رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از ارائه چهار بسته سیاستی در همایش پولی و ارزی بانک مرکزی خبر داد و گفت: طرح استقلال بانک مرکزی به مسابقه گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فرهاد نیلی در نشست خبری امروز همایش پولی و ارزی با بیان اینکه سال 93 سال اعلام و اجرای سیاست‌های اقتصادی جدید است، اظهار داشت: ترکیب و جزئیات سیاست‌ها در ظرف زمانی مشخص در این همایش مطرح می‌شود و عملکرد سال گذشته و همچنین بازخوردهای سیاست‌های دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به 4 محور این همایش گفت: این 4 محور همگی در قالب بسته سیاستی تدوین و ارائه خواهد شد و اسناد پشتیبان آن ارائه می‌شود که شامل استراتژی خروج از رکودتورمی، تامین مالی تولید، ارزیابی سلامت بانک ها، الگوی مناسب سیاست گذاری پولی، است.

به گفته وی همه محورها در قالب پیش‌نویس بسته سیاستی تدوین می‌شود.

نیلی با اشاره به کاهش نرخ تورم 1.2 افزود: این کاهش ماهانه نرخ تورم بسیار امیدوارکننده است و همچنین شفاف سازی نقدینگی که در گذشته پنهان بود از دیگر اقدامات بانک مرکزی در این مدت بوده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان این که در این همایش سیاست های پولی اقتصاد مقاومتی اداره خواهد شد گفت: بانک مرکزی اولین نهادی است که با این مقوله به صورت کارشناسی برخورد کرده و تمام جنبه‌های اقتصاد مقاومتی درحوزه پولی را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به طراحی ابزار جدید پولی تصریح کرد: صکوک بیع دین در کمیسیون اعتباری بانک مرکزی و شورای فقهی بانک مرکزی تصویب شده که باهدف مدیریت بازار پول وبرای رفع شبه ربوی تضمین شده است.

وی تاکید کرد: سیاست دولت که در کمیسیون اقتصادی دولت هم به تصویب رسیده زمینه سازی برای خروج از رکود تورمی است.

وی در خصوص شرح استقلال بانک مرکزی که در مجمع تشخصی مصلحت نظام ارائه شده است گفت: به نظر می‌رسد نگرش دقیقی نسبت به استقلال بانک مرکزی نشده زیرا بانک مرکزی باید به صورت ابزاری و کارکردی استقلال داشته باشد.

نیلی با اشاره به تدوین لایحه قانون بانک مرکزی در سال 89 گفت: این لایحه در همایش امسال به مسابقه گذاشته خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم در این همایش به جمع‌بندی خوبی برای طرح استقلال بانک مرکزی برسیم‌.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار