بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 1 سوره‌ی احزاب
یا أَیهَا النَّبِی اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیماً حَکیماً
ای پیامبر! از خداوند پروا کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند دانا و حکیم است.


* کلمه‌ی «ایها» به دنبال حرف ندای «یا» برای آن است که غیر از مخاطب، دیگران نیز متوجّه باشند؛ وقتی گفته می‌شود: «یا رسول اللّه» مخاطب، تنها پیامبر است، ولی «یا ایها الرّسول» یعنی: ای مردم! من پیامبر را صدا می‌زنم. (تفسیر کبیرفخررازی)

* پیامبر اسلام، در پیشگاه خداوند مقام خاصّی دارد. «یا ایها النّبی» (در قرآن سایر انبیا با نام خوانده شده‌اند؛ یا ابراهیم! یا نوح! یا موسی! یا یحیی! ولی «یا محمّد» در قرآن نیامده است.)
* حتّی پیامبر اکرم‌صلی الله علیه وآله نیز، به موعظه‌ی الهی نیازمند است. «یا ایها النّبی اتّق اللّه»
* دستور به پیامبر، در حقیقت دستور به پیروان است. «یا ایها النّبی»
* با احیای معروف، جلو منکر را بگیریم. (اوّل، اطاعت از خدا، بعد دوری از کافران و منافقان) «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
* پیروی از کافران و منافقان، بی‌تقوایی است. «اتّق اللّه و لاتطع الکافرین و المنافقین»
* کفّار و منافقان در نظر دارند به هر نحو ممکن نظر رهبران دینی را به خود جلب کنند. «لاتطع الکافرین و المنافقین»

* زمانی می‌توان با انحراف‌ها و پیشنهادهای سازشکارانه مبارزه کرد که ایمان و تقوا قوی باشد. «اتّق اللّه ولا تطع»
* کافران و منافقان در یک خط هستند. «الکافرین والمنافقین»
* اطاعت از خدای علیم و حکیم توجیه دارد، «علیماً حکیماً» ولی پیروی از کافران و منافقان بی‌علم وحکمت چه توجیهی دارد؟ «اتّق اللّه... علیماً حکیما»
* سرچشمه‌ی دستورهای خداوند مبنی بر ترک اطاعت از کفّار و منافقین، علم و حکمت اوست. «علیماً حکیما»
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار