یک کارشناس مسائل خاورمیانه طی یادداشتی به بررسی اداره حکومت مصر توسط رئیس‌جمهوری جدید این کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مصیب نعیمی" کارشناس مسائل خاورمیانه طی یادداشتی به بررسی  اداره حکومت مصر توسط رئیس‌جمهوری جدید این کشور پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

ژنرال السیسی با توجه به سابقه نظامی و شرایط فعلی مصر در آینده قطعا شرایط دشواری برای اداره این کشور خواهد داشت اگر چه سعی دارد یک وجه بین‌المللی را برای ریاستش ایجاد کند تا آسان‌تر از این بحران عبور کند.

طبیعی است که ژنرال بعد از پذیرش مسئولیت قطعاً با یک واقعیت روبرو خواهد شد، ابتدای امر تشکیل دولتی است تا مصر را که در سایه بحران خفقان آور اقتصادی، امنیتی و سیاسی است نجات دهد.

دو مسئله مهم برای نجات از بحران مصر وجود دارد؛ در ابتدا این امر مستلزم یک نوع مصالحه ملی است که زمینه این مصالحه ملی در چشم‌انداز مصر مشخص نشده است، السیسی می‌تواند برخی از جناح‌های مؤثر مخالف را راضی و  یک حالت هم‌گرایی بین طیف‌های  مؤثر مصر ایجاد کند.

موضوع دیگر تغییر یا بهبود وضعیت اقتصادی که یکی از چالش‌های بسیار دشوار السیسی است، در طول این مدت شاهد درگیری‌های انقلابیون در طیف‌های گوناگون سیاسی بودیم و این روال با انقلاب مصر، سرنگونی مبارک و برکناری مرسی به سرانجامی نرسید این مسئله مصر را درگیر یک وضعیت دشوار اقتصادی کرده است.

احیای اقتصاد کشور مصر نیاز به عناصر مختلف و متعدد دارد؛ یک بخش مربوط به ارتباطات بین‌المللی بوده اما بخش عمده آن تضمین  شرایط داخلی است.

وی‍ژگی اساسی مصر برخورداری از جمعیت زیاد است که بیش از هشتاد میلیون در مصر زندگی می‌کنند، بخش عظیم درآمد مصر به درآمد ملی‌اش بر می‌گردد مانند توریسم، تولیدات، صادرات، واردات و اعزام نیروی کارشناس خارجی که قبلاً شرایط بهتری داشت و این برای مصر اکنون به یک بحران تبدیل شده است.

با توجه به اینکه لیبی با بحران مشابه مصر مواجه است و نیروی کار 500 هزار مصری در لیبی که بخش عظیمی از ارز مصر را تامین می کردند در حال حاضر از بین رفته است کشورهای همسایه  نیز با این بحران مواجه هستند.

به طور کلی راه دشواری در برابر السیسی است و برای احیای توریسم در مصر در بدو امر نیاز به اعتماد سازی، ایجاد اطمینان و امنیت کامل است و رسیدن به این خواسته زمان بر و نیاز به ابزارهای مختلفی دارد اگر چه کسانی که اعتماد کردند اکنون منتظر عمل به وعده‌ها در ابعاد مختلف هستند اما نوع عملکرد السیسی در آینده نقش آفرین است.

در بدو امر جمعی از نویسندگان و متفکرین مصری خواستار تضمین آزادی بیان و نقد بودند که چالش‌های جدیدی در مصر ایجاد شد طرفداران السیسی در یک برهه‌‌ای احساس می‌کردند با توجه به داشتن یک سری توانایی‌ها می‌توانند شرایط  مصر را بهبود ببخشند در صورتی که ببینند امور بر وفق مراد نیست فورا دست به کار شده، سرانجام آن را بازخواست خواهند کرد.

نگاه واقعبینانه این است که مصر در دوره بسیار حساس و مهمی بوده و نگاه استراتژیک به آینده بسیار مهم است، اشتباهات سیاسی می‌تواند مهلک باشد همچون که اقدامات سیاسی مناسب و حساب شده می‌تواند مفید باشد؛ همچنین رژیم صهیونیستی به دنبال نفوذ در کشور مصر بوده و است؛ صهیونیست‌ها سعی دارند در کشور مصر به عنوان یک اهرم قدرت در مسائل و تحولات این کشور نقش داشته باشند این می‌تواند برای مصر تهدیدی دوباره باشد، آینده مصر را باید بر اساس منش و حرکت السیسی در جهتی که در نظر دارند حکومت را اداره کند، ارزیابی کرد.

 تهدیدها و فرصت‌ها در برابر السیسی زیاد است و تهدید‌ها خیلی بیشتر از فرصت‌هاست، اگر بتواند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند قطعاً موفقیت‌اش تا حدود زیادی تضمین می‌شود ولی با توجه به طولانی شدن دوران بحران فرصت زیادی برای ریسک و آزمون و خطا در اختیاراین رئیس‌جمهور جدید نیست.

انتهای پیام/
برچسب ها: السیسی ، مصر ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار