.

ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان پیش از این درخواست ˈباراک اوباماˈ را برای امضای پیمان امنیتی دو کشور نپذیرفت و امضای این پیمان را به پذیرش درخواست های کابل مشروط کرد.

کرزی که دوران ریاست جمهوی اش کمتر از یک ماه دیگر به پایان می رسد ،انتظار نمی رود این پیمان را با آمریکا امضا کند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از این برقراری صلح و ثبات، تقویت نیروهای افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور را مهمترین پیش شرط ها کابل برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن اعلام کرده بود.

کرزی در لویه جرگه افغانستان نیز که برای مشورت در خصوص پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد آمریکا با افغانستان صادق نیست.

بیشتر نظامیان آمریکایی در جنوب افغانستان مستقرند.
/انتهای پیام

منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.