رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در کاخ سفید گفت:امسال طولانی ترین جنگ آمریکا به پایان خواهد رسید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در کاخ سفید گفت:امسال طولانی ترین جنگ آمریکا به پایان خواهد رسید.

باراک اوباما گفت: ما امسال طولانی ترین جنگ آمریکا را با پایانی مسئولانه خاتمه خواهیم داد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با اعلام برنامه ای درخصوص باقی ماندن 9800 نیروی آمریکایی در افغانستان در سال 2015 گفت افغانستان یک مکان بی عیب و نقص و ایده آل نخواهد بود و این وظیفه آمریکا نیست که آنجا را به چنین مکانی تبدیل کند.

اوباما همچنین با پیش بینی انتقادها از تصمیم خود برای خارج کردن تقریبا همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال 2016 افزود نیروهای امنیتی افغان نشان داده اند قادر به دفاع از کشورشان هستند.

اوباما که این اظهارات را در کاخ سفید بیان می کرد گفت :« ما باید این مسئله را بپذیریم که افغانستان یک مکان بی عیب و نقص و ایده آل نخواهد بود و وظیفه آمریکا نیست که چنین کاری را انجام دهد.»

اوباما که اين اظهارات را در کاخ سفيد بيان مي کرد تاييد کرد 32 هزار نيروي آمريکايي که هم اکنون در افغانستان مستقر هستند در آغاز سال 2015 به حدود 9800 نفر کاهش خواهند يافت. 

تعداد اين نيروها تا پايان سال 2015 به نصف کاهش مي يابد و در پايان سال 2016 حضور آمريکا در افغانستان در سطح عادي سفارتخانه به همراه يک دفتر امنيتي به منظور کمک به افغان ها خواهد بود.

اوباما در حالي که رئوس پايان يافتن مشارکت آمريکا در جنگي را برمي شمرد که با حمله نيروهاي تحت فرماندهي آمريکا به افغانستان با هدف سرنگون کردن رژيم طالبان و از بين بردن اسامه بن لادن سرکرده القاعده پس از حملات سال 2001 عليه نيويورک و واشنگتن آغاز شد افزود :« ما در حال پايان دادن به کاري هستيم که خودمان آغاز کرديم.»

عمليات رزمي آمريکا در پايان سال 2014 متوقف مي شود و اين بدين معني است که نيروهاي آمريکايي از سال آينده ، ديگر در شهرهاي افغانستان گشت زني نخواهند کرد.

اين کاهش نيرو به امضا موافقتنامه امنيتي دوجانبه بين افغانستان و آمريکا بستگي دارد که تعيين کننده شروط ادامه حضور نيروهاي آمريکايي در افغانستان پس از سال 2014 خواهد بود.

حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان تاکنون از امضا اين موافقتنامه امنيتي دوجانبه خودداري کرده است اما هر دو نامزد انتخاباتي که قرار است در دور دوم انتخابات رياست جمهور افغانستان رقابت کنند اعلام کرده اند اين موافقتنامه را امضا خواهند کرد.

اوباما در سخنراني خود گفت اکنون زمان آن است که به بيش از يک دهه جنگ در افغانستان و مشکلات ناشي از آن پايان دهيم.

اوباما پس از پيروزي خود در انتخابات رياست جمهور سال 2008 ، مداخله آمريکا را در افغانستان به شدت افزايش داد.
اوباما حتي تعداد حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا را عليه خاک پاکستان افزايش داد و دستور حمله ماه مه سال 2011 را که کشته شدن بن لادن را درپي داشت صادر کرد.

وي در حالي که پايان مداخله آمريکا را در جنگي که کشته شدن بيش از دو هزار و 300 نيروي آمريکايي را درپي داشته است اعلام مي کرد افزود امنيت افغانستان در آينده به خود افغان ها بستگي دارد.

اوباما تصريح کرد :« ما بايد اين مطلب را بگوييم که افغانستان يک مکان بي عيب و نقص و ايده آل نخواهد بود و اين مسئوليت آمريکا نيست که افغانستان را به چنين مکاني تبديل کند. اين افغان ها هستند که بايد درباره آينده کشورشان تصميم بگيرند.

وي گفت آن تعداد از نيروهاي آمريکايي که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان باقي بمانند در زمينه آموزش نيروهاي افغان و حمايت از عمليات ضد تروريسم عليه القاعده مشارکت خواهد داشت.

اوباما تاکيد کرد :« خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان آغازگر فصل جديدي در سياست خارجي آمريکا خواهد بود. من فکر مي کنم آمريکايي ها متوجه شده اند که پايان دادن به جنگ ها سخت تر از آغاز آنهاست.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار