به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، پیرو دستور عباس آخوندی به علی محمد نوریان قائم مقام خود در امور هواشناسی و هوانوردی مبنی بر اینكه با همكاری یك گروه علمی نسبت به قابلیت و فرآیند پیش بینی طوفان شدید به همراه گرد و خاك از نظر علمی با توجه به تجهیزاتی كه در اختیار سازمان هواشناسی است؛ اعلام نظر و برای آگاهی افكار عمومی ملت شریف ایران اعلام شود؛ كمیسیون تخصصی بررسی طوفان در تهران گزارش خود را منتشر كرد.
كمیسیون تخصصی برای پیگیری موضوع رخداد حادثه طوفان مورخ 12/3/1393 شهر تهران با برگزاری دو جلسه در تاریخ های 17/3/1393 و 18/3/1393 اعلام كرد: با توجه به كوتاهی زمان شكل گیری و ابعاد آن (خردمقیاس) وقوع این پدیده در ساختارهای سامانه های دیده بانی و پیش بینی موجود و معمول شهر تهران قابل ردگیری و پیش بینی نبوده است. ضمنا" صدور اطلاعیه وقوع باد شدید كه بر اساس شرایط همدیدی نقشه ها و مدل بزرگ مقیاس مورد استفاده، صورت گرفته است، صحیح بوده است.
این كمیسیون اعلام كرد: با توجه به این كه خروجی مدل های پیش بینی وضع هوا كه درحال حاضر سازمان هواشناسی كشور از آن استفاده می كند دارای قدرت تفكیك 50 ×50 كیلومتر است و عملا" پدیده های با مقیاس كوچكتر از 50 كیلومتر در این نقشه ها به طور دقیق قابل رویت وپیش بینی نیست و از آنجا كه طوفان روز دوشنبه از نوع خرد مقیاس بوده و عملا" كوچكتر از قدرت تفكیك خروجی مدل های پیش بینی موجود سازمان هواشناسی كشور است، لذا مركز پیش بینی سازمان هواشناسی كشور و همچنین اداره كل هواشناسی استان تهران قادر به ردیابی و پیش بینی در بررسی نقشه های سطح زمین و سطوح فوقانی جو و خروجی مدل ها نشده اند.
د
ر گزارش تخصصی مذكور آمده است: مشخص شد كه 20 دقیقه قبل از رسیدن طوفان به شهر تهران توسط مدیركل هواشناسی استان تهران به ستاد بحران شهر تهران، قریب الوقوع بودن طوفان تلفنی اطلاع داده شده است. ضمنا" توسط گزارشگر وضع هوا آقای نقشینه وقوع این پدیده به رادیو اعلام شده است كه اعلام آن براساس گردش كار موجود و اخذ تاییدیه با تلفن مجدد از طریق تماس رادیو با مركز پیش بینی سازمان هواشناسی، مدت زمانی را تلف كرده ولی به هرحال اطلاع رسانی از طریق رادیو در دقایق نزدیك به وقوع انجام شده است.
كمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران تصریح كرده است: سامانه اطلاع رسانی و پرتال سازمان هواشناسی كشور از كارایی و قابلیت های فرایندی لازم برخوردار نبوده و همچنین ساختار سامانه هشدار سریع كشور كارایی لازم را ندارد. ضروری است باتوجه به نیاز جامعه به این ساختار و به روز رسانی و ارتقاء آن، موضوع در اولویت اصلی سازمان هواشناسی كشور و سازمان مدیریت بحران قرارگیرد.
در ادامه آمده است: هر چند كه كمیسیون بررسی سانحه قصور و تقصیری را از ناحیه مسولین، مدیران و كارشناسان سازمان هواشناسی كشور مطرح نكرده است لیكن برای آنكه در آینده در صورت وقوع چنین پدیده هایی سازمان قادر به پیش بینی به موقع باشد می بایست یك ساختار جامع و كامل مشابه كشورهای پیشرفته برای پیش بینی خیلی كوتاه مدت ((Nowcasting به وجود آید.
همچنین رادارهای هواشناسی موجود كه در حدود یك ساعت قبل قابلیت نشان دادن شكل گیری این نوع پدیده را داشته، بایستی با تكمیل سخت افزاری و نرم افزاری كاربردهای وسیع آن، عملیاتی وآموزش های لازم به پیش بین ها وكارشناسان ذیربط داده شود.
در گزارش كمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران كه توسط قائم مقام وزیر در امور
هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه وشهرسازی ارائه شده، آمده است: با توجه به كاهش سرمایه گذاری در تجهیز و بروز رسانی نرم افزارهای مورد بهره برداری سازمان و همچنین خارج شدن تعدادی از منابع انسانی تخصصی، ضرورت دارد كه سازمان در طرح جامع خود پروژه نوین سازی هواشناسی را كه معوق مانده، فعال و نسبت به تجهیز و تكمیل سرمایه گذاری های گذشته هواشناسی اعم از شبكه راداری هواشناسی وسامانه دریافت تصاویر و داده های ماهواره ای و شبكه ایستگاههای اتوماتیك هواشناسی وسامانه ICS سوپر كامپیوترها (كلاسترها) و پورتال اطلاع رسانی و نرم افزارهای پیچیده مورد نیاز و سایر سیستم های مورد لزوم را مورد توجه و همچنین توسعه سرمایه های انسانی سازمان و نحوه جذب و نگهداری و ارتقای آنها را نیز باید دربرنامه خود قرار دهد و این طرح جامع وكامل بایستی برای حمایت و تامین اعتبارات لازم در دستور كار دولت محترم قرار گیرد. ضمنا" سازمان باید موظف شود برای به روز نگهداشتن متخصصین خود برنامه های آموزشی مداوم را به مرحله اجرا درآورد.
در گزارش كمیسیون تخصصی در خصوص نحوه شكل گیری طوفان آمده است: طوفانی كه روز دوشنبه 12/3/93 در ساعت 30/17 شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد دارای سرعتی معادل 118 كیلومتر بر ساعت بوده است. این طوفان به صورت محلی و همرفتی شدید در منطقه حد فاصل ساوه، قم و تهران شكل گرفته و منجر به ایجاد بادهای افقی قوی و با تغییر تندی و جهت سرعت بسیار زیاد در منطقه شده است، این نوع باد در هواشناسی به بادهای گاستی(GUSTY) معروف است. طبیعت این نوع بادها به گونه ای است كه به دلیل تغییرات سریع در جهت و شدت از قدرت تخریبی بالایی برخوردار می باشند و در زمانی بسیار كوتاه سامان گرفته و دوام و عمری كوتاه دارند. تصویر دیواره عمودی گرد و خاك موید شكل گیری این پدیده خرد مقیاس و نادر از نظر سرعت طوفان، در منطقه تهران بوده است.
بنابر این گزارش تصاویر راداری و ماهواره ای و داده های ایستگاه های اتوماتیك هواشناسی گویای شكل گیری كانون انرژی و افزایش باد در منطقه فرودگاه امام خمینی(ره) از ساعت 12:15 گرینویچ (16:45 محلی) می باشند، حداكثر سرعت باد پس از 36 دقیقه یعنی در ساعت 17:21 در فرودگاه امام خمینی(ره) و 27 دقیقه بعد در فرودگاه مهرآباد و سپس در ایستگاه اقدسیه ثبت شده است.
ذكر این نكته ضروری است كه در جلسه نخست كمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران با مسئولیت قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی رئیس موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران (دكتر فرهنگ احمدی گیوی)، مدیر گروه هواشناسی واحد علوم تحقیقات تهران – دانشگاه آزاد اسلامی(دكتر غلامعلی كمالى)، عضو هیأت مدیره انجمن هواشناسی ایران(دكتر امیرحسین مشكوتی) استادیار تمام وقت دانشكده جغرافیا دانشگاه تهران – اقلیم شناسی(دكتر سعید بازگیر)، رئیس و مدیران گروه های پژوهشی مرتبط پژوهشكده هواشناسی و علوم جو (دكتر جواد بداق جمالی – دكتر عباس رنجبر - دكتر محمد مرادی)، رئیس و معاونین سازمان هواشناسی كشور، مدیران كل و سركشیك های مرتبط مركز پیش بینی، امور فنی، معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات و روابط عمومی و معاون اداره كل هواشناسی استان تهران حضور داشتند.
در این جلسه مسولین سازمان هواشناسی كشور گزارش های مفصلی از نحوه شكل گیری پدیده، سرعت و جهت حركت آن و اطلاع رسانی و اقداماتی كه صورت گرفته است ارائه و مدارك و مستنداتی را تقدیم جلسه كردند و حاضران ضمن طرح سوالات و توضیحات و پاسخهای آن، بحثهای مفصلی را انجام دادند.
بنابر این گزارش در جلسه روز دوم نیز اعضای كمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان شامل دكتر احمدی گیوی، دكتر كمالی، دكتر مشكوتی، دكتر بازگیر، دكتر جمالی، دكتر پرهیزكار و دكتر محب الحجه(دانشیار هواشناسی دینامیكی) حضور داشتند.
در پایان گزارش كمیسیون تخصصی بررسی سانحه طوفان تهران كه توسط قائم مقام وزیر در امور هواشناسی و هوانوردی به وزیر راه وشهرسازی ارائه شده، از درگاه ذات مقدس الهی برای فوت شدگان حادثه طوفان آمرزش و غفران و برای بازماندگان آنان آرزوی صبر و برای مجروحین و مصدومین بهبودی و سلامتی كامل مسئلت شده است.
انتهای پیام/