دومین نشست، اولین جشنواره مستقل رنگ موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست خبری نخستین جشنواره رنگ موسیقی با حضور سید علی میرمحمدی مدیر برگزاری جشنواره و علی قمصری سرپرست گروه هم‌نوازان حصار در تالار وحدت برگزار شد.

سیدعلی میرمحمدی در ابتدا گفت: جشنواره رنگ موسیقی به دلیل استقبال مردم از اینگونه جشنواره‌ها است، روال اینگونه جشنواره‌ها نیازمند حمایت‌های دولتی نیست اما امیدواریم در روند اجرایی مشارکت‌هایی با دفتر موسیقی و معاونت موسیقی داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم‌نوازان حصار برای ما یک قسمت از موسیقی و حلقه اتصال موسیقی سنتی برای شناخت موسیقی و تلفیق موسیقی با کارهای دنیاست که اینگونه فضا در کارهای فیوژن علی قمصری دیده می‌شود طی دعوت ما همکاری شکل گرفت تا در این جشنواره اجرا روند و آلبوم "سخنی نیست" را رونمایی کنند.

علی قمصری در ادامه نشست عنوان کرد: یک سال پیش در جلسه‌ای با سیدعلی میرمحمدی درباره جشنواره خصوصی صحبت شد و اعلام کردم در شرایطی که در ایران داریم اینگونه جشنواره‌ها غیر ممکن است و حالا خوشحالم که این اتفاق افتاده است.

وی افزود: هم‌نوازان حصار مدتی است که با این شکل جدید فعالیت می‌کنند و کنسرت‌های مختلفی را تجربه کرده که ماحصل آن آلبوم "سخنی نیست" است که در این جشنواره اجرا می‌شود و ادامه فعالیت‌ها با تور خارج از کشور شروع می‌شود که از اردن آغاز و به پاریس می‌رسد.

رهبر گروه موسیقی حصار در ادامه گفت: در حال حاضر به آن پختگی کامل رسیده تا یک اجرای درست انجام دهد، قطعات روی هم‌آوایی خانم‌ها و صدای بنده و روی موسیقی چندصدایی ایرانی تاکید دارم و کار به هیچ وجه فیوژن نیست. این اجرا با آغاز شوشتری آغاز با بیات اصفهانی ادامه و با ابوعطا و نوا پایان می‌یابد و درآن اشعاری از هوشنگ ابتهاج انتخاب شده است.

وی افزود: در موسیقی ایران چون سازهای ایرانی و هم‌آوایی کم است و چون امکان سنجش و گزینه‌ دیگری برای آن وجود ندارد طبیعتا موسیقی ما غراوتی با حسین علیزاده دارد، در آلبوم "سخنی نیست" با توجه به آلبوم‌های حسین علیزاده یک نوع غراوت هموفونیک وجود دارد و قواعد شکل دیگری به خود می‌گیرد ولی در تفاوت آلبوم ما جایی کرال و آکاپلا و جایی تنها به هم‌آوایی خانم‌ها تاکید می‌شود.

وی افزود: وقتی دو کار باهم مقایسه می‌شود، اول باید دید نظر از چه حوزه‌ای است از لحاظ بافت، فرم، ملودی و نوع خوانش شعر و ... باید به دو قطعه توجه کرد. تعریفی که قوانین برای ما حکم می‌کند هر سرپرست گروهی می‌تواند یک گروه را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام خود ثبت کند ، هم‌نوازان حصار هم برای بنده یک چنین شرایطی دارد، کلید هم‌نوازان حصار با هسته‌ کوراتت زهی آغاز شد طبیعتا مسیر ذهنی گروه عوض شده و چیزی که امروز به آن رسیدیم تجربه مسیر طی شده است.

علی قمصری تصریح کرد: حضور بنده در این اجرا به عنوان همخوان بسیار کم رنگ است، کارهای بی‌کلام زیادی انجام داده‌ام که بازخورد آن به اندازه قطعات باکلام نبوده اما برای خودم بازخورد معنوی زیادی داشته، آلبوم "خبری نیست" با وجود آنکه خواننده شناخته شده‌ای نداشت از بعد معنوی و فروش خوب و تجربه بسیار خوبی برای بنده بود، دغدغه‌ام در این آلبوم شنیده شدن صدای خانم نبود بلکه در راستای ایده‌هایی که در این آلبوم داشتم، دنبال شد.

وی ادامه داد: به عنوان شاعر، نقاش و مجسمه ساز الگوهایی داریم که بتوان آن را خلق کرد اما در آلبوم "چه آتش‌ها" و "سخنی نیست" هیچ الگوی مشخصی وجود نداشت و هسته آلبوم تنها یکسری ساز خارج از قواعد بود.

سیدعلی میرمحمدی در ادامه نشست گفت: فضای موجود را صرفا در نظر نمی‌گیریم با وجود دولت جدید و آشتی هنرمندان با جشنواره‌های دولتی خیلی فضا بهتر شده در بازه‌های زمانی مختلف تفکرات مانع حضور هنرمندان در جشنواره شده است. در جشنواره رنگ موسیقی برای ما مخاطب از اولویت برخوردار است زیرا فروش بلیت برای اهمیت دارد. اما در جشنواره دولتی تعدادی بلیت محدود برای فروش و تعداد زیادی برای مهمانان است.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بانی چند اتفاق خوب توسط جشنواره خود باشیم می‌خواهیم چند تا فستیوال در کشور برگزار کنیم.

سیدعلی میرمحمدی در حمایت از پیروز ارجمند و دفتر موسیقی عنوان کرد: انتقادات زیادی به دفتر موسیقی وارد می‌شود، بنده هم یکی از کسانی هستم که به عملکرد این دفتر انتقاد دارم اما فکر می‌کنم این انتقادات بیش از اندازه است و یک هجمه برنامه‌ریزی شده است این جریان از اهالی موسیقی نیست، باید به مدیریت جدید زمان داد و اگر بخواهیم عملکرد دفتر موسیقی در حال حاضر صحبت کنیم خیلی زود است و هنرمندان باید از دفتر موسیقی و پیروز ارجمند حمایت کنند.

وی ادامه داد: در ابتدای کار مهمترین احتیاجات مالی جشنواره‌های مستقل تامین یکسری حاشیه‌های مالی است و یکی از دلایل ادامه دار نبودن جشنواره‌های مستقل بحث مالی آن می‌تواند باشد، یکی از بانک‌های خصوصی به عنوان تنها اسپانسر جشنواره رنگ موسیقی در کنار ما است.

انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی ، سنتی ، قمصری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار