تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه در نشست نگاهی به انتخابات مصر، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای به بررسی موضع کشورهای همسایه مصر نسبت به قدرت رسیدن السیسی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدعلی مهتدی" تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه با حضور در نشست نگاهی به انتخابات مصر، پیامدهای داخلی و منطقه‌ای که ظهر امروز در ساختمان خبرگزاری دیپلماسی ایرانی برگزار شد، با ارائه مطالبی تحت عنوان اهمیت و مقبولیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انتخابات مصر، گفت: مهم‌ترین متغیر، نقش خارجی و دستگاه امنیتی مصر و سرمایه داران زمان مبارک بوده است.  
 
وی تصریح کرد: مصر یک کشور بزرگ و مهم در خاورمیانه و شمال آفریقاست و جایگاه این کشور باعث شده که همه قدرت‌ها اعم از داخلی و خارجی از آن حمایت کنند.  
 
تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه اظهار داشت: همیشه کسی که پیروز انتخابات مصر بوده، بالای ۹۰ درصد آراء را در اختیار داشته، اما در انتخابات سال ۲۰۱۱ آرای احمد شفیق و مرسی برابر بود که به همین خاطر چند روز اعلام نتایج به تعویق افتاد.  
 
وی اظهارداشت: از زمان تشکیل کمپ دیوید، گروهی برای همکاری امنیتی بین اسرائیل، آمریکا و مصر تشکیل شد و متاسفانه انقلاب مصر زمانی که به دستگاه امنیتی رسید، متوقف شد چون رهبری مثل امام خمینی(ره) را نداشت.  
 
مهتدی افزود: همکاری این سه کشور با ۱. ۵ میلیون پرسنل مرکز تصمیم گیری‌اش در قاهره است و اگر خالق و آفریننده امواج نبودند، چگونه می‌شد آنرا مهار کرد، البته اشتباه اخوان این بود که به خاطر شهوت قدرت با دستگاه امنیتی سازش کرد.  
 
تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: در منطقه خلیج فارس کشورهای عربستان، امارات و کویت کاملا موافق السیسی هستند، البته بحرین به تبعیت از عربستان موافق است، اما عمان اظهارنظری نمی‌کند و خود را از مسائل منطقه‌ای دور می‌کند و در این بین فقط قطر است که از اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند.  
 
وی اضافه کرد: تنها پناه اخوان دوحه و استانبول است، چرا که در خارج از خلیج فارس سوریه مخالف اخوان است و از السیسی در مقابل اخوان حمایت می‌کند، البته در این بین ترکیه طرفدار اخوان المسلمین است، اما برنامه ریزی کرده تا موجودیت السیسی را بپذیرد و اردوغان اعلام کرده حاضر به تجدیدنظر روابط هستیم، البته به شرطی که السیسی از اجرای اعدام‌ها صرفنظر کند.  
 
مهتدی با بیان اینکه ترکیه بزرگ‌ترین متضرر تحولات منطقه است، اظهار داشت: اردن تابع آمریکا و موافق نتیجه این انتخابات است، اما عراق هنوز موضعی نگرفته البته در شمال آفریقا هم موضعی از سوی کشور‌ها اتخاذ نشده اما در لبنان جناح ۱۴ مارس حریری به تبعیت از عربستان به حمایت از السیسی پرداخته و در مقابل جریان ۸ مارس که هسته‌اش حزب الله است، از واقعیت‌های مصر حمایت می‌کند.  
 
تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه ادامه داد: حماس وضعیت بسیار بدی دارد، چرا که خود از اخوان است و ارتش مصر حماس را متهم کرده که از اخوان المسلمین حمایت کرده و باعث ناامنی شده و هم اکنون حماس درمحاصره است و فقط از گذرگاه رفح نفس می‌کشد و اگر با السیسی دربیفتد در نوار غزه خفه می‌شود.  
 
وی بیان داشت: در فرامنطقه روسیه و چین کاملا از مرکز قدرتی که السیسی به وجود آورده حمایت می‌کند و روسیه یک قرارداد دو میلیاردی اسلحه با مصر امضاء کرده است، اما اروپا موضع مبهمی دارد، چرا که از یک طرف دم از دموکراسی می‌زند، اما شبهات زیادی درباره دموکراتیک بودن انتخابات وجود دارد، به همین خاطر اشتون گروه ناظر بر انتخابات را به مصر فرستاد که گفتند؛ انتخابات مصر شائبه‌ای نداشته است.  
 
مهتدی افزود: اسرائیل موافق السیسی است، اما هنوز موضعی نگرفته و ایهود باراک به اوباما نامه‌ای نوشته که خواستار همکاری با السیسی شده، اما آمریکا سخنگویش اتفاقات مصر را کودتا خواند که این امر به السیسی برخورد و پس از آن آمریکایی‌ها در کنگره گفتند که کمک‌ها را قطع می‌کنند، اما آمریکا منافع مشترکی در صحرای سینا در مبارزه با تروریسم دارد، به همین خاطر ۵ هلی کوپ‌تر آپاچی به مصر دادند تا لانه تروریست‌ها را هدف قرار دهند.  
 
تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه بیان داشت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از السیسی حمایت می‌کنند، منتها صحنه سازی‌هایی صورت گرفته است.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان حکومت السیسی را همه کشور‌ها در آینده به صورت دوفاکتو (موقت) به رسمیت خواهند شناخت.

انتهای پیام/
برچسب ها: موضع ، کشور ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار