مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان گفت: آینده پزشکی به سمت سلول‌درمانی می‌رود و سلول‌درمانی بهترین روش درمانی است، اما هیچ زمانی نمی‌توانیم عنوان کنیم که کامل‌ترین روش درمانی است.

به گزاش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مجید کوهی اصفهانی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی و سلول‌درمانی موضوع جدیدی است، اظهار کرد: در بحث سلول‌های بنیادی دو موضوع اجرایی و علمی وجود دارد و در حال حاضر ما در زمینه مباحث علمی موضوع سلول‌های بنیادی به میزان بسیاری پیشرفت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه گروه سلول‌های بنیادی در پژوهشکده رویان در اصفهان دستاورد‌های بسیاری را به دست آورده است، اما اجرای این دستاورد‌ها به فراهم شدن بستر‌های لازم آن نیاز دارد، اضافه کرد: در حال حاضر در زمینه زیر‌ساخت‌ها و بستر‌های مناسب برای سلول‌های بنیادی و پیوند سلول‌های بنیادی با کمبود مواجه هستیم.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با تاکید بر اینکه وجود ذخیره سلول بنیادی یکی از پیش‌نیاز‌های انجام پیوند سلول‌های بنیادی است، تصریح کرد: ایران به نسبت کشور‌های منطقه تعداد قابل توجهی سلول‌های بنیادی ذخیره شده دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بانک خصوصی سلول‌های بنیادی حدود 50 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است، ادامه داد: حدود 10 هزار نمونه نیز در بانک عمومی سلول‌های بنیادی ذخیره‌سازی شده است.

کوهی اصفهانی با بیان اینکه در دنیا دو نوع بانک خصوصی و عمومی سلول‌های بنیادی وجود دارد، تاکید کرد: در بانک خصوصی افراد به صورت داوطلبانه مراجعه کرده و وجه مورد نظر را پرداخت می‌کنند و سپس قرارداد به نام خود این افراد منعقد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد برای ثبت‌نام در بانک خصوصی سلول‌های بنیادی باید مبلغ یک میلیون و 650 هزار تومان را پرداخت کنند، افزود: اما در بانک عمومی سلول‌های بنیادی افراد برای ثبت‌نام در این بانک هیچگونه وجهی را پرداخت نمی‌کنند.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با تاکید بر اینکه زمانی که افراد برای ثبت‌نام در بانک عمومی سلول‌های بنیادی هیچ مبلغی را پرداخت نمی‌کنند، هیچ مالکیتی نیز ندارند، گفت: زمانی که فردی برای دریافت نمونه مورد نظر پیدا شود و شرایط دریافت نمونه را داشته باشد، نمونه مورد نظر به وی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی بسیاری از پوست، پالپ دندان شیری و سلول‌های بنیادی مغز استخوان وجود دارد، اظهار کرد: اما هر یک از این سلول‌های بنیادی برای یک بیماری کاربرد دارد و هر یک از سلول‌های بنیادی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی دارند.

کوهی اصفهانی با اشاره به اینکه اما در حال حاضر سلول‌های بنیادی خون بند ناف به میزان بسیار راحت‌تر در دسترس قرار می‌گیرد و امکان درمان با استفاده از این نوع سلول‌ها به میزان بیشتری است، ادامه داد: امکان رد پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در آمریکا 65 بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، تصریح کرد: پژوهشگاه رویان در خاورمیانه نخستین مجموعه‌ای بود که بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف را تأسیس کرده است.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با بیان اینکه دلیل راه‌اندازی این بانک نیز این بوده که از چیزی که به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود، استفاده کنیم، اضافه کرد: ما درصدد ایجاد بانک سلول‌های درمانی پالپ دندان‌های شیری نیز بوده‌ایم، اما هنوز این نوع سلول در دنیا نیز به صورت باید و شاید کاربردی نشده است.

وی با اشاره به اینکه البته در حال حاضر غیر از بانک عمومی رویان، بیمارستان شریعتی تهران نیز از ذخیره‌های سلول‌های بنیادی خون بند ناف برخوردار است، تاکید کرد: به میزان بسیاری متقاضی برای استفاده از سلول‌های بنیادی ذخیره شده وجود دارد.

کوهی اصفهانی با تاکید بر اینکه تعداد بیماران و به ویژه بیماران با منشأ سرطان خون بسیار است، افزود: ما باید جست‌و‌جو کنیم و نمونه مورد نظر را برای متقاضی پیدا کنیم و سپس بیمارستان و تیم پزشکی آن باید آماده انجام پیوند مورد نظر باشند.

وی با بیان اینکه در بانک عمومی سلول‌های بنیادی خون بند ناف هیچ هزینه‌ای از متقاضی برای ارائه نمونه مورد نظر به وی دریافت نمی‌شود، گفت: آینده پزشکی به سمت سلول‌درمانی می‌رود و سلول‌درمانی بهترین روش درمانی است، اما هیچ زمانی نمی‌توانیم عنوان کنیم که کامل‌ترین روش درمانی است.

مدیر بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان اظهار کرد: سیر صعودی درمان در حال تکامل است و به صورت قطعی در زمینه سلول‌درمانی امکان درمان بهتر از روش‌های درمانی دیگر است، اما با قاطعیت نمی‌توانیم صحبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مباحث درمان به هر میزانی که زود‌تر اتفاق بیفتد، جواب‌دهی آن بیشتر است، ادامه داد: در حال حاضر در کشور ایران برای درمان از سلول‌درمانی به عنوان آخرین گزینه استفاده می‌شود و به عنوان مثال برای درمان بیماری سرطان در ابتدا از روش‌های درمانی دیگر مانند شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی و سایر روش‌ها استفاده می‌شود.

کوهی اصفهانی با تاکید بر اینکه استفاده از سلول‌درمانی به عنوان آخرین گزینه در راستای درمان بیماران یکی از نقاط ضعف در کشور است، تصریح کرد: پزشکان گروه‌های مختلف باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و با سنجش شرایط و پس از به وجود آمدن شرایط مناسب نسبت به انجام پیوند روی بیمار مورد نظر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بیماران و تنوع بیماری‌ها به میزان بسیاری است، افزود: این موضوع یکی از مشکلات موجود در سیستم بهداشت و سلامت کشور است، البته با سیاست‌های اخیر اتخاذ شده از سوی دولت در زمینه سلامتی، امیدواریم که مباحث مختلف درمانی اعم از پرستار، بیمارستان‌ها، تخت بیمارستان و پزشک متخصص افزایش پیدا کند، البته در حال حاضر در تمام این بخش‌ها با کمبود مواجه هستیم.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.