معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: اگرچه غذاهای دریایی مانند ماهی و میگوی آب شور غنی ترین منابع ید می‌باشند، اما مصرف صحیح نمک یددار تصفیه شده و استاندارد، مهم ترین و موثر ترین راهکار پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید در کشور ماست.

دکتر سید علیرضا مروجی به مناسبت هفته جهانی تیروئید در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،با اشاره به اینکه میزان ید موجود در مواد غذایی معمولاً کم است، گفت: مقدار ید شیر و لبنیات، تخم مرغ و گوشت متغیر است و بستگی به فصل سال و میزان ید خاکی دارد که حیوان در آن پرورش یافته است.

وی افزود: میزان ید در میوه ها و سبزی ها بسیار پائین است و میزان آن بسته به محل، فصل و روش پخت متفاوت است.

معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اینکه آب و خاک کشور ما میزان ید کافی ندارد گفت: برای پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، مصرف نمک یددار تصفیه شده برای تمام افراد جامعه به ویژه زنان باردار، کودکان، نوجوانان و ... الزامی است.

وی یادآور شد: از مصرف انواع نمک های دریاچه، دریا و سنگ نمک به دلیل نداشتن ید و وجود ناخالصی ها و فلزات سنگین (سرطان زا) مانند سرب، کادمیوم، جیوه و ... جداً خودداری شود.

دکتر مروجی تاکید کرد: با وجود کمبود ید در بدن و خوب کار نکردن غده تیروئید، مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی کاهش می یابد و عوارض مغزی به شکل کم هوشی و ضعف اعصاب پدید می آید.

وی، سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب ماندگی ذهنی وجسمی، کری و لالی را از اختلالات ناشی از کمبود ید در دوران بارداری برشمرد.

وی افزود: کمبود ید در دوران کودکی سبب کاهش بهره هوشی و عقب ماندگی ذهنی، تاخیر یا توقف رشد، ناتوانی جسمی، کم کاری تیروئید، اختلالات عضلانی، تکلمی، شنوایی می شود.

وی با اشاره به کاهش 5/13 امتیاز بهره هوشی کودکان و خستگی زودرس و کاهش کارایی آنها بدلیل کمبود ید افزود: کمبود ید در بالغین نیز موجب بروز گواتر، کم کاری تیروئید و اختلال در اعمال روانی و ذهنی می شود.

گفتنی است 4-10 خرداد ماه به نام هفته تیروئید نامگذاری شده است.


انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، پیشگیری ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.