یاسوج/

خطر غرق شدگی تهدیدی در ایام گرم سال

موضوع غرق شدگی یکی از معضلاتی که در کهگیلویه و بویراحمد طی ایام گرم سال همواره در کمین شناگران است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با توجه به اینکه در فصل تابستان دمای هوا افزایش می یابد، احتمال گرمازدگی هم بیشتر می شود؛ در چنین شرایطی انجام ورزشهای آبی، مانند شنا بهترین راهکار برای پیشگیری از گرمازدگی است.

ایام گرم سال مردم به ویژه جوانان و نوجوانان و کودکان را به شناکردن در کانالهای آبیاری ، سدها ، رودخانه ها و سایر برکه ها وا می دارد. چهار رودخانه پرآب و خروشان بشاردر یاسوج ، مارون در کهگیلویه ، زهره و خیرآباد و سد کوثر در گچساران و سایر برکه ها بهار و تابستان میزبان خیل عظیمی از جوانانی هستند که رنج گرمای تابستان را با شنا کردن بکاهند.

 ن . د مادر جوان غرق شده کهگیلویه و بویراحمدی می گوید: از فصل تابستان خاطره بدی دارم چون تنها پسر دانشجویم را در رودخانه مارون به دلیل غرق شدگی از دست دادم .

همسری که شوهر معلم خود را در به دلیل دلیل غرق شدن در رودخانه از دست داد می گوید: شوهرم در حال انداختن تور ماهیگیری در رودخانه مارون بود که در آب سقوط کرد اما با وجود اینکه شنا کردن بلد بود و بارها شده چند نفر را هم از خطر غرق شدن نجات داد اما اینبار تور ماهیگری مانع از نجات خود شد.

 پسری هم که پدرش در حال ماهیگری با موتور برق در کنار رودخانه بود هم از این تراژدی غمگین گفت: پدر در حال ماهیگری بود که در آب سقوط کرد که به دلیل برق گرفتگی در دم جان باخت .

خانواده که پسر خود را حین تفریح در سد کوثر از دست دادند گفت: عدم تسلط فرزند خود و سایر اعضا خانواده به فن شنا موجب شد تا سایر اعضا خانواده هم نتوانند به یاری وی بشتابند.

اما آنچه مورد گلایه همه خانواده های داغدیده قرار گرفت : فقدان حضور تیم غواصی در محل حادثه بود به گونه ای که برخی از خانواده ها عنوان کردند که بیش از یک شبانه روز دنبال جسد در رودخانه بودند و گاهی مجبور شدند از استانهای خوزستان و بوشهر درخواست غواص کنند.
مدیر کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه از سال 80 تاکنون حدود 170 مورد مرگ ناشی از غرق شدگی در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته ایم و رتبه پنجم غرق شدگی مربوط به این استان است که این برای استانی که یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد قابل تامل است.

دکتر کامروز امینی با بیان اینکه نکات ایمنی باید هنگام نجات فرد غرق شده رعایت شود افزود: هنگام غرق شدگی ابتدا فرد به علت کمبود اکسیژن دچار استرس و هراس می‌شود که بطور غیر طبیعی دست و پا می‌زند معمولاً با گذشت سه دقیقه از ماندن فرد زیر آب، کاهش هوشیاری رخ می‌دهد وآسیب‌های مغزی بروز می‌نماید.

 تا این‌که سرانجام ضربان قلب هم نامنظم و پمپاژ خون نیز مختل می‌شود. وی افزود:اولین اقدام پس از خروج بیمار برقراری تهویه و دادن هوا یا اکسیژن به بیمار است. تنفس دهان به دهان و دهان به بینی از روشهای مرسوم است.

 شروع تنفس را باید در خشکی و یا آب کم عمق انجام داد. هر چقدر سن‌ غریق کمتر، آب سردتر، زمان ماندن زیر آب کوتاه‌تر، آب تمیز‌تر و اقدامات غریق نجات سریع‌تر باشد، وضعیت غریق بهتر خواهد بود.

 این در حالی است مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در گفتگو با خبرنگار واحد خبر گفت: نجات غریق به عهده این سازمان نیست .

مثنوی با بیان اینکه ما به صورت خود جوش و برای خدمت به مردم در محل حادثه حضور پیدا می کنیم و به یاری مردم می شتابیم گفت: سال گذشته یک تیم را برای آموزش غواصی و با هزینه سازمان هلال احمر استان به قشم فرستادیم تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

 وی یکی از مشکلات این تیم آموزش دیده را نداشتن تجهیزات غواصی عنوان کرد و گفت: با ستاد مدیریت بحران استان رایزنی کردیم تا بتوانیم تجهیزات لازم را برای غواصی در اختیار این گروه قرار دهیم .

 مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تنها تیم نجات و غرق این استان مربوط به هلال احمر است گفت: براساس قانون، این تیم می‌تواند در نجات و یا پیداکردن اجساد در رودخانه‌ها حضور پیدا نکند اما ما معتقدیم که وظیفه ما همکاری و نجات جان مردم است.

 وی افزود: تیم نجات وغریق کهگیلویه و بویراحمد چیزی تحت عنوان بودجه ندارد و بودجه این تیم را از کسرکردن اعتبارات برخی واحدهای دیگر تامین می‌کنیم.

به اعتقاد یکی از مربیان شنا در کهگیلویه ، رودخانه ها از خطرناک ترین اماکن برای شنا هستند. بهنام نظری گفت: رودخانه ها دارای جریانات تند و عمق زیاد وسنگلاخی هستند و هر ساله تعداد زیادی قربانی می گیرند به همین منظور باید از شنا کردن در رودخانه خودداری شود.

 به گفته او نبود هیچگونه علائم هشدار دهنده در ساحل رودخانه ها باعث شده گردشگران در شنا کردن در این سواحل سردرگم شوند و به این دلیل مشکلات جانی برای مردم به وجود آید. وی با اشاره به فرا رسیدن فصل گرما و استفاده از رودخانه ها برای شنا اظهار می کند: خانواده ها به ویژه جوانان باید توجه داشته باشند که بدون آشنایی به فنون شنا و داشتن مهارت لازم و به امید وسایل بادی مانند تشک، تیوپ و ... وارد آب نشوند.

نظری گفت: شنا باید در محدوده های مجاز صورت گیرد و از شنا کردن در محلهای ناشناس و جاهایی که مراقبت یا نجات غریق و امکانات نجات وجود ندارد پرهیز کنند. وی معتقد است نا آشنایی به وضع رودخانه و نبود تابلوهای هشدار دهنده در سطح ساحل رودخانه باعث می‌شود تا غریقها در سال بسیار زیاد باشد. آب مایه حیات است اما فراموش نکنید که بی احتیاطی در مواجهه با آن می تواند بسیار خطر آفرین باشد./ز
برچسب ها: خطر ، غرق شدگی ، ایام ، گرم ، سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.