به گزارش خبرنگار
دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ "آیتالله صادق آملی لاریجانی" رئیس قوه قضائیه در همایش بینالمللی "دکترین مهدویت" با موضوع اخلاق و سبک زندگی، زمینهها و راهکارها که به همت مرکز مهدویت حوزه علمیه قم و با همکاری چند مرکز از جمله بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه علوم انتظامی و چند مرکز علمی_ پژوهشی دیگر برگزار شد، اظهار داشت: میلاد مسعود امامعصر (عج) را به محضر حضار گرامی و همه شیعیان و مسلمین جهان تبریک و تهنیت عرض کرده و امیدواریم خداوند قلوب همه ما را به انوار محبت و معرفت خود و اهل بیت (ع) منور بفرماید.
وی افزود: در ایام پرمعنویتی آستانه نیمه شعبان هستیم که در برخی روایات آمده که شب قدر است و همایش پرمعنویتی به نام نامی حضرت صاحبالامر (عج) برقرار است که در محضر علما و فرهیختگان و دوستداران امام زمان (عج) هستیم.
آیتالله آملی لاریجانی تصریح کرد: موضوع سبک زندگی منتظران یا اخلاق در سبک زندگی زمینهساز بسیار پراهمیت است و از همه کسانی که این همایش را برگزار کردند، به خصوص برادر مکرمم "آقای حجتالاسلام و المسلمین پورسیدآقایی" که برای این همایش همت گماشتند، تشکر کرده و امیدواریم مجموعه مباحث این همایش برای سبک زندگی و مسائل مشابه آن کمک کند.
رئیس قوه قضائیه گفت: سبک زندگی پیوند وسیعی با بحث امامت دارد، لذا در زمان غیبت آنچه که به وجود میآید به شخص شخیص امام منتظر (عج) مربوط میشود.
وی افزود: سبک زندگی در ترجمه غربیها با نام (Life Style) به معنای آن چیزی است که نحوه زندگی را تشکیل میدهد و در دانشگاهها و سندهای متعدد آنها به یک نحوه زندگی خاص برای هر فرد و جامعه و قومی معنا میشود و مقصود آنها سبک زندگی موجود و فقط توصیف است، نه ارزش و معنای آن.
آیتالله آملی لاریجانی اظهار داشت: من این را از روش زندگی به سبک غربیها معنا کردم که در آن مطلوب یا غیرمطلوب و ارزشی یا غیر ارزشی نیامده است. از لحاظ ارزشی هم معلوم است که اینطور نیست، زیرا در این صورت توصیف محسوب میشود.
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: بحثهای این چنینی در مدار نویسنده است، در حالی که ما در این مسائل به دنبال طرح مسائل معقول هستیم. اینکه یک نویسنده غربی تعریفی داشته باشد که وضع موجود و مطلوب را شامل نشود، چه فایدهای دارد.
وی
افزود: در زمانهای مختلف زندگی انسانها وجود دارد، اما آنچه مطلوب زندگی
اسلامی و کتاب و سنت است، چیست؟ ما به آن تعریف غربیها کاری نمیبینیم و
دلیلی در آن نمیبینیم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: در نحوه
زندگی انسانها که به صورت جمعی و گروهی است، سوال این است که نحوه زندگی
مربوطه مطلوب اسلام و قرآن هست یا نه. متاسفانه این
نحوه حیات خلط است، نگاه قرآنی نیست. بین زندگی وارداتی از غرب و نحوه
زندگی ایمانی خلط شده است و مشکلاتی برای همه ما چه نسل قبل و چه نسل جدید
ایجاد میکند.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: نحوه زندگی مطلوب با حیات انسان پیوند کامل میخورد و آن امام زمان (عج) است.
وی
افزود: در سبک زندگی غرب که اکتشافات فراوانی وجود دارد، نگاه به حیات
سیاسی خاص نگاه فرهنگ لیبرالی و جنسیت و تبرج برایشان طبیعی شده است و با
سرمایهداری به رها کردن بازار اقتصاد و هرچه پیش آمد و در وضع موجود در
خودفرورفتن و به خود راه رفتن میپردازد.
آیت الله آملی لاریجانی
تصریح کرد: این مظاهر متاسفانه به کشورهای دیگر سرازیر شده و شاید کل
مشرقزمین را تحت سیطره خود قرار داده و کشورهای غربی با بمباران تبلیغاتی
هم افکار خود و هم این مذاهب را برای کشورهای دیگر میفرستند.
وی
افزود: وابستگی فراوان ما به موبایل، اینترنت و ماهواره همه وارداتی است.
نمیگویم ابزار نباید استفاده شود، اما اگر زندگی انسان محصور به این شود
چیز دیگری است و ناشی از بنیانهای فکری و عقیدتی دیگری است.
آیت
الله آملی لاریجانی گفت: این ریشه در مظاهر غرب که ناشی از مدرنیته است،
میباشد، مدرنیته یک فکر و جریانی است که میتواند زمان خاصی هم نداشته
باشد و مولفهها و اجزایی دارد و باید ریشههای آن را بشناسیم.
وی
افزود: یکی از اساسیترین آموزههای مدرنیته فردگرایی لیبرال هم از همان
آمده یعنی هر انسانی خودش است و خودش، یک واحد مستقل و مسیر زندگیاش را
خودش تعیین میکند.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: از اینجا رکنی
به نام نسبیت در اخلاق زاییده میشود که ارزشها را فرد تعیین میکند و
اینکه ما یک ارزشهای مطلقی داریم، نفی میشود، یعنی فرد ارزشها را خودش
خلق میکند. این به نسبی گرایی در عالم ارزشها و باید و نبایدها و فضایل و
رذایل میانجامد.
*دولتها در فرهنگ لیبرالی باید به کار
حداقلی بپردازندوی تصریح کرد: انشعابات در عالم سیاست مانند تز
بیطرفی حکومتها ناشی از همین است. دولتها در فرهنگ لیبرالی باید به کار
حداقلی بپردازند و میگویند به ما چه ربطی دارد که انسانها کجا میروند و
البته موانع رفتن انسانها به مسیر خودشان را برطرف میکنند و میگویند؛
نباید مانع عمل انسانها شویم.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه
برخیها میگویند نباید با زور افراد را به بهشت ببریم، از همینجا ناشی
میشود، یعنی فرهنگ لیبرالی که دولتها کاری به این امور ندارند و بیطرف
هستند. البته این مسائل در فلسفه سیاسی بسیار مهم است و
پاسخهای روشن و محکمی دارد و اینکه بگوییم ارزشها تابع هر شخصی هستند،
خودش داستانی است.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: ما وقتی به عالم
مدرنیته میآییم میبینیم هر شخصی میشود خودش و یکی از مظاهری که نحوه و
سبک زندگی غربی را نشان میدهد این است که هرکسی در لاک خودش است، یعنی حتی
سالها ممکن است بگذرد و همسایه خود را نشناسد و کاری به هم نداشته باشند.
وی
تصریح کرد: مواردی مانند ایثار، توجه به همسایه که حتی میگوییم تا 40
همسایه را باید مدنظر داشته باشیم و از حال و روزشان باخبر باشیم و امر به
معروف و نهی از منکر در فرهنگ ما است و در فرهنگ غربیها معنا ندارد، البته
بله یک موقعی ممکن است به طور جمعی نگاه کنند و نگاه ابزاری به این مسائل
داشته باشند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: عقل ابزاری یکی دیگر از
مظاهر مدرنیته است، عقلانیت ابزاری میگوید، به دنبال تولید بیشتر برویم و
کار حسابگری با چه وسیلهای بیشترین مقصود را فراهم کند و چه بساطی در
تولید به وجود آوردهاند لذا انفجار در تولید و کارکشیدن از کارگر را بر همین
اساس به وجود آورده است.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: این صحبت که دولت اصلاحات در یک زمانی مطرح
میکرد، ناشی از همین تفکر مطلقا لیبرالی بود که به دنبال تولید بیشتر
برویم. در سیاست هم همینطور عقلانیت را ابزاری
کردهاند. مثل مدیری که سعی میکند هدفی راکه خودش میخواهد دنبال کند و
هدفهای دیگران را به هیچ بنگارد.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: از
دور که به جهان غرب نگاه میکنیم، در توصیفات، فیلمها، رمانها، نحوه حیات
سیاسی، کشت و کشتارها در کل عالم به بهانه حقوق بشر ، نحوه زندگی ناشی از
بنیادهای لیبرالی و مدرنیته است، اما نگاه قرآنی اینها نیست. بحث مهمتر این است که بنیانهایی که سبب این مسائل شده چیست.
رئیس
قوه قضائیه اظهار داشت: برخی فیلسوفان غربی مانند فین کنشتاین میگویند که
بنیانیترین نحوه حیات انسانی، مقصود آنهاست و در لایههای عمیقتر
اختیارات و اعتقاداتی مظاهر آن است. آدم متدین و موحد و
تامالایمان که در اعماق وجودش ایمان آورده و در نهایت و عمق زندگیاش
دلبستگی به حقیقت زندگی پیدا کرده، تمام مظاهر زندگیاش وابسته به آن است.
شخص کافر هم براساس همان اختیاری که در لایههای زندگیاش عمیقا عمل
میکند.
آیت اللهآملی لاریجانی افزود: از نگاه فین کنشتاین اینها
نحوههای زبانی و بازیهای زبانی است و زبان از نظر آنها معنا هم هست، مثلا
ما فیلسوف هستیم و اصطلاحات فلسفی بکار میگیریم که ناشی از نحوه حیاتی است
که اختیار کردیم و در آنجا فین کنشتاین ادعا میکند نحوه حیات مومن با حیات
کافر تفاوت دارد.
وی اظهار داشت: مومن واقعا حیات دیگری دارد و
از نگاه قرآنی پیوند ایمان با حیات طیبه است. انسان با حیات طیبه زنده
میشود و حتی اینجا قرآن میگوید که بین زن و مرد فرقی نیست. غربیها که از ما ایراد میگیرند چرا در بحث
حضانت دو سال و هفت سال را در نظر میگیرد در حالی که غربیها 18 سال را
میدهند، اما نمیبینند که حضانت تابع وضع هر جامعهای است.
*مظاهری به
زندگی ما وارد شده که ناشی از نگاه فردگرایانه و عقلانیت ابزاری است رئیس
قوه قضائیه افزود: قرآن اینطور متساوی این بحث را در مورد حیات طیبه مطرح
میکند، حیات طیبه حیات قرآنی است که مومن چگونه زندگی میکند. نگاه قرآنی
با این وضع در غرب متفاوت است. متاسفانه مظاهری به
زندگی ما وارد شده که ناشی از نگاه فردگرایانه و عقلانیت ابزاری است، اما
قرآن عقل را ابزاری نمیبیند.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: براساس
آیه قرآن، آیاتی برای صاحبان عقل وجود دارد و نگاه قرآن به عقل از زمین تا
آسمان با نگاه غربی و مدرنیته فرق میکند.
وی افزود: نگاه قرآنی
میگوید، کسانی صاحب عقل هستند که دائم در ذکر حق باشند در حال ایستاده،
نشسته و خوابیده، دلیل آن از منظر منطق قرآنی این است که انسان را از موجود
صرفا مادی و محسوسات ماده نمیداند. حقیقت انسانی حقیقت عظیم است. آدمی که
تعلیم همه اسماء را به او کرده و انسانی نیست که خودش ارزشها را خلق کند.
در ادامه، رئیس قوه قضائیه به طرح این سوال پرداخت که آیا ما در
جامعه خودمان یک سبک زندگی قرآنی داریم؟ نحوه پوشش، مسکن، رفتارمان و قیام
و قعودمان قرآنی است؟ اهل بیداری شب هستیم؟ در حالیکه خداوند به پیغمبر
گرامی اسلام (ص) میفرماید؛ بیش از دو سوم یا نصف شب را شما پیروان دین حق
بیدار هستید. وقتی که ما میگذاریم فرزندمان پای
ماهواره و اینترنت و موبایل تا آخر شب باشد، بعد هم انتظار داریم نماز صبح
بلند شود و سحرخیز باشد و اسلامی باشد، آیا این نگاه درست است؟
رئیس
قوه قضائیه اظهار داشت: ما باید این فکر را عوض کنیم و به خود قرآنی و
اسلامیمان برگردیم و اینکه واقعا از ما چه توقعی داشتهاند، پشت این تفکر
یک نگاه عمیق فلسفی و عرفانی نهفته است، با فکر هم ممکن است برسیم.
آیت
الله آملی لاریجانی تصریح کرد: مظاهری از تلویزیون و ماهواره و اینترنت
وجود دارد که چقدر ما با این موبایلها مشغول میشویم، بازارها و تولیدهای
فراوان برای آن وجود دارد، البته من با ابزار روز مخالف نیستم، اما باید
استفاده معقول در چارچوب معنویتی باشد که حیات قرآنی تعیین میکند.
وی
افزود: حرکات و سکنات ما یک وجهه باطنی معنوی دارد که فقط آن میماند، عمل
ما اگر دنیایی باشد در همین دنیا دفن میشود، اما اگر باطنی شد، میماند. کسانی که با خدا نیستند و ذکر خدا ندارد و خدا از یادشان میرود اینطور هستند.
رئیس
قوه قضائیه گفت: ما یک نگاه قرآنی به انسان داریم که میتواند خلیفةالله
باشد، یعنی وقتی مومن شد، حیات طیبه پیدا میکند، یعنی مومن در صراط مستقیم
الهی باشد و این یعنی عبودیت و امام (عج) مظهر تام صفات الهی و صراط مستقیم
الهی و عبودیت محض است.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در قرآن عبودیت به معنای صراط مستقیم
الهی است و حیات طیبه ما با امام پیوند میخورد، اما نگاه ما به امامت فقط
نباید تشریعی باشد، امام به لحاظ حقیقی و تکوینی ولایتی دارد و حضور در
عوالم دارد و آثار خاصهای برای امام وجود دارد. شخصیت امام آنطور که قرآن و روایات معرفی میکنند، شخصیت خاصی است.
آیت
الله آملی لاریجانی تاکید کرد: در کتابی مرحوم کافی نوشته است که؛ از
امام رضا (ع) سوال میکنند آیا میشود زمین بدون امام بماند، ایشان
فرمودند؛ نه و یک راوی دیگر از امام صادق (ع) نقل میکند که زمین بدون امام
نمیماند، مگر اینکه خداوند بر اهل زمین غضب کند، در آن صورت زمین از هم
میپاشد یعنی این عوالم نمیماند، بنابراین امام روح این عالم است و اگر
امام نباشد این ظهورات در زمین صورت نمیگیرد.
وی افزود: در همان
کتاب حجه آمده است که اگر یک لحظه امام(ره) از زمین برداشته شود، همه این اهل
زمین را تکان میدهد، امام روح این عوالم است، وقتی نباشد زمین هم وجود
نخواهد داشت، لذا حیات طیبه ما با باطن این عالم که توحید است با امام متصل
میشود.
وی گفت: در قرآن آمده که "ما در زبور نوشتیم که زمین را
بندگان صالح به ارث میبرند" در روایتی در تفسیر قمی که مرحوم آقای خویی
ابتدا قبول داشت که تمام رجال را درآن آورده، آمده است که امام فرمودند "کتابهای آسمانی در حال ذکر است" یعنی در همه کتب آسمانی آمده است که زمین
را عباد صالحان به ارث میبرند.
رئیس قوه قضائیه با طرح این سوال
که عباد صالحان چه کسانی هستند، اظهار داشت: در نهج البلاغه حکمت 209 آمده
که مولا علی (ع) فرمود؛ این دنیا که باائمه اطهار (ع) این چنین
نافرمانیها و سرکشیها کردند، به اهل بیت (ع) برمیگردد مانند ناقه که به
فرزند خود بر میگردد. امام علی (ع) بعد از اینکه این مطلب را فرمودند این
آیه را قرائت فرمودند که ؛ بندگان صالح و مستضعفین زمین را به ارث میبرند،
یعنی امام زمان تفسیر این آیه است.
وی تصریح کرد: در قرآن آمده
که خداوند متعال تکمیلکننده نور خود است، یعنی یک حقیقت دیگری که نور حق
تعالی با ظهور تام امام زمان (عج) قائم آل محمد (ص) در همه ادیان ظهور تام
پیدا میکند که جور و ظلم را از بین ببرد.
آیت الله آملی لاریجانی
گفت: براساس سبک زندگی قرآنی، که قرآن حیات ما را حیات طیبه میداند، یعنی
مسکن و ملبس و مشرب ما همه باید اینطور باشد.
وی افزود: اسرافهایی که در زندگی شخصی و عمومی صورت میگیرد و وقتهایی که به بطالت میگذرانیم، حیات قرآنی نیست.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: حیات قرآنی با صراط مستقیم الهی و عبودیت پیوند میخورد که این پیوند وسیع با امام دارد. سبک زندگی اسلامی حیات طیبه قرآنی است و راه آن امام است و مظهر تام آن امام زمان (عج) است.
آیت
الله آملی لاریجانی گفت: هرکسی میخواهد با امام زمانش حضرت صاحبالامر
(عج) پیوند و انس داشته باشد باید اینگونه باشد، اگر ما مجلسی داشته باشیم و
بعد اینها را فراموش کنیم، فایدهای ندارد و فقط در حد همین ظرفیت خودش
است.
رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: صراط مستقیم الهی خدشه بردار
نیست و چپ و راست هم ندارد و شاخص آن هم امام زمان (ع) حضرت صاحبالامر در
این زمان است، اگر این راه را رفتیم، حیات قرآنی است.
وی افزود:
روایتی زیبا در کتاب امالی صدوق روایت 72که پیامبر (ص) میفرماید؛ در شب
معراج که به آسمان هفتم رفتم و مناجاتی بین حق تعالی و حبیبش پیامبر (ص)
صورت گرفت، خداوند متعال فرمود؛ من به وسیله قائم شما زمین را آباد میکنم،
یعنی همهاش ظهور امام ظهور توحید میشود و در پایان نام حضرت مهدی (عج)
به وسیله خداوند متعال در پایان این روایت به پیامبر (ص) گفته میشود.
رئیس
قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: مشیت حقتعالی به سیر این عالم ظهور
توحید و ظهور امامش شکل گرفته است و ما اگر میخواهیم از غافله عقب نمانیم،
باید در صراط مستقیم الهی و توکل به خداوند و توسل به امام زمان (عج) حرکت
کنیم که راه نجات نسلهای مختلف و کشور است.
انتهای پیام/