خانواده اولین و برجسته‌ترین زمینه‌ی رشد اجتماعی را برای رشد و تعالی انسان به وجود می‌آورد و در همین راستا زندگی خانوادگی نقشی اساسی در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ اکثر مشکلات روحی و رفتاری کودکان ناشی از شرایط نامناسب رفتاری بین اعضای خانواده به ویژه والدین می‌باشد. به عبارت دیگر می‌توان گفت: مشکلات رفتاری کودکان به منزله‌ی روابط و رفتار نامناسب یک خانواده با یکدیگر است.

پرستو راد روانشناس در این راستا گفت: شیوه‌هایی که والدین برای تربیت فرزندان خود استفاده می‌کنند و بیانگر طرز تفکر آن‌ها نسبت به فرزندان خود است و معیارهایی را که برای فرزندان خود وضع می‌کنند را شیوه‌ی فرزند پروری می‌نامند ، روش‌های پرورش فرزند در هر خانواه به واسطه‌ی فرهنگ و عوامل مختلف دیگر متفاوت است.

وی در ادامه افزود: والدین می‌توانند فرزندان خود را بر پایه‌ی محبت و البته کنترل آگاهانه و عاقلانه تربیت کنند. والدین نگرش های متفاوتی نسبت به تربیت فرزندان خود دارند.
گروهی از آن‌ها رفتارهای سهل و آسان، بعضی از آن‌ها مقتدرانه و گروهی دیگر رفتاری استبدادی را با فرزندان خود در پیش می‌گیرند.

وی در ادامه بیان داشت: والدینی که به صورت سهل گیرانه با کودک خود رفتار می‌کنند کنترل کمتری بر کودکان خود دارند این والدین در اغلب موارد به فرزندان خود احساس گناه می‌‌دهند. کودکان این نوع والدین در اغلب موارد نسنجیده عمل می‌کنند و پرخاشگری و فاقد اعتماد به نفس هستند.

وی در ادامه بیان داشت: والدینی که از شیوه‌های رفتاری مقتدرانه نسبت به فرزندان خود استفاده می‌کنند واقعیت‌ها را به خوبی به کودکان خود منتقل می‌کنند. آن‌ها برای توجیه کودکان نسبت به رفتارهای نامناسب که از خود بروز می‌دهند با کودک به گفتگو می‌پردازند ، این والدین در ابراز محبت به فرزندان خود عملکرد مطلوبی دارند. کودکان این والدین اغلب افرادی فعال، با اعتماد به نفس و با کفایت را تحویل جامعه ‌می‌دهند.

این روانشناس گفت:آخرین گروه از والدین کسانی هستند که به صورت کاملأ مستبدانه با کودکان خود رفتار می‌کنند ، پیام‌های کلامی این والدین فاقد هرگونه محتوای عاطفی است. والدین در شیوه ی رفتاری استبدادی کمترین مهرورزی را نسبت به فرزندان خود نشان می‌دهند که این والدین در مواردی که عملکرد کودکشان با خواسته‌ی آن‌ها در تعارض باشد از تنبیه‌های شدید و اعمال زور برای به کرسی نشاندن خواسته های خود استفاده می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیوه‌هایی که پدرو مادر برای تربیت کودکان خود در نظر می‌گیرند، تأثیر مستقیم بر سلامت روانی فرزندان آن‌ها دارد ،با وجود یک ارتباط و نسبت به تأمین آ‌ن‌ها تلاش کرد. بهترین شیوه‌ی تربیت فرزندان روش مقتدرانه است که والدین در عین  دوستی و صمیمیت با فرزندان خود کنترل کافی بر آن‌ها دارند.

انتهای پیام/
برچسب ها: شیوه ، مناسب ، انسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار