بر اساس نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین نامزد میلیاردر طرفدار غرب در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که خواهان مذاکره با روسیه است، با کسب اکثریت مطلق آرا در همان دور نخست انتخابات به پیروزی رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  به نقل از خبرگزاری آلمان، نامزد میلیاردر طرفدار غرب در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که خواهان مذاکره با روسیه است، با کسب اکثریت مطلق آرا در همان دور نخست انتخابات به پیروزی رسیده است.

براساس آمار آرای شمارش شده از پایان رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، "پترو  پوروشنکو" بین 55.7 و 57.3 درصد آرای مأخوذه را به خود اختصاص داد که به سهولت موفق شد "یولیا  تیموشنکو" رقیب خود را که با فاصله زیادی فقط کمتر از 13 درصد رأی آورده است، از میدان خارج کند.

 پوروشنکو "سلطان شکلات"، یکشنبه شب پیروزی زودهنگام خود را اعلام کرد و تیموشنکو،‌ نخست وزیر سابق اوکراین هم به شکست خود اعتراف کرد. 

پوروشنکو که یک میلیاردر و صاحب مجموعه بزرگ شکلات سازی "روشِن" است گفت که اولین قدمش بازدید از ناحیه دانبس است، جایی که جدایی طلبان هوادار روسیه کنترل بسیاری نقاط را در دست گرفته اند. او همچنین گفت که کیف هرگز "اشغال" کریمه توسط روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

پوروشنکو در یک کنفرانس خبری در کیف گفت: "اولین گام قاطعانه من در جهت پایان جنگ خواهد بود، پایان هرج و مرج، و آوردن صلح به یک اوکراین متحد و آزاد." او افزود: "من مطمئنم که اقدامات قاطعانه ما نتایج خیلی سریع خواهد داشت." او همچنین قول داد با مردم شرق اوکراین که بسیاری از ساکنان آن روس زبان هستند وارد گفتگو شود. او گفت: "برای کسانی که سلاح برنمی دارند، ما همیشه آماده مذاکره برای تضمین امنیت و حقوق آنها از جمله سخن گفتن به زبانی که می خواهند هستیم." پوروشنکو گفت او همچنین مایل است با مسکو یک پیمان تازه امنیتی امضا کند.

هنوز معلوم نیست نتایج اولیه انتخابات اوکراین چه زمانی منتشر خواهد شد. در صورتی که نتایج حاصل از شمارش نهایی آرا تأیید شود، دیگر نیازی به برگزاری انتخابات در مرحله دوم نخواهد بود.

پوروشنکو که در خلال مبارزات انتخاباتی موضع طرفداری از غرب اتخاذ کرده است به هواداران خوشحال خود گفت نتیجه انتخابات ثابت کرد بایستی آرزوهای اروپایی اوکراین اجرایی شود و قول داد تا پیش از پایان امسال انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

اما سلطان شکلات که مالک تجارت قنادی "راشن" است در  برنامه ای تلویزیونی تأکید کرد خواهان گفتگو با ساکنان شرق اوکراین است که احساسات جدایی طلبی و حمایت از روسیه در آنجا بسیار شدید است. 

پوروشنکو  قول داد در صورت رئیس جمهور شدن ، نخستین سفرش را به مناطق آشوب زده اوکراین آغاز و با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه ملاقات کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار