حمایت از پلنگ ایرانی برنامه اولویت دار این استان در سال جاری در زیستگاه هفتاد قله اراک است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به هفته تنوع زیستی 1تا 7 خرداد ماه افزود: خوشبختانه ایران از مهم ترین پناهگاه های جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه به شمار می رود.

انصاری بیان داشت: سال گذشته با رویت یک قلاده پلنگ نر در ارتفاعات زیستگاه هفتاد قله اراک و ثبت تصویر آن، چرخه تنوع زیستی در این زیستگاه مهم تکمیل شد.

وی اظهار داشت: محیطبانان هفتاد قله اراک در دو دهه اخیر گزارش هایی از مشاهده سرگین و رد پای پلنگ ایرانی در این زیستگاه داده بودند اما این حیوان وحشی ارزشمند رویت نشده بود.

انصاری با اشاره به وجود 3 قلاده پلنگ در این زیستگاه گفت: شواهد موجود احتمال وجود سه قلاده دیگر پلنگ نیز در این زیستگاه را تایید می کند اما هنوز دوربین های مستقر در این زیستگاه تصویری از آنها نگرفته است.

وی افزود: در حکاکی سنگی دره چکاب زیستگاه هفتاد قله اسنادی مبنی بر مشاهده چهار قلاده پلنگ ایرانی از دوره قاجار به یادگار مانده و این مستندات حاکی از قدمت و غنای زیستی هفتاد قله از دوران گذشته دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: رتبه تنوع زیستی استان مرکزی در ایران سوم است که با مشاهده پلنگ و اقدامات حفاظتی از آن بستر ارتقای این جایگاه به رتبه دوم فراهم است./ش/ن
/
برچسب ها: زیستگاه ، هفتاد قله ، پلنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.