کارشناس انگلیسی بحران اخیر در عراق را سناریوی انگلیسی-آمریکایی توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "سوکانت چاندان" در گفتگو با این شبکه از لندن گفت: ناآرامی های عراق از بعدی متفاوت از مسائل داخلی این کشور قابل تامل است. درواقع ، شاهد ویرانی و تخریب در عراق هستیم. ایجاد اختلاف و تفرقه نیز در عراق بخشی از برنامه کلی در منطقه است. این کارها برای دامن زدن به اختلافهای فرقه ای در منطقه است. نگاهی به تحولات سوریه نیز موید همین مسئله است. جوخه های مرگ که در منطقه فعالیت می کنند محصول غرب هستند. غربی ها این جریانها را در منطقه به راه انداخته اند. غرب جنگی هماهنگ شده و سازماندهی شده در سوریه به راه انداخته است. غرب درمقابل جریان مقاومت در منطقه ایستادگی می کند و به همین علت، جوخه های مرگ را در سوریه به راه انداخته است. غرب می کوشد در جبهه های مختلف ازقبیل اعمال فشار در داخل سوریه و بازکردن فضای جدید در عراق  و گسترش دادن دامنه فعالیتهای جوخه های مرگ تفرقه افکن، به دنبال توسعه و تحقق راهبرد کلی اش در منطقه ئ و سراسر جهان باشد.

وی در ادامه افزود: اگر به گذشته نیز نگاه کنیم متوجه می شویم که کل شکل گیری کشوری همانند عراق در منطقه براساس نقشه های انگلیسی بوده است. انگلیس براساس خط کشی های قومی و دینی و فرقه ای در منطقه خط بندی هایی کرده است. همین اقدام انگلیس، خاستگاه و ریشه اصلی مشکلاتی است که در حال حاضر در عراق و منطقه شاهد آن هستیم. این خط مشی ، عملیاتی شدن سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن است که در غرب دنبال می شود. متاسفانه حالا همین سناریو درباره عراق و کشورهای منطقه تکرار می شود. این سناریو به خوبی در منطقه پیاده می شود. هرگز پیش از تهاجم آمریکایی به عراق در سال دو هزار و سه، از گفتمان اختلاف شیعه و سنی در منطقه صحبت نمی شد. پس از تهاجم به عراق بود که آدمکشی به نام ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده عراق ظاهر شد. همین جریانها بودند که اختلافهای قومی را به راه انداختند و به آن دامن زدند. کاری که عراقی ها باید انجام دهند این است که متحد شوند و درمقابل جریانهای تفرقه افکن در این کشور ایستادگی کنند. مردم عراق باید برای مقابله با دشمن واحد در کنار هم قرار بگیرند و اجازه ندهند این دشمن واحد انگلیسی-آمریکایی به ایجاد تفرقه در عراق مبادرت کنند.

وی گفت: واقعیت این است که عراق همانند شمار دیگری از قربانی بازیگران خارجی شده اند. نوعی بازی شطرنج در منطقه در جریان است. در کل این بازی باید به نقش ایران نیز توجه داشت. کل این بازی برای ضربه زدن به ایران است. آنها می خواهند عراق و سوریه را نیز ویران کنند.



انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار