رئیس جمهوری روسیه در سخنانی گفت که مسؤولان فعلی و سابق آمریکا تلاش دارند تا بادولت این کشور در ارتباط باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  بشار اسد رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با روزنامه الاخبار گفت: مسؤولان فعلی و سابق آمریکا تلاش دارند تا با ما در ارتباط باشند.

 بشار اسد گفت: بیش از هر زمان دیگری معتقدم به قدرت ملت برای عبور از این مرحله سیاه از تاریخ سوریه هستم. وی گفت : من با مردم و گروه‌هایی که به پیش من می‌آیند یا من به دیدار آن‌ها می‌روم دیدار می‌کنم و من از همان لحظه اول بحران سوریه احساس نمودم که این بحران را برای نابود ساختن سوریه به این کشور وارد کردند.

وی ادامه داد: مردم به دولت، و رئیس دولت و ارتش این کشور اعتماد دارند، بنابراین بر روی قدرت این ملت در از بین بردن ریشه های این توطئه حساب کرده ایم.

وی گفت: این انتخابات برای این انجام شد تا نشان دهد مردم با وجود سروصدای رسانه‌ها و تروریسم و نیروهای تکفیری و توطئه خارجی ، تغییری ننموده‌اند.

وی درادامه سخنان خود گفت: "ولادیمیر پوتین "رئیس جمهوری روسیه همواره از موضع سوریه حمایت می‌کند، چرا که می‌داند آنچه سوریه به آن دچار شده است، نتیجه خشم ملت نیست، بلکه تمایل کشورهای خارجی برای از بین بردن نقش سوریه است.

وی گفت: رئیس جمهور روسیه این پشتیبانی را بارها اعلام کرده و آخرین بار نیز مدت کوتاهی پیش بود.

اسد افزود: پوتین با کمی از آنچه سوریه در خلال جنگ با آن روبرو بوده است، مواجه شده است .می‌خواهند روسیه ،که وارث حکومت شوری سابق است، در جنگی با زمینه های تروریستی یارادیکالی و یا جدایی‌طلبانه گرفتار شود . وی گفت: پوتین از طریق دفاعش از سوریه فقط نمی خواهد تا از رشته‌های مستحکم میان میان دوکشورحمایت کند، بلکه می خواهد تا توازن را نیز به نظام جهانی که از زمان فروپاشی شوروی تا زمان انتخاب پوتین یکجانبه بوده است برگرداند.

اسد در خصوص مذاکرات ایران و آمریکا گفت: این هم‌پیمان ایرانی نیست که در قبال سوریه تغییر خواهد کرد؛ چرا که ایران در سر موضع و جایگاه خود بیش از آنچه برخی فکرش را بکنند، استوار ایستاده است و این آمریکا و غرب است که شروع به فرستادن نشانه‌های تغییر کردند، تروریسم تا داخل سرزمین های آ‌ن‌ها نیز رفته است. وی گفت: یک آمریکایی خودش را در سرزمین های سوریه منفجر می‌سازد و یک فرانسوی مراکشی الأصل نیز یک یهودی را در کنیسه ای در بروکسل می‌کشد.

وی گفت: مسئولان فعلی وسابق آمریکا خواهان این هستند که با ما در ارتباط باشند؛ اما به سبب لابی‌هایی که به آنها فشار می‌آورند جرأت این‌ کار را نمی‌کنند.

در این گفتگو از سفر لغو شده "جیمی کارتر" رئیس جمهور سابق آمریکا درسال 2007 سخن به میان آمد و اسد این گفت که سخن را تأیید می‌کند و گفت: زمانی که رئیس جمهور سابق نمیتواند به سوریه بیاید پس اوضاع درباره مسئولان فعلی چگونه است؟

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که آن‌ها از فرانسوی‌ها، با وجود تمامی توطئه‌ها، بیشتر عقلانیت دارند. وی گفت: به نظر می‌رسد که یکی از سبب‌های ستیزه‌جویی های فرانسه به علل پولی که متعلق به قرداد‌های با سعودی و دیگران است برمی‌گردد. وی سپس سخن خود را به پایان دوره سارکوزی برمی گرداند که رسوایی مالی به وجود آمد.

وی همچنین گفت: هرکس که توطئه کند می‌رود و سوریه با تمامی گروه‌هایش و ارتش و ملتش باقی می‌ماند .

اسد گفت: دبیر کل حزب الله هیچ روزی جز از همدردی و حمایت ،که نه دولت و نه مردم سوریه آن را فراموش نخواهند کرد، سخن نگفت.

وی گفت: آنچه هم‌پیمان مقاوم ما انتخاب نمود، با وجود چند دسته گی‌های داخلی لبنان، در چهارچوب متوقف ساختن تروریسم از لبنان و یا کاهش آن تا بیشترین حد خود ، جای گرفت.

وی هم چنین گفت: ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی کنیم، اما از اینکه "میشل عون" به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب گردد استقبال خواهیم کرد؛ چرا که هم مصلحت لبنان در آن است و هم به مصلحت روابط دوستانه می‌باشد.

وی گفت: آنچه ما از او می دانیم این است که وی یک ملی‌گرا بوده و حزبی عمل نکرده است و به مقاومت و عربیت ایمان داشته است.

اسد هم چنین گفت: مذاکره و عادت دادن مردم به گفتگو با یک ‌دیگر چیزی است که درستی آن در موارد مختلف تأیید می‌شود.

وی گفت: ما با کسانی که سلاح حمل می کردندو مسلح بودند مصالحه کرده وفرمان عفو آن ها را صادر نمودیم؛ پس چگونه برخی از ما با برخی دیگر مذاکره نمی‌کنیم؟

وی گفت: توافق حمص و آشتی در آنجا نتیجه یک توافق بین‌المللی نبود، بلکه نتیجه مذاکرات میان نیروهای دفاع مردمی و شبه نظامیان بود.

بشار اسد ادمه داد: این افراد برخی‌شان با هم ‌دیگر آشنایی دارند و همسایه یکدیگر در مناطق مختلف هستند، از این رو این توافق و مصالحه پیروز شد ودولت نیز با مسلحان و شبه نظامیان با وجود خونهایی که ریخته شده بود و کینه هایی که وجود داشت، با احترام زیاد رفتار نمود و آنها را پس از تحویل سلاح هایشان رها نمود و آنها الان زندگی طبیعی خود را دارند.

رئیس جمهور سوریه همچنین درباره عربستان گفت: شاید دولتی منطقه ای که پس از اسرائیل بیشترین دشمنی را با سوریه ادامه داده است، عربستان می‌باشد.

وی گفت: از زمان نشست بیروت که عربستان عادی سازی روابط را با اسرائیل مطرح نمود ، دشمنی وی بیشتر شد.

وی گفت: عربستان می‌خواهد که همه‌چیز را در مقابل هیچ ، تقدیم اسرائیل کند.

وی همچنین درباره قطر گفت: قطر همچنان به حمایت و کمک مالی به شبه نظامیان ادامه می‌دهد؛ اما اکنون تلاش دارد تا به ایران نزدیک شود و اعلام آمادگی کرده است تا موضع خود را تغییر دهد،  اما همچنان اصل در انجام اقدام عملی است . مهم این است که عربستان سعودی و قطر و ترکیه و فرانسه و غرب اقیانوس اطلس حمایت از تروریسم را ،در صورتی که خواهان تغییر هستند، متوقف سازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار